Ugrás a tartalomra

Új alkalmazási felületet fejlesztettünk ki számodra

Frissebb, modernebb, áttekinthetőbb. Fedezd fel új felületünket a megszokott funkciókkal – jó szórakozást kívánunk!

Használt Saab keresése az AutoScout24 oldalon

Saab

Saab: használtkocsi stílusos áramvonalakkal

"

Egy Saab vezetése mindig nagyon különleges esemény. Nincs más autógyártó, amely a svéd autógyártóhoz hasonlóan ötvözné az excentrikus egyéniséget és a helytelen beállításokat. Nem ok nélkül a Saab az egyetlen jármű, mely rendkívül illik az értelmiségiek, a művészek és a szabadúszók köréhez - és mindenkihez, aki meg akarja mutatni a világnak, hogy erős jellemű és keményfejű. Több kudarcot követően a Saab különböző modelljei jelenleg csak használtautóként érhetőek el. Új modelleket kínáltak, miután több változás is történt a tulajdonosok körében , így többé már nem Svédországban, hanem Kínában gyártották a modelleket, s a dizájn is a maga útján fejlődött az új sorozatokban. A tipikus vezetési élményt a Saab is biztosította egy ideig. Az egyes darabokat pedig közben egy független vállalat gyártotta.

A Saab mítosza tovább él: biztonság, megbízhatóság és technológiai újítások

Egy Saab nemcsak nehezebb és drágább, mint versenyársa, a Volvo, hanem tele van sajátosságokkal is. A gyújtáskapcsoló nem a kormány alatt volt, hanem a középkonzolon az ülések közt, közvetlenül a kézifék előtt. A svéd mérnökök ugyanis megállapították, hogy egy frontális ütközésnél a vezető térde gyakran a gyújtáskapcsoló miatt sérül - így terveztek egy saját biztonsági skálát a gépjármű indításához, mely közvetlenül a hajtóműn ül. A biztonság a Saab nagy előnye. A hatékony és eredményes kidolgozás és az extra vastag lemezek - beleértve a belső megerősítéseket - végső soron az okai annak, hogy sok művész a Saab modelljeit válaszotta, hiszen reggelente a gyerekeket el kell vinni a megőrzőbe. A Saab vezetése a svéd jóléti államnak felel meg, a svéd semlegességnek és a svédek családbarátiasságának.

A General Motors lecserélésével csorbát szenvedett a hírneve Svédországban. A ““négylevelű lóhere az autók közt”” azokból az időkből - legalábbis a felfogás szerint - az amerikai GM csoport klónjává vált. A technikai újdonságokat , melyek a Saab modelljeit előre vitték - például az 1970-es évek fényszórótörlő rendszere, vagy az 1971-es év első fűtött első ülései - már csak ritkán vetnek be. A tisztán házon belüli fejlesztések a Saab modellekben elég sokáig elmaradtak, az utolsó ““tiszta”” Saab a Saab 900 volt. Minden további modell kihasználta a szinergiákat; a legendás Saab 9000 a Fiat Croma platformján osztozott. A Saab 9-5 modellel a svédek a GM vezetés alatt bebizonyították, hogy képesek lennének többre is, mint az Opel replikáit gyártani. A felső középosztálybeli autók két generációja gurult le a szalagról. A második kiadás volt az utolsó, mely nagyszabású kísérletet tett arra, hogy a Saab jövőjét mentse. Az autó magas vezetési biztonságot nyújtott és hosszú utakra való megfelelő minőséget is biztosít napjainkig.

Utolsó a maga nemében: a Saab 9-5 volt az utolsó modell a felső középosztályban

A Saab 9-5 A Saab 9-5 modelljét 1997-ben mutatták be, a General Motors platformja alapján készült, melyet az Opel Vectra modelljénél is használtak. Az első generáció innovatív jellemzői közé tartoznak a biztonsági funkciók: a Saab 9-5 aktív fejtámláinak szedán tervezésénél szakítottak a hagyományokkal. Ahelyett, hogy a Saab jellegzetesen ferdehátú modell lenne, a 9-5 egy tiszta szedán volt, később kapott kombi változatot. 2009-ben a GM eladta a járművek gyártására a használati jogokat a kínai Beijing Automobile Works konszernnek, mely átalakított formáját Senova D-sorozatként értékesítette.

A második generáció 2010-ben gurult le a szalagról és új zászlóshajóként újra felvette a versenyt a versenytársakkal. Technológiailag a 9-5 az Opel Insignia modelljén alapul, ám sokkal többre volt képes: a svédek több mint 5 méteresre tervezték. A terv most egy sokkal gömbölyűbb forma volt, mint az elődök esetében, a fényszórók ezüst peremet kaptak, az egész hátsó részen pedig egy sárga fénycsík futott végig. Belül is felülmúlták a méltóságteljes svéd kényelmet, mégpedig több teljesen új támogatási rendszerrel : a parkoló érzékelője sípolással ad utasítást, felár ellenében kapható egy head-up display és egy digitális sebességmérő is a vezető számára. A legerősebb változat egy 2,8 literes V6-s turbó benzines motort kapott 300 lóerővel. A 2011-es csőd és a GM elutasítása miatt a Saab kénytelen volt átadni a 9-5 engedélyeit az új tulajdonosnak, és megszűnt a termelés. A SportCombi modelljét nem is gyártották sorozatban. Legalább a szedán változatát kihasználták a Saab modelljének. Bár ezt is csupán 11 280 példányban készítették.

Öreg svéd: extravagáns modelljeivel a Saab kultikus márka lett

A svéd Saab autógyártó a kezdetekben nem az autóiparban tevékenykedett, hanem sok más japán versenytárs mellett a repülőgépgyártásban. 1937-ben alapult meg a Svenska Aeroplan Aktie Bolaget (SAAB), mely repülőgépeket gyártott a svéd légierő számára. Először licensz termékeket gyártott német bombázók és amerikai vadászgépek számára, majd később kidolgozta a SAAB saját harci repülőgépeit. A második világháborút követően a vállalat új üzleti lehetőségek után kutatott. 1947-ben a Trollhätten városában levő székhelyen kezdődött meg az autók gyártása. Az első prototípus, melyet ““Ursaab”” névre kereszteltek, képezte a Saab 92 sorozatgyártásának alapját. A négyüléses szedán jellemzői: a karosszéria áramvonalas alakja hasonlított egy repülőgép szárnyához. Termeléséért a Saab Automobile leányvállalata volt felelős.

A Saab 92 az egyik sarkköve volt a Saab sikeres autóipari részlegének - a használt járművek, melyekkel a ralli versenyző Erik ““Mister Saab”” Carlsson hatalmas sikereket ért el, kincseket értek. Ezen túlmenően ez a modell volt az első ütközésvédelemmel ellátott sorozatgyártású autó a világon. Ennek oka bizarr, semmint nyilvánvaló: Svédországban akkoriban körülbelül minden hatodik autóbalesetet egy autó elé vagy autó oldalára ugró jávorszarvas okozott. A Saab 92 továbbfejlesztése Saab 93 modellként került piacra. A Sonett modellel a Saab 1956-ban egy sportkocsi flottát épített programjába Saab GT 750 néven, mely a 93-as modell sportváltozata volt. A Saab 96 a svédek legtartósabb modellje volt, mely 1960 és 1980 között gurult le a szalagról. Kombiváltozata a Saab 95 volt, mely az első hétüléses bestseller volt.

A kicsi, de exkluzív termékskálát a Saab az 1960-as évek végéig gyártotta, komoly svéd autógyártóként. A korai extravagáns és aerodinamikus vonalvezetésű Saab modellek - a használt, ám jó állapotban levő kocsik ma kultuszjárművek - voltak az utódmodellek innovatív biztonsági koncepciókkal, melyekkel a trollhätteni autógyártó az autógyártók első osztályába katapultált, nemzetközi szinten is. 1969-ben egyesült a Scania gyárral, a svéd haszongépjárművek gyártójával. Az új Saab-Scania csoport megváltoztatta a motorokat: a kis kétüteműek helyett nagyobb és erősebb négyütemű négyhengeres motorokat használtak. Röviddel ezután az első turbómotor is beépítésre került, 1976-ban dolgozták ki a Saab 99 modelljét, mely kulcsfontosságú volt a Saab márkánál. Két évvel később a Saab bemutatta első középkategóriás modelljét, a Saab 900 modellt. Az 1980-as évek közepén ezt követte a felső középosztály Saab 9000 modellje. Továbbá a négyüléses Saab kabrió a hollywoodi támogatásnak köszönhetően nagy sláger lett. Ám több sikertelen projektet követően az 1980-as évek végén a Saab-Scania pénzügyi helyzete nagyon feszült lett.

A bizonytalan helyzet oda vezetett, hogy 1990-ben a Saab és a General Motors (GM) közös vállalatot hoztak létre, a Scania pedig elkülönült. Az új modellek GM platform alapján készültek, hogy némi költséget meg tudjanak takarítani. Az Opel-klón dizájnját Svédországban elítélték, a Saab 9-3 modellből nem adtak el annyit, amennyit terveztek. 2000-ben a GM teljes mértékben átvette a Saab gyárat. A repülőgépgyártó Saab és az autógyártó Saab ezentúl - a közös név ellenére - külön utakon folytatták történetüket. A következő évtizedben sem jött a remélt fellendülés. A GM az eladást tervezte, de nem tudtak megegyezni a különböző érdekelt felek közti tárgyalások során. Végül a Spyker holland sportkocsigyártó vállalat vette át a céget. Mégegy új modell került bevezetésre: a Saab 9-4X , egy SUV. De ez ismét sikertelen maradt. 2011-ben a Saab csődöt jelentett. A létesítmények és ingatlanok 2012-től a kínai National Electric Vehicle Sweden (NEVS) konzorciumhoz tartoznak. Ezért a már meglévő modellek gyártása, különösen a Saab 9-3 gyártása tovább folytatódott. 2014 tavaszán likviditási problémák miatt a szalagok leálltak.

A meglévő modellek alaktrészellátásáért a Saab Parts felelt. A leválasztott egység később Orio néven folytatta pályafutását, az egykori Saab művek helyén jött létre. A használtautókat a jövőben javítás esetén tehát még el lehet látni a megfelelő alkatrészekkel. Ezt a cég államosítása is biztosította.

A Saab rajongók még a jövőben is sokatmondóak. A Saab márka visszaállítása tervben volt , közben a NEVS új modellekkel rukkolt elő: egy sportos családias kisautó az egyterűek körében, egy crossover és egy sportkocsi a középosztályban. Minden jármű elektromos hajtást kapott, a Saab 9-3 az elektromos motornak köszönhetően főnixként emelkedik ki a hamuból. A svéd ezután csak márkanév maradt, a kínai befektetők kívánságára a gyártás Tianjin-ban folytatódott. Nagyobb környezettudatossággal és futurisztikus megjelenésükkel ezek a Saab modellek megfelelnek majd a használtautó vásárlóknak is, hiszen a márka hű maradt önmagához.

A Saab három turbó modellje, melyek használtan is az átlagon felüliek közé tartoztak

A Saab turbómotorja olyasmi volt, mint az individualisták hitvallása: épségben tudja szállítani a gyerekeket, mégis rengeteg erő van a motorháztető alatt. A turbófeltöltő minden méretben megtalálható, a kisautóktól a felső középosztályig, ez volt az a szolgáltatás, mellyel a nehéz svédek szárnyalni tudtak. Bemutatjuk a Saab 99 , a Saab 900 és a Saab 9000 turbóváltozatát részletesebben. Ezek a Saab modellek továbbra is jelen vannak a használtautó piacon, s bár karbantartott modellek, nem mindig kedvező az áruk. De jó okkal: a Saab modelleket nehányan csak hallomásból ismerik.

Saab 99 Turbo Saab 900 Turbo Saab 9000 Turbo
Gyártási időszak 1975 és 1984 között 1982 és 1994 között 1985 és 1998 között
Motor Négyhengeres soros turbómotor Négyhengeres soros turbómotor Négyhengeres soros turbómotor
Hengerűrtartalom 1985 ccm 1985 ccm 1985 ccm
Teljesítmény 145 LE 145 LE 175 LE
Csúcssebesség 190 km/h 195 km/h 240 km/h
Gyorsulás 0–100 km/h 9,8 s 8,5 s 6,9 s
"