Ugrás a tartalomra
Alfa Romeo 147

Alfa Romeo 147 – a sportos olasz kisautó

A gyártó történetéről…

Olaszországban, az 1900-as évek elején a francia autókat gyártó SAID elnevezésű csoport 1910-ben úgy határozott, hogy saját tervezésű autókat gyárt majd. A döntés meghozatalát az A.L.F.A (Società Anonima Lombarda Fabbrica Automobili) megalapítása követte, a cég pedig legyártotta első modelljét is, 24 HP néven. 1915-ig a gyárban több száz autót készítettek el, azonban a világháború kitörésével átálltak a hadianyag termelésre. Ekkoriban és a béke után a vállalat vezetője Nicola Romeo volt, aki a háború után átnevezte az üzemet Società Anonima Italiana Ing. Nicola Romeo névre, és újra a négykerekűek gyártását tette a cég fő profiljává. A 20-as években többek között sikeres versenyautókat készítő vállalkozás 1933-ra pénzügyi nehézségeiből kifolyólag állami tulajdonba került. Mindazonáltal, a korábbi irányvonalat folytatva az Alfa ezután is világszínvonalú luxus- és versenyautókat hozott létre, azonban a második világégés alatt és előtt az autógyártásnak csak mellékszerep jutott és újra a háború szolgálatába állították az üzemeket. A világpolitikai helyzet rendeződését követően az Alfa lassan újra magához tért, népszerű és stílusos túraautókat mutatott be és a Formula 1-ben való eredményes szerepléssel is csak vastagodott a patina az olasz cég nevén. A versenygépeket tervező és később a vállalat igazgatói szerepkörét egyaránt ellátó Orazio Satta Puliga vezetésével új irányt vett az Alfa és már a középosztály számára is elérhető minőségi autók tömeggyártását tervezték. Így született meg az Alfa 1900-as, majd utódja, a Giulietta, melyben először alkalmazták a márka végjegyévé váló duplavezértengelyes, alumínium-négyhengeres motort. 1986-ban az Alfát is felvásárolta a Fiat csoport, ettől fogva pedig az olasz tulajdonos technológiáit fejlesztve készülnek az Alfa Romeo modellek, köztük a 147-es, mely 2001-es megjelenésével üde színfoltot hozott a márka palettájára.

Az Alfa Romeo 147 a siker országútján

Az Alfa Romeo modelleknek mindig is nagy erőssége volt az olaszosan temperamentumos forma és ez a 147-esnél sincs másképp. A jármű izgalmas idomokkal és modern dizájnnal jelent meg a piacon, elsőre feltűnik, hogy egy Alfa Romeót lát az ember, azonban a 147-es külleme 9 éves pályafutása alatt sem kopott meg, és még manapság is kifejezetten szépnek számít. Az időtálló külső a gyártótól megszokott módon kényelmes belsőt rejt, a vezetőülés és a kormány is sokféleképpen állítható, valamint a műszerfal is elegáns és egyértelmű kialakítást kapott. A háromajtós kivitelben megfelelő méretű a lábtér és a csomagtartó is használható, a praktikusságra vágyók választása azonban inkább az ötajtós változatra esett, a megnövelt csomagtér és a nagyobb méret miatt. Az Alfa Romeo 147 motorválasztéka is összhangban állt a kocsi sportos megjelenésével, az 1,6 literes és két literes benzines 104-148 lóerővel rendelkezett, az 1,9-es dízeles erőforrások teljesítménye pedig 100-150 lóerő között mozgott. Már ezek is biztosították a kulturált és dinamikus közlekedést, azonban volt a járműnek egy GTA változata, ami 3,2 literes hengerűrtartalmat és 247 lóerőt szabadított az útra, mellyel a 147-es igazi kis sportautóvá avanzsált. Elérhető volt továbbá a temperamentumos négykerekűhöz öt- és hatsebességes manuális, illetőleg szintén öt- vagy hatsebességes robotizált félautomata váltó is. Ami tehát valóban népszerűvé tette a kisautót, az az élénk megjelenés, a minőség és a sportos motorok voltak, így már nem meglepő, hogy a gyártás befejeződése után is gyakran keresték a különböző használtpiacokon a 147-est.

Felszereltség és minőség, avagy a 147-es és ellenfelei tükrében

Az Alfa Romeo modellje nem egyedüliként rajtolt a sportos kisautók versenyében, számos gyártó számos típusa jelentett konkurenciát az olaszok számára. Elég csak megemlíteni voltaképpen házon belülről a Fiat Stilót, vagy számításba venni a szintén népszerű negyedik és ötödik generációs Volkswagen Golfokat, de szimpatikus alternatívát kínált még a Honda is a Civic-kel, az Audi pedig az A3-assal. Az tehát egyértelmű, hogy meglehetősen zsúfolt mezőnyben kellett a 147-esnek kiállnia az idő próbáját. A kocsi viszont jól vette az akadályokat, s a gyártás ideje alatt és után is közkedvelt tudott maradni. Ezt a már taglalt jó tulajdonságain kívül általánosságban is értett minőségének köszönhette, ami az elérhető felszereltségek listáján is tetten érhető volt. A minőségi burkolatokkal bíró járműhöz elérhető volt számos kárpitozási opció, melyek közül a bőrborítás sem maradt ki, valamint apró figyelmességként a belső térben található kis tükrök még megvilágítást is kaptak. Az opcionális Bose hifi már csak hab volt a tortán, biztonság terén pedig az alapfelszereltség esetén is hat légzsák volt figyelemre méltó. A 147-es tehát kiállta mind az idő, mind a telített kategória próbáját és csatlakozni tudott a népszerű autók táborához, ahol még manapság is jól cseng a neve, öregbítve ezzel az Alfa Romeo és újabb kisautói hírnevét.