Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.
lada-l.jpg

Lada

A tervgazdaság idején az orosz Avtovaz autógyártó cég évtizedeken keresztül mintacég szerepét töltötte be a kelet-európai államokban, ennek következtében örvendett a Lada márka magas presztízsnek Kelet-Európában. Mi több, az 1970-es évektől kezdve a Lada modellek fontos exportcikknek számítottak a szomszédos államokban. Jóval azelőtt, hogy a dél-koreai előállítók alacsony áraikkal elcsábították volna a nyugat-európai vásárlókat, az orosz Volga autógyártó kezdetben Fiat-modelleken alapuló járműveivel, majd az 1980-as évektől saját fejlesztésű szériákkal kívánt részesedést szerezni a nyugati piacokon. A célt egy olyan technológia szolgálta, amely bár nem volt mindig a legkorszerűbb, de strapabíró és könnyen karbanthartható volt.

Az off-road klasszikus és a korszerűsített márka segítségével tovább él a Lada márka

Az otthoni piacok mellett az összkerékmeghajtású Lada Niva vagy Lada Tajga, mint megfizethető off-road modellek a 70-es évek közepétől Nyugaton is rajongókat tudtak szerezni a márkának. A kelet-európai államokban lezajlott gazdasági liberalizációval az Avtovaz elvesztette egyedi státuszát és olyan olcsó gyártású konkurenciákkal találta szembe magát, mint például Romániában a francia Renault-csoport Dacia márkája, amely fokozatosan átvette a Lada régi szerepét. 2008-ban a franciák növelték elkötelezettségüket az olcsó gyártású gépjármű-kategóriában és részesedést szereztek az Avtovazban, amellyel az volt a cél , hogy a kis- és kompakt gépjármű szegmensben, valamint a klasszikus Lada Niva modell korszerűsített technológiájával az olcsókategóriás gépjárművek között piaci részesedést tudjanak kihasítani.

A Fiat segítségével a Lada márka újjászületik

1966-ban -a korszerű orosz autógyártás megálmodása idején - az olasz Fiat konszern lett kiválasztva az együttműködésre. Az olaszok építették az első Avtovaz gyárat, amely egyben gyártási joggal is járt a középkategóriás Fiat 124 szedán gyártására is, amit az 1970-es évektől kezdődően különböző paraméterekkel Lada 1200, 1300, 1500 és Lada 1600 néven dobtak a piacokra. 1979-től kezdődően az új szedán és kombi verziókat Lada Nova néven árulták.

Az exportpiacokra gyártott Lada személygépjárművek

A kompakt kategóriában az oroszok 1984-ben jöttek ki a Lada Samara szedánnal, amely motorja a Porsche gyártóval közösen lett kifejlesztve, amit egy év után a nagyobb méretű Lada Aleko szedán követett. 1995-ben a Lada Samara modellt a kompakt Lada 2110 váltotta az exportpiacokon, amelynek jellemezője a lépcsőshátú szedán tervezés volt. A 2008-ban bemutatott kompakt Lada Priora három verzióban lett előállítva: szedán, kombi és kétajtós coupé . 2005-ben került bemutatásra a kisautó kategóriában a Lada Kalina, amely a lépcsőhátú és csapotthátú szedán verzió mellett kombiként is kereskedelmi forgalomba került.

A klasszikus Lada Niva, a belépő modell az off-road kategóriába

1976-ban az Avtovaz a terepjáró Lada Niva modellel bővítette a termékpalettáját, amit alapvető változtatások nélkül évtizedekig gyártottak. A négyüléses modellt csak 60 kW-os (81 PS) verzióban kínálták exportra, de az állandó összkerékmeghatásnak, differenciálzárnak köszönhetően és mint strapabíró technológiával ellátott munkaeszközként és szabadidős terepjáróként számos exportpiacon elismerést vívott ki. A régi hajtóművek miatt a Lada Niva CO2-kibocsátása 220 g/km volt, ehhez viszont 1,5 tonna húzóerő párosult - ezzel az off-road kategória belépő szintű terepjárójává vált.