Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.
aston-martin-l.jpg

Aston Martin

Az Aston Martin néhány sportkocsija annyira exkluzív, hogy szinte nem lehet őket megvenni. A DB10 egy luxus sportkocsi, ugyanis egy utas számára építették: James Bond számára. A mozivásznon a ""Spectre"" filmben a 007-es egy ezüst-szürke DB10 kupéval száguld éjszaka Róma utcáin. Ez egy egyedi Aston Martin, mely soha nem jelenik meg a használtautó-piacon. Összesen tíz darabot gyártottak belőle az Aston Martin angliai Gaydonban levő üzemében - 8 sportkocsit a forgatás során használtak, két másik pedig reklámozási célokkal turnézik világszerte. Több mint 50 év alatt a kis autógyár a leggyorsabb hivatali gépkocsik gyártójává vált. Ám a modellválaszték és a történelem sokkal régebbre nyúlik vissza. Több mint 100 éve kínálják a tervezők, mérnökök és mesteremberek az Aston Martin bájos modelljeit, melyek egyaránt megdobogtatják a filmek szerelmeseinek és a kocsik szerelmeseinek szíveit is.

Az Aston Martin az autógyártók gyémántja, sőt igazi sportkocsi-láz

Amikor az Aston Martin 1913-ban megalakult, még Bamford & Martin Ltd. néven futott, miután a két alapító Robert Bamford és Lionel Martin volt. Az elejétől fogva mindketten a Singer márka autóival foglalkoztak. De Martin megértette a sportkocsik lényegét: felszerelt egy Singer-kocsit és 1914-ben megnyerte vele az Aston Hill Climb versenyt. Martin és Bamford megépített egy sportautó prototípust, az első Aston-Martin modellt (még kötőjellel ), melyet egy évvel később fogadtak el. 1920-ban Bamford elhagyta a vállalkozást, mert a tervezett autógyártás kevésbé érdekelte. Az amerikai milliomos Louis Vorow Zborowski került a helyére. Nemcsak erőteljes befektető volt, hanem a világrekord révén segített a márka építésében is, hogy az minél nagyobb figyelmet kapjon. A siker viszont rövid életű volt: Zborowski meghalt egy balesetben, a Monzában megrendezett Olasz Nagydíj során, a cég 1925-ben csődöt jelentett be, Martin pedig kiszállt.

Az ezt követő években a tulajdonosok és a székhely gyakran változott, de az Aston Martin hű maradt a versenyhagyományokhoz. Egy új név, az Aston Martin Motors Ltd. alatt számos sportkocsit építettek, melyek az összes nagy autóversenyen sikeresek voltak: például a RAC Tourist Trophy versenyén Silverstone-ban, a Mille Miglia versenyen Brescia és Róma közt, illetve a 24 órás Le Mans vagy Spa versenyen. Egyébként az 1980-as években az NG Cars gyártott Aston Martin replikákat, melyek ritkán, de megtalálhatók a használtautó-piacon is. 1936-ban végül úgy döntöttek, hogy a versenyautók alapján elkezdenek országúti autókat is gyártani. Kifejlesztették a nyitott négyüléses kocsikat, összecsukható tetős kupékat és zárt szedánokat. A vásárlóerő rendkívül lelkesen fogadta a gépkocsikat. Nem csoda, hiszen az 1930-as években a versenyek miatt nagyon népszerű lett a márka. Néhány követővel megalakult az autómárka első fanclubja, az Aston Martin Owners Club (AMOC), melynek ma világszerte 5000 tagja van.

David Brown: a vállalkozó, aki imádta az Aston Martint

A második vilgháború előtt csak néhány száz Aston Martin modellt készítettek kézzel - ezeket a járműveket ma a drága ritkaságok közé sorolják. A háború alatt a vállalatot a védelmi szerződések tartották a felszínen, de az új modellek fejlesztésére és termelésére nem volt elegendő a pénz. Ekkor vásárolta be magát az Aston Martin Motors Ltd. vállalatába David Brown angol üzletember, aki traktorok eladásából gazdagodott meg és támogatni kezdte az első háború utáni modellek fejlesztését, melyet nem hivatalosan Aston Martin DB1 modellnek neveztek, a DB sorozat DB megjelölése pedig David Brown nevére utal. A motor a Lagonda vállalattól származik, melyet Brown megszerzett, így az autógyártó és a Lagonda összeolvadt és létrejött az Aston Martin Lagonda Ltd. Az Aston Martin DB2 modelljével a briteknek sikerült visszatérniük a versenysportba, nem utolsó sorban John Wyer személyének hála, aki az Aston Martin versenyigazgatójaként felelős volt a Le Mans és a Nürburgring versenyeken elért sikerekért. A modellek - az Aston Martin DB3 Porsche ihletésű dizájnnal és az Aston Martin DB4 mint izmos hathengeres - az 1960-as években elsősorban versenyautóként állták meg helyüket.. Először a DB5 esetében, melyet 1963 óta gyártottak, fordított nagyobb figyelmet az Aston Martin a közlekedési alkalmasságra. A sportkocsi gyártó exkluzív márkává nőtte ki magát a brit autógyártók közt. A mindenféle kütyüvel felszerelt DB5, melyet James Bond aka Sean Connery a ""Goldfinger"" (1964) és a ""Tűzgolyó"" (1965) filmekben vezetett, meghozta az Aston Martin számára az igazi áttörést. Az utód modell, az Aston Martin DB6 1965-ben gördült ki az üzemből és ismét négyszemélyes volt. Ez az első alkalom a háborút követően, hogy az Aston Martin ismét kabrióval állt elő. A DB6-változat elektromos vászontetővel érkezett, ez a ""Volante"". Ezeket a modelleket még ma is keresik a gyűjtők a használtautó-piacon. Az 1960-as években a britek elhanyagolták az olasz stílusú roadstereket és akupékat: az Aston Martin DBS nyilvánvalóan az amerikai izomautókra összpontosított. De nagy sikert nem ért el. Az 1970-es évek elején aztán ismét megbillent az Aston Martin és csődöt jelentett, David Brown mezőgazdasági gépeinek eladása már nem tartotta felszínen a sportkocsirészleget.

A Quantum csendje rajongóinak: az Aston Martin a sok hullámvölgy ellenére a mai napig folytatja

A következő években az Aston Martin kissé meglódult, mint Bond egy autós üldözés során. Befektetők léptek be és röviddel ezt követően a vállalat újabb kortárs modelleket hozott létre, mint például az Aston Martin Lagonda és a V8 Volante modellek, ezek értékesítése pedig olyan jól haladt, hogy az autógyár továbbra is fennmaradt. Az 1980-as évek végén az amerikai autóipari csoport, a Ford megvásárolta a céget és az Aston Martin új modelljei részesültek a Ford leányvállalata, a Jaguar műszaki fejlesztéseiből. Az Aston Martin Vanquish és az Aston Martin DB modelleknél is Jaguar fejlesztésű motorokat használtak. 2002-ben James Bond aka Pierce Brosnan a ""Halj meg máskor"" című filmben 15 év kihagyás után ismét egy Aston Martin modellt vezetett. 2007-ben az autógyártó ismét tulajdonost cserélt, ezúttal a befektetők Kuwaitból érkeztek. Ezt megelőzően 50 év szünet után az Aston Martin gépkocsija egy Aston Martin motorral érkezett a Le Mans 24 órás versenyére. Szokatlan modellek egészítik ki a palettát: a Cygnet egy luxus kompaktautó, melynek alapja egy Toyota iQ, a One-77 pedig egy szuper sportautó 760 LE teljesítménnyel. 2011-ben az Az Aston Martin Viragefeleleveníti a régi márkanevet, és a kényelem és a sportosság izgalmas keverékét kínálja. Az Aston Martin új modelljei közé tartozik a DB9, mely könnyen megtalálható a használtautó-piacon, 2004 óta gyártják. A jelenlegi csúcsmodellek az Aston Martin DBS, melyet 2007 és 2012 között gyártottak, egy éven belül látható volt a ""Casino Royale"" című filmben, csakúgy, mint utódja, azAston Martin V12 Vanquish (pontosabban a modell, melynek a ""Skyfall""-ban kellett volna szerepelnie, de nem tetszett a film készítőinek, így egy klasszikus DB5 helyettesítette). 2013 óta a Daimler elkötelezte magát az Aston Martin mellett, a jövőbeni motorokat a Mercedes-AMG-vel közösen fejlesztették. 2016 végéig kerül piacra a következő csúcsmodell, a DB11, mely vizuálisan igazodik a DB10 modelljéhez. Így azok is képesek lesznek áthajtani az éjszakai Rómán, akik nem kémek. De kérlek, ne süllyedjenek el a Tiberisben, ezt tényleg fenn kell tartani kizárólag James Bond számára.

Ezek az Aston Martin modellek az igazi Holdkelték

Modell neve Gyártási időszak Motor Teljesítmény Végsebesség James Bond-film
Aston Martin DB5 1963 és 1965 között 4,0 literes, hathengeres soros motor 286 LE 229 km/h Goldfinger (1964), Tűzgolyó (1965), Aranyszem (1995), A holnap markában (1997), A világ nem elég (1999), Casino Royale (2006), Skyfall (2012)
Aston Martin DBS 1967 és 1972 közt 4,0 literes hathengeres soros motor 282 LE 225 km/h Őfelsége titkosszolgálatában (1969)
Aston Martin V8 1969 és 1989 között 5,3 literes V8-Motor 395 LE 274 km/h A vantage-változat: Halálos rémületben (1987)
Aston Martin DB7 1994 és 2003 közt 3,2 literes hathengeres soros motor 340 LE 250 km/h ---
Aston Martin DB9 2004 és 2016 közt 5,9 literes V12-Motor 350 LE 306 km/h ---
Aston Martin DBS V12 2007 és 2012 között 6,0 literes V12-Motor 517 LE 307 km/h Casino Royale (2006), A kvantum csendje (2008)
Aston Martin DB10 2014 4,2 literes V8-Motor 405 LE 280 km/h Spectre – A fantom visszatér (2015)

További hivatkozások áttekintése