Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.
Chrysler Voyager

Chrysler Voyager – tágasság amerikai módra

Chrysler történelem

A Walter P. Chrysler alapított Chrysler autómárka karrierjét hatalmas lendülettel kezdte meg az 1900-as évek első felében. Az 1924-ben bemutatott első Chrysler gyártáshoz ugyanis a tulajdonos gyorsan talált komoly támogatókat, akik befektetései hihetetlen sebességgel térültek meg, tekintve, hogy a vállalkozás egy évvel később már 17 millió dolláros nyereséget könyvelhetett el és 3800 kereskedése volt szerte az államokban. A nagy gazdasági válság viszonylag gyors kiheverése után bemutatták a nagyközönségnek az Airflow modellt, melyet a világon elsőként mesterséges szélcsatornában teszteltek és karosszériáját az aerodinamika törvényeit is figyelembe véve alkották meg. A jelentős anyagi sikerek miatt a Chrysler terjeszkedni kezdett és felvásárolta a Dodge és Plymouth autógyártó cégeket is, a második világháború alatt aztán sok más üzemhez hasonlóan berendezkedtek a hadianyaggyártásra. Az autógyártás szempontjából nyugodt időszak után, 1951-ben azonban legördült a szerelősorról az első V8 Chrysler modell, a HEMI. A nem sokkal később megjelent Chrysler 300C pedig hatalmas sikereket érhetett volna el a Nascarban, de még debütálásának évében, 1955-ben kitiltották és megtiltották a használatát, mert túl erős volt. Az 1970-es években elérkezettnek látta a társaság az időt, hogy Európában folytassa a terjeszkedést, a Chrysler Europe divízió viszont nem sokkal később összeomlott. Az anyavállalat helyzete pedig az 1973-as olajválság után kezdett mélyrepülésbe. 1980 után azonban a sikeres új modellek, mint a Concorde és a Dodge Intrepid kisegítették a céget a szorult helyzetből, amely a 90-es évektől újra az öreg kontinenst vette célba. Az vállalat európai pályafutása aztán a Daimler AG-vel kötött megállapodásban tetőzött, a DaimlerChrysler létrejöttével. A mindössze 10 évig tartó kooperáció után a FIAT tulajdonába került a márka, mely ma már Európában csak az Egyesült Királyságban és Oroszországban értékesíti járműveit.

A kategóriateremtő Chrysler Voyager

A Voyager az amerikai márka első saját neve alatt forgalmazott buszlimuzinja, mely a kategória egyik első képviselőjeként 1991-ben jelent meg a piacon. Már az osztály és a modell nevéből is sejthető, hogy a kocsi hatalmas belső térrel és terjedelmes csomagtartóval állt a vevők rendelkezésére. Ezt egészítette ki az ülések dönthetősége, amivel személyre szabhatóvá és számos igényt kielégítővé lehetett tenni a Voyagert. A jármű továbbá híres volt kényelmességéről és a sok alapfelszereltség esetén is elérhető felszereltségi extráról, amellyel 4 éves pályafutása alatt az európai célközönséget gyakran meglepte. További előnyt jelentett, hogy különböző hosszúságú tengelytávval és akár 4x4 hajtással is kapható volt az autó, azonban például a motorpalettáról elmondható, hogy az első generáció esetén kedvezőbb fogyasztásuk miatt inkább a dízelüzeműeket érdemes választani. Az 1995-ben érkezett, gyakran még használtan is máig népszerű következő széria felül tudta múlni elődje sikerességét Európában egyaránt, köszönhetően a számos fejlesztésnek, amit a Chrysler eszközölt rajta. Ezek között fontos volt a kényelmesebb és tágasabb belső tér, ami az átgondoltabb variálhatóságnak köszönhetően újra számos család kedvencévé tette a Voyagert. Szintén javított a gyártó a futóművön is, ami stabilabb útfekvésben és kellemes menettulajdonságokban nyilvánult meg. A motorpalettán 2,5-3,8 literes benzines és 2,5 literes dízeles blokkok szerepeltek, melyek leginkább megbízhatóságukkal szereztek a kocsinak rajongókat.

Élet 2000 után – a Voyager az új évezredben

2000-ben érkezett meg a szám szerint már a negyedik generációba (az elsőt a Plymouth és a Dodge által gyártott típusok jelentik) tartozó buszlimuzin, amelyben az élvezetes és dinamikus helyváltoztatásért már átdolgozott és takarékosabb, 2,5-3,8 literes benzinüzemű és 2,8 literes common-rail dízelerőforrások feleltek. Az új modell már jóval kifinomultabb arculattal érkezett, a lekerekített formák, az ívelt idomok és a nagyméretű ablakok kifejezetten kellemes megjelenést kölcsönöztek a Voyagernek. Az ötsebességes kézi, valamint 3- vagy négysebességes automata váltóval is kapható kocsi újításai között olyan tételek szerepeltek, mint a biztonságot növelő oldallégzsák vagy az opcionális navigációs rendszer, 2002-től pedig már a DVD-s vagy kazettás szórakoztató rendszer is az extrák között szerepelt. A negyedik nemzedék gyártása a különböző piacokon még 2010 után is folytatódott, 2008-ban viszont megjelent az ötödik, máig legfrissebb kiadás, immár hangzatosabb Grand Voyager néven. Az európai piacon 2,8 literes, gazdaságos dízelmotorral árult új modell az elődökhöz hasonlóan 7 személynek nyújtott kényelmes lehetőséget az utazásra, de mindezt már több extrával, kényelmesebb kivitelben tette. A biztonság terén komoly fejlesztéseken átesett jármű már négycsillagos EuroNCAP minősítéssel büszkélkedhetett, de vetélytársai között olyan típusok indultak, mint a Renault Espace, a Citröen C4 Picasso és a Ford Galaxy, hogy csak néhány nevet említsünk a zsúfolt piacról. Az Európában 2011-től 2015-ig Lancia Voyager név alatt forgalmazott amerikai modell azonban hosszú pályafutása alatt végéig fenn tudta tartani népszerűségét, a közeljövőben eltérő névvel érkező utód pedig jó eséllyel válik majd sikeres örökösévé a buszlimuzinok úttörőjének.