Használt Saab keresése az AutoScout24 oldalon

Saab

Saab: használtkocsi stílusos áramvonalakkal

Egy Saab vezetése mindig nagyon különleges esemény. Nincs más autógyártó, amely a svéd autógyártóhoz hasonlóan ötvözné az excentrikus egyéniséget és a helytelen beállításokat. Nem ok nélkül a Saab az egyetlen jármű, mely rendkívül illik az értelmiségiek, a művészek és a szabadúszók köréhez - és mindenkihez, aki meg akarja mutatni a világnak, hogy erős jellemű és keményfejű. Több kudarcot követően a Saab különböző modelljei jelenleg csak használtautóként érhetőek el. Új modelleket kínáltak, miután több változás is történt a tulajdonosok körében , így többé már nem Svédországban, hanem Kínában gyártották a modelleket, s a dizájn is a maga útján fejlődött az új sorozatokban. A tipikus vezetési élményt a Saab is biztosította egy ideig. Az egyes darabokat pedig közben egy független vállalat gyártotta.

A Saab mítosza tovább él: biztonság, megbízhatóság és technológiai újítások

![]()![]()

Egy Saab nemcsak nehezebb és drágább, mint versenyársa, a Volvo, hanem tele van sajátosságokkal is. A gyújtáskapcsoló nem a kormány alatt volt, hanem a középkonzolon az ülések közt, közvetlenül a kézifék előtt. A svéd mérnökök ugyanis megállapították, hogy egy frontális ütközésnél a vezető térde gyakran a gyújtáskapcsoló miatt sérül - így terveztek egy saját biztonsági skálát a gépjármű indításához, mely közvetlenül a hajtóműn ül. A biztonság a Saab nagy előnye. A hatékony és eredményes kidolgozás és az extra vastag lemezek - beleértve a belső megerősítéseket - végső soron az okai annak, hogy sok művész a Saab modelljeit válaszotta, hiszen reggelente a gyerekeket el kell vinni a megőrzőbe. A Saab vezetése a svéd jóléti államnak felel meg, a svéd semlegességnek és a svédek családbarátiasságának.

A General Motors lecserélésével csorbát szenvedett a hírneve Svédországban. A ““négylevelű lóhere az autók közt”” azokból az időkből - legalábbis a felfogás szerint - az amerikai GM csoport klónjává vált. A technikai újdonságokat , melyek a Saab modelljeit előre vitték - például az 1970-es évek fényszórótörlő rendszere, vagy az 1971-es év első fűtött első ülései - már csak ritkán vetnek be. A tisztán házon belüli fejlesztések a Saab modellekben elég sokáig elmaradtak, az utolsó ““tiszta”” Saab a Saab 900 volt. Minden további modell kihasználta a szinergiákat; a legendás Saab 9000 a Fiat Croma platformján osztozott. A Saab 9-5 modellel a svédek a GM vezetés alatt bebizonyították, hogy képesek lennének többre is, mint az Opel replikáit gyártani. A felső középosztálybeli autók két generációja gurult le a szalagról. A második kiadás volt az utolsó, mely nagyszabású kísérletet tett arra, hogy a Saab jövőjét mentse. Az autó magas vezetési biztonságot nyújtott és hosszú utakra való megfelelő minőséget is biztosít napjainkig.

Utolsó a maga nemében: a Saab 9-5 volt az utolsó modell a felső középosztályban

![]()

A [Saab 9-5]() A Saab 9-5 modelljét 1997-ben mutatták be, a General Motors platformja alapján készült, melyet az Opel Vectra modelljénél is használtak. Az első generáció innovatív jellemzői közé tartoznak a biztonsági funkciók: a Saab 9-5 aktív fejtámláinak szedán tervezésénél szakítottak a hagyományokkal. Ahelyett, hogy a Saab jellegzetesen ferdehátú modell lenne, a 9-5 egy tiszta szedán volt, később kapott kombi változatot. 2009-ben a GM eladta a járművek gyártására a használati jogokat a kínai Beijing Automobile Works konszernnek, mely átalakított formáját Senova D-sorozatként értékesítette.

A második generáció 2010-ben gurult le a szalagról és új zászlóshajóként újra felvette a versenyt a versenytársakkal. Technológiailag a 9-5 az Opel Insignia modelljén alapul, ám sokkal többre volt képes: a svédek több mint 5 méteresre tervezték. A terv most egy sokkal gömbölyűbb forma volt, mint az elődök esetében, a fényszórók ezüst peremet kaptak, az egész hátsó részen pedig egy sárga fénycsík futott végig. Belül is felülmúlták a méltóságteljes svéd kényelmet, mégpedig több teljesen új támogatási rendszerrel : a parkoló érzékelője sípolással ad utasítást, felár ellenében kapható egy head-up display és egy digitális sebességmérő is a vezető számára. A legerősebb változat egy 2,8 literes V6-s turbó benzines motort kapott 300 lóerővel. A 2011-es csőd és a GM elutasítása miatt a Saab kénytelen volt átadni a 9-5 engedélyeit az új tulajdonosnak, és megszűnt a termelés. A SportCombi modelljét nem is gyártották sorozatban. Legalább a szedán változatát kihasználták a Saab modelljének. Bár ezt is csupán 11 280 példányban készítették.

Öreg svéd: extravagáns modelljeivel a Saab kultikus márka lett

![]()

A svéd Saab autógyártó a kezdetekben nem az autóiparban tevékenykedett, hanem sok más japán versenytárs mellett a repülőgépgyártásban. 1937-ben alapult meg a Svenska Aeroplan Aktie Bolaget (SAAB), mely repülőgépeket gyártott a svéd légierő számára. Először licensz termékeket gyártott német bombázók és amerikai vadászgépek számára, majd később kidolgozta a SAAB saját harci repülőgépeit. A második világháborút követően a vállalat új üzleti lehetőségek után kutatott. 1947-ben a Trollhätten városában levő székhelyen kezdődött meg az autók gyártása. Az első prototípus, melyet ““Ursaab”” névre kereszteltek, képezte a [Saab 92]() sorozatgyártásának alapját. A négyüléses szedán jellemzői: a karosszéria áramvonalas alakja hasonlított egy repülőgép szárnyához. Termeléséért a Saab Automobile leányvállalata volt felelős.

![]()

A Saab 92 az egyik sarkköve volt a Saab sikeres autóipari részlegének - a használt járművek, melyekkel a ralli versenyző Erik ““Mister Saab”” Carlsson hatalmas sikereket ért el, kincseket értek. Ezen túlmenően ez a modell volt az első ütközésvédelemmel ellátott sorozatgyártású autó a világon. Ennek oka bizarr, semmint nyilvánvaló: Svédországban akkoriban körülbelül minden hatodik autóbalesetet egy autó elé vagy autó oldalára ugró jávorszarvas okozott. A Saab 92 továbbfejlesztése [Saab 93]() modellként került piacra. A Sonett modellel a Saab 1956-ban egy sportkocsi flottát épített programjába Saab GT 750 néven, mely a 93-as modell sportváltozata volt. A [Saab 96]() a svédek legtartósabb modellje volt, mely 1960 és 1980 között gurult le a szalagról. Kombiváltozata a Saab 95 volt, mely az első hétüléses bestseller volt.

![]()

A kicsi, de exkluzív termékskálát a Saab az 1960-as évek végéig gyártotta, komoly svéd autógyártóként. A korai extravagáns és aerodinamikus vonalvezetésű Saab modellek - a használt, ám jó állapotban levő kocsik ma kultuszjárművek - voltak az utódmodellek innovatív biztonsági koncepciókkal, melyekkel a trollhätteni autógyártó az autógyártók első osztályába katapultált, nemzetközi szinten is. 1969-ben egyesült a Scania gyárral, a svéd haszongépjárművek gyártójával. Az új Saab-Scania csoport megváltoztatta a motorokat: a kis kétüteműek helyett nagyobb és erősebb négyütemű négyhengeres motorokat használtak. Röviddel ezután az első turbómotor is beépítésre került, 1976-ban dolgozták ki a Saab 99 modelljét, mely kulcsfontosságú volt a Saab márkánál. Két évvel később a Saab bemutatta első középkategóriás modelljét, a Saab 900 modellt. Az 1980-as évek közepén ezt követte a felső középosztály Saab 9000 modellje. Továbbá a négyüléses Saab kabrió a hollywoodi támogatásnak köszönhetően nagy sláger lett. Ám több sikertelen projektet követően az 1980-as évek végén a Saab-Scania pénzügyi helyzete nagyon feszült lett.

![]()

A bizonytalan helyzet oda vezetett, hogy 1990-ben a Saab és a General Motors (GM) közös vállalatot hoztak létre, a Scania pedig elkülönült. Az új modellek GM platform alapján készültek, hogy némi költséget meg tudjanak takarítani. Az Opel-klón dizájnját Svédországban elítélték, a [Saab 9-3]() modellből nem adtak el annyit, amennyit terveztek. 2000-ben a GM teljes mértékben átvette a Saab gyárat. A repülőgépgyártó Saab és az autógyártó Saab ezentúl - a közös név ellenére - külön utakon folytatták történetüket. A következő évtizedben sem jött a remélt fellendülés. A GM az eladást tervezte, de nem tudtak megegyezni a különböző érdekelt felek közti tárgyalások során. Végül a Spyker holland sportkocsigyártó vállalat vette át a céget. Mégegy új modell került bevezetésre: a [Saab 9-4X](), egy SUV. De ez ismét sikertelen maradt. 2011-ben a Saab csődöt jelentett. A létesítmények és ingatlanok 2012-től a kínai National Electric Vehicle Sweden (NEVS) konzorciumhoz tartoznak. Ezért a már meglévő modellek gyártása, különösen a Saab 9-3 gyártása tovább folytatódott. 2014 tavaszán likviditási problémák miatt a szalagok leálltak.

A meglévő modellek alaktrészellátásáért a Saab Parts felelt. A leválasztott egység később Orio néven folytatta pályafutását, az egykori Saab művek helyén jött létre. A használtautókat a jövőben javítás esetén tehát még el lehet látni a megfelelő alkatrészekkel. Ezt a cég államosítása is biztosította.

A Saab rajongók még a jövőben is sokatmondóak. A Saab márka visszaállítása tervben volt , közben a NEVS új modellekkel rukkolt elő: egy sportos családias kisautó az egyterűek körében, egy crossover és egy sportkocsi a középosztályban. Minden jármű elektromos hajtást kapott, a Saab 9-3 az elektromos motornak köszönhetően főnixként emelkedik ki a hamuból. A svéd ezután csak márkanév maradt, a kínai befektetők kívánságára a gyártás Tianjin-ban folytatódott. Nagyobb környezettudatossággal és futurisztikus megjelenésükkel ezek a Saab modellek megfelelnek majd a használtautó vásárlóknak is, hiszen a márka hű maradt önmagához.

A Saab három turbó modellje, melyek használtan is az átlagon felüliek közé tartoztak

![]()

A Saab turbómotorja olyasmi volt, mint az individualisták hitvallása: épségben tudja szállítani a gyerekeket, mégis rengeteg erő van a motorháztető alatt. A turbófeltöltő minden méretben megtalálható, a kisautóktól a felső középosztályig, ez volt az a szolgáltatás, mellyel a nehéz svédek szárnyalni tudtak. Bemutatjuk a [Saab 99](), a [Saab 900]() és a [Saab 9000]() turbóváltozatát részletesebben. Ezek a Saab modellek továbbra is jelen vannak a használtautó piacon, s bár karbantartott modellek, nem mindig kedvező az áruk. De jó okkal: a Saab modelleket nehányan csak hallomásból ismerik.

| Saab 99 Turbo| Saab 900 Turbo| Saab 9000 Turbo
—|—|—|—
Gyártási időszak| 1975 és 1984 között| 1982 és 1994 között| 1985 és 1998 között
Motor| Négyhengeres soros turbómotor | Négyhengeres soros turbómotor | Négyhengeres soros turbómotor
Hengerűrtartalom| 1985 ccm| 1985 ccm| 1985 ccm
Teljesítmény| 145 LE| 145 LE| 175 LE
Csúcssebesség| 190 km/h| 195 km/h| 240 km/h
Gyorsulás 0–100 km/h| 9,8 s| 8,5 s| 6,9 s