Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.
Lotus

Lotus használtautóként: ultrakönnyű versenyautó az úton

"

A Lotus sportkocsijai három dolgot hoznak: könnyű kialakítást, nagy teljesítményű motorokat és kompromisszumok nélküli tervezést. Évtizedeken át minden modell nevét ““E”” betűvel kezdték: az Elittel kezdve, az Espriten át az Evoráig. A Lotus autók ezekkel a tulajdonságokkal az utakon és a versenypályán is egyaránt jól kezelhetőek, üljön akár férfi, akár nő a volánnál. Bár a versenytársak, mint az Aston Martin, a Ferrari, a Lamborghini vagy a Porsche erősebb motorokat építettek, köszönhetően a könnyűszerkezetes építésnek, a Lotus több mint 60 éven át a brit sportkocsigyártók címkéjét viseli, és sem sebességben, sem gyorsulásban nem éri utol más márka. Sorozatos és különleges Lotus modellek használtautóként nemcsak a sportos utakra, hanem mindennapi használatra is alkamasak. Igaz, a belvárosi stop-and-go nem nagyon felel meg a lotus karakterének, ám a sportkocsi tiszta vezetési élményt nyújt.

A klasszikus: a Lotus Elise használtautó

Az Elise a Lotus legletisztultabb sportkocsija. Egyesek szerint ““motor kerekekkel””, s a következő technológiát kapta: ABS és ESP hiányoznak, csakúgy, mint a napellenző és a kesztyűtartó. Még a szervokormányról is lemondott a Lotus. De így egy igazán letisztult vezetési élményt kínál a Lotus Elise. A könnyű kialakításhoz - az Elise önsúlya csaknem 700 kg - hozzájárul még a legkisebb 122 lóerős motor is, amely hatalmas nyomást ad az úton. A még nagyobb teljesítmény elérése érdekében az Elise Sport különleges kiadása 192 LE teljesítményre képes. 2000-ben következett a második generáció. A top modell, az Elise SC (SC ““túltöltött”” - azaz kompresszoros) 222 lóerővel megy az úton, miközben mindössze 900 kg az összsúlya. 2008-ban végül bekerülnek a légzsákok a vezető és az utas felén is. 2010 óta a jelenlegi 3-as sorozat épül. Az Elise S sportmodellje 220 lóerős.

A karbantartott tiszta és finoman vezetett Lotus modellek még használtan is jó minőségűek és megbízhatóak. Az Elise technológiailag meglehetősen egyszerű. Ez különösen az első generációra vonatkozik. E modelleknél a Lotus számos olyan komponenst használ, mint más autógyártók. Az Elise a megfelelő kezelést, a rendszeres szervizelést és az ésszerűtlen manőverezés elkerülését hosszú élettartammal köszöni meg. A karosszériát nagyon óvatosan kell kezelni, az üvegszál erősítésű műanyagon aligha lehet javítani. A hiányosságok, mint a szervokormány hiánya, elég spártainak számítanak manapság. A legszebb dolog azonban a ““nyitott”” Elise vezetése. Mindazonáltal a burkolatnak teljesen jó állapotban kell lennie. Már nem kaphatók az Elise modellhez alkatrészek, de legalább a tetőn lévő repedéseket egy erre szakosodott szerviz helyre tudja hozni.

A Lotus versenytörténetét írva, a siker az úton is utolérte

Az alapító atya és a Lotus történelem középpontja Colin Chapman. A legendák szerint, ““Aki nem nyer, az nem próbálja rendesen””. Azzal, hogy nem próbálkozott eléggé, nem vádolható Chapman. És bizony sokat nyert. 1947-ben a brit létrehozott egy céget, mely először a Lotus Mark I modellt hozta létre, egy sportos különleges dizájn autót, mely a háború előtti Austin 7 modellen alapult. A legendák szerint a Chapmanről elnevezett Lotus Engineering Ltd. akkori barátnőjéről, későbbi feleségéről, Hazelről kapta nevét, a ““lótuszvirágról””. Az 1950-es évek elején Chapman létrehozott egy másik vállalatot, melyet csak ““Lotus Cars”"-nak nevezett el, és amely sportkocsi sorozatokat gyártott - első sikeres modellje a Lotus Mark VI volt, melyet készletként értékesítettek. Az ügyfelek számára elvileg minden motor és sebességváltó beépíthatő volt, amely lehetővé tette, hogy különböző versenyeken vegyenek részt. Sikerrel: a Lotus Mark VI vezetője számos versenyen ért el sikert.

1958 és 2004 között a Lotus alakította a Forma 1 történelmét

A Mark VI volt a kiindulópontja több fejlesztésnek is, melyekkel a Lotus beírta magát a versenytörténelembe. A Mark VIII volt az első Lotus sportkocsi térbeli technológiával, melyet az ínyencek úgy írtak le, mint egy ““majdnem tökéletes sportkocsi futóműt””. A Lotus Eleven is ebben a vonalban készült. Az Eleven volt az egyik legsikeresebb sportkocsi az 1950-es években, vezetői többször nyertek Sebring (Florida) és Le Mans pályáin az 1100 cm2 kategóriában. Az utód, a Lotus Mark XII volt az első autó, melyet speciálisan versenyzésre fejlesztettek. A Lotus Team 1958 és 1994 között a Forma 1-ben is kiválóan szerepelt. A Team Lotus hétszer nyert világbajnoki címet a konstruktőrök csoportjában. Hatszor győztek olyan Lotus pilóták, mint Jim Clark, Emerson Fittipaldi vagy Mario Andretti a pilóták versenyében. A győzelemért a fejlett technológiák és a könnyű konstrukció volt felelős, ami gyorsabbá és korszerűbbé tette a Forma 1-es autók versenyét.

A kétüléses sportkocsi jelentette az áttörést az utakon

A közútra épített sportkocsik részesültek a versenyrészleg innovációjából. Legendásak a Kit Car néven elterjedt Lotus Seven modellek. A mai napig ez az egyetlen Lotus modell, mely szintén megtalálható más gyártók másolatai közt, ilyen például a Caterham, Irmscher vagy a Westfield. Az elegáns Lotus Elite Typ 14 1958-ban jelent meg a piacon, mely a Lotus számára meghozta az áttörést a közutakon, mégpedig a kétüléses sportkocsival. A Lotus Elan volt az úttörő a későbbi modellek esetében: központi csőváz, üvegszálás karosszéria, kettős vezértengely. Elkezdtek motorokat is fejleszteni együttműködve a Coventry Climax, később a Ford autógyárakkal, ezeket a motorokat pedig először a Lotus Cortina modelljébe építették be. Az Elan volt az első modell, mely már nem állt rendelkezésre csomagban. Az utódok, mint a Lotus Eclat és a Lotus Elite Type 75 már nem kínáltak önfelépítést, ezeket az angol Hethel gyárban rakták össze, Norfolk közelében. A Lotus Europa modelljével 1966-ban egy speciális modellt kínáltak, főként az európai kontinens számára. Hosszútávú klasszikus modellnek bizonyult a Lotus Esprit, melyet 1976-tól 2004-ig gyártottak. Ezt a modellt nemcsak a szokásos középmotoros formában gyártották, hanem később V8-as motorral is.

A brit autógyárak válsága és a ““Lotus megmentője””

Az 1980-as évek kezdetén felütötte fejét a Lotus csoportnál - a sportkocsigyártó és a versenycsapatnál - a válság: az értékesítés zuhant a gazdasági válság hatására, és nem kínáltak újabb Lotus modelleket. Chapman belement egy együttműködésbe a Toyota gyárral. A meghajtóövet és egyéb alkatrészeket az új Lotus Excel modellhez Japánból kapták. Bár a bevételek a fontos amerikai piacokon ismét magasba szöktek, bukás fenyegetett: először 1982-ben szívrohamban meghalt Chapman, egy évre rá pedig fizetésképtelenség fenyegetett a DeLorean botrány miatt (hűtlen finanszírozás a brit kormányban). Új befektetők szálltak be a Lotus vállalatába, a használtautó mágnás David Wickins - aki a British Car Auctions során gazdagodott meg - vette át a vezetést. Wickins vezetése alatt a Lotus pénzügyi fordulatot vett, ami végett Wickins hamarosan a ““Lotus megmentőjeként”” vált ismertté. Annak érdekében, hogy a Lotus új modelleket tudjon fejleszteni, a nagy autógyártó befektetők keresésére indult.

A brit szigetekről Olaszországon át Malajziába

1986-ban átvette a General Motors brit vállalat, hét évvel később azonban eladta Romano Artiolinak, akihez a Bugatti hagyomány márka is tartozott. 1995-ben a britek a Lotus Elise modelljével egy szokatlan sportkocsit mutattak be: méretei is alacsonyak voltak, a középmotor is kisebb volt mint általában, és a kényelmet teljes mértékben elvetették. Az Elise korszerű könnyűszerkezetes építést kapott. Az alumínium alváz súlya mindössze 65 kg volt, a karosszéria üvegszálás erősítésű műanyagból készült. Az Elise mindig a Lotus a slágere volt, különböző mintákkal, formákban több különkiadványa is létezik. A roadster nevét Artioli unokájának köszönheti: Elise. A zárt versenyautókat Lotus Exige néven értékesítették. Alig egy évvel később a Lotus ismért tulajdonost váltott. 1996-ban Artioli bejelentette a Bugatti csődjét és Lotus részvényeinek 80%-át eladta a Proton vállalatnak. A malajziai autógyártó fő részvényese, Yahaya Ahmad átvette a vezetést a luxus márka fölött. Bevezette a Lotus Evora nevű sportkocsit, mely nagyobb kényelmet biztosított a megszokottnál, például tempomat és belső navigációs rendszer is beépítésre került. A Proton a DRB-HICOM során történő átvételét követően, 2012-től a Lotus a malajziai ipari konglomerátumba tartozik.

A Lotus jelenlegi modelljei, melyek használtan jó sprintet nyomnak

Modell neve Gyártási időszak Motor Teljesítmény Csúcssebesség Gyorsulás 0-ról 100 km/h-ra
Lotus Elise S 2012-től 1,6 literes soros négyhengeres kompresszoros motor 220 LE 234 km/h 4,6 s
Lotus Europa SE 2008-2010 között 2,0 literes soros négyhengeres turbómotor 225 LE 235 km/h 5,3 s
Lotus Exige S 2012 óta 3,5 literes hathengeres V motor 350 LE 277 km/h 3,8 s
Lotus Evora 2009 óta 3,5 literes hathengeres V motor 280 LE 260 km/h 5,1 s
Lotus Eterne nem ismert 5,0 literes V8-Motor 620 LE 315 km/h 3,9 s
"