Használt Ford Mondeo vásárlása az AutoScout24-en keresztül

Találja meg álmai járművét

A keresésnek megfelelő járművek

A keresésnek megfelelő járművek

Ford Mondeo – a prémium középkategória egyik éllovasa

A Ford Company – adatok és érdekességek Amerika egyik legrégebbi szimbólumáról

Némi túlzással kijelenthető, hogy nincs is talán olyan része a világnak, ahol ne hallották volna még a Ford nevet. A márka, az alapító s talán még a legendás T-modell neve is részét képezi a 21. századi ember világról alkotott képének és tudásanyagának, s régebbi, valamint későbbi modelljeihez is pozitív értékképzet kapcsolódik az új és használtautók piacán egyaránt. A gyár, melyet Henry Ford 1903-ban alapított néhány társával együtt, a Ford Motor Company nevet kapta, s rövid időn belül Amerika fejlődésének egyik zálogává vált. Az első mozgó összeszerelősor, az első tömeggyártott autó - hosszasan lehetne még folytatni a sort, hogy mi varázsolta a Fordot Amerika, s talán az egész világ egyik legrégebbi szimbólumává.
Van azonban számos olyan adat és információ, melyeket kevesen tudnak a vállalatról és alapítójáról. Kevesen vannak például tisztában azzal, hogy a Ford első eladott autója nem a T-modell, hanem az úgynevezett Ford A-modell volt (a gyár eleinte az ábécé betűit követve nevezte el autóit), mely 850 dollárért kelt el, s 48 km/h-s maximális sebességre volt képes. Az első autó pedig, amely világon egymás után négyszer is megnyerte a Le Mans-i 24 órás autóversenyt, a legendás Ford GT40 volt. 1914-ben Henry Ford példátlan tettre szánta el magát: látva, hogy alkalmazottai milyen nehezen élnek meg az általa biztosított fizetésből (mely akkoriban nagyon is korrekt átlagfizetés volt az USA-ban), egyik napról a másikra megduplázta az alkalmazottak bérét. Érdekes tény vagy legenda az is, hogy az alapító nagyon közeli barátságban volt a kor másik nagy zsenijével, Thomas Edisonnal. Barátságuk annyira szoros volt, hogy mikor Edison 1931-ben meghalt, fia egy kémcsőbe „gyűjtötte”’ apja utolsó lélegzetét, lezárta, s elküldte Fordnak, aki 16 évvel későbbi haláláig megtartotta azt. A legendás kémcső egyébként ma is megtekinthető a Henry Ford Múzeumban, mely Detroit külvárosában található. A Ford Motor Company a világ egyik legnagyobb családi vállalata, mert alapszerződése szerint csak olyan személy kerülhet a vállalat élére, aki közvetlen vérrokonságban áll az alapítóval. És talán azt is csak kevesen tudják, hogy a vállalat hőskorában strucctollal políroztak fel minden egyes gyárból kiguruló autót, mert úgy gondolták, hogy a strucctoll segít a fölösleges statikusság elvezetésében. Hiába, sokat fejlődött a világ a Ford hőskorához képest…
Az viszont nem változott, hogy a vállalat ma is a világ legnevesebb autógyártói között szerepel, s modellválasztékában sikeresnél sikeresebb autók foglalnak helyet a kisebb méretűektől egészen a családbarát kategóriáig, a haszongépjárművektől a pick-upokon keresztül egészen a személyszállító járművekig.

A Ford Mondeo generációi

A Ford Mondeo a népszerű Sierrát váltotta a modellek sorában. Az első nemzedék 1993-ban debütált, kezdetben 1,6-2,5 literes benzines, valamint 1,8 literes dízelmotorokkal gurult le a gyártósorról. Három év múlva frissítésen esett át a modell valamennyi karosszériaváltozata (a cég ezt tekinti a második generációs változatnak), s 1999-től egy 2,5 literes V6-os motorral felszerelt ST változatot is bemutattak.
2000-ben debütált a harmadik nemzedék, amelynek csúcsmodelljét a háromliteres V6-ossal szerelt ST 220 testesítette meg, s rá hét évre a negyedik generáció, amelynek motorkínálatát 1,6–2,5 literes benzines, valamint 1,8–2,2 literes dízelmotorok képezték, s ezekből néhányhoz Powershift duplakuplungos automata váltót is lehetett választani.
Az ötödik generációs Mondeo 2014-ben került a vásárlókhoz, melyből a modell történetében először hibrid változatot is piacra dobtak, s luxusváltozata, a Vignale is elérhetővé vált egyes márkakereskedéseken keresztül. A Mondeo számos technológiai újítással ruházta fel a külsejében is még izmosabbá vált modellt, elérhetővé vált például a masszázsprogrammal ellátott ergonomikus vezetői ülés, a digitális műszerblokk, ami a navigációtól a rádióig tulajdonképpen akármit megjelenít, a futófényes irányjelzővel ellátott LED fényszóró, az adaptív távfény, s az alapszéria része például a programozható okoskulcs (MyKey) is, amivel az is szabályozható, hogy kölcsönadott autónkat maximum mekkora sebességgel vezessék. Az oldalüvegeket is megerősítették 0,4 mm-rel, amivel nem csak a zajszigetelésen, de a hőkomforton is fejlesztettek. Az ötödik generációs Mondeo egyik legnagyobb fegyvere – főként szemből újat mutató hatalmas, Aston Martinra emlékeztető hatalmas száján túl – az, hogy a modern kor elvárásainak megfelelő, a kategóriában elvárható valamennyi tételt vagy szériafelszereltségként, vagy viszonylag olcsó árkategóriában kínálja. Alapáron biztosítja például a kétzónás automata klímát, a 7 légzsákot, a visszagurulást gátló ESP-t, a stop/start rendszert, a bőrbe varrt kormányt és váltógombot, és így tovább.

A Ford Mondeo vetélytársai

Amennyiben egyáltalán szüksége lehet a modellnek arra, hogy versenybe szálljon bármelyik kategóriatársával, akkor is felmerül a kérdés, hogy alapfelszereltségét és opcióit, motorváltozatait és teljesítményét, méreteit, esetleg árfekvését tekintve keressünk-e kategóriatársakat. Ha valamennyi paramétert figyelembe veszünk, meglehetősen hosszú lehet az úgynevezett D-szegmensbe tartozó vagy oda is sorolható típusok listája, így szóba kerülhet többek között az Audi A4, a BMW 3-as sorozata, a Mazda 6, a Toyota Avensis, a Volkswagen Passat, az Alfa 159, az Opel Insignia, a Chevrolet Malibu, a Citroën DS5, a Mercedes C-osztály, a Cadillac CTS, a Honda CRV, a Peugeot 3008, a Skoda Superb, a Volvo S60 és lehetne még hosszasan folytatni a sort a régebbi és újabb modellek példáival.
A Ford Mondeo, a prémium középkategória egyik legelegánsabb és legmarkánsabb éllovasa mindenesetre magabiztosan tartja árát, és megbízhatóan képviseli kategóriája értékeit az új és a használtautók palettáján egyaránt.