Használt Skoda Favorit keresése az AutoScout24 oldalon

Skoda Favorit

Skoda Favorit – egyszerű, de nagyszerű!

A Favorit az első modell a cseh gyártó palettáján, amelyikben a motor és ezzel a meghajtás is előre került. A letisztult, szögletes forma és a praktikus, olcsó fenntarthatóság miatt hatalmas népszerűségnek örvendett Európa-szerte. Egyszerű, de nagyszerű, minden felesleges sallangtól mentes autó. Az évek során több változatban is készült, tervezője az a Bertone csoport, akiknek a nevéhez számos olasz csoda is köthető. Nevét a gyártó egy 30-as években készült luxusmodellje után kapta. Manapság a költséghatékonyság jelképe is lehetne, a használtpiacon szinte fillérekért hozzájuthatunk a cseh történelem ezen szeletéhez.

A Favorit az 1976 óta gyártott hátsókerék-meghajtású, farmotoros Skoda 105 és 120 leváltására volt hivatott a gyár termékeinek kínálatában. Hosszas tervezés után végül 1987-ben mutatták be a nagyközönségnek, és még ebben az évben el is kezdték a sorozatgyártást. Az alapváltozat ötajtós ferdehátúként kezdte, később készült belőle kombi és áruszállító is. Rövid idő alatt Közép-Európa egyik legnépszerűbb autója lett, de meghódította Dél-Amerikát is. Egészen 1995-ig folyt a termelés, ekkor adta át helyét végleg az egy évvel korábban bemutatott utódjának, a Feliciának. A nyugat-európai mércével mérve alacsony ára mellett az is nagyban hozzájárult népszerűségéhez, hogy alkatrészeinek nagy része az akkori kelet-európai autókkal kompatibilis volt. Tervezésekor minden téren az egyszerűségre és praktikumra törekedtek, megtartva ezzel az alacsony árakat.

Az első és alapvető modell egy ötajtós ferdehátú volt, ezt követték az évek során különböző változatok. 1990-ben megjelent az első kombi, amely a Forman nevet kapta. Nem estek túlzásokba a módosításokkal, mindössze a csomagteret nyújtották meg hátrafelé. Két különböző kivitelű áruszállító is készült a kombiból, szintén kisebb módosításokkal. A Forman Praktikban a hátsó ülések helyére kiterjeszkedett a csomagtér, és a hátulsó üvegeket lemezre cserélték, noha az ajtók megmaradtak teljes funkciójukban, biztosítva az oldalsó hozzáférést. Erre a modellre épül a Forman Plus, amely emelt műanyag tetőt és szintén nagyobb csomagtér ajtót kapott. 1991-ben bemutatták a kétajtós, két üléses verziót Skoda Pick-up néven, ebből készült nyitott, illetve zárt csomagtérrel rendelkező változat is. Mikor a Volkswagen-konszern 1991-ben felvásárolta a Skodát, megnyílt az út új eszközök és technológiák felé. Ekkortól kezdve megjelentek az injektoros, katalizátoros változatok, illetve számos aprósággal tették modernebbé mind megjelenését, mind pedig használhatóságát. 1993-ban újabb frissítésen esett át a modell, ekkor már a motorhoz és a lökhárítókhoz is hozzányúltak a mérnökök. Tanulmányautóként létezett kabrió, kupé, és limuzin karosszériás Favorit is, azonban ezek egyike sem jutott el a sorozatgyártásig.

Korlátozott mennyiségben készültek különböző speciális változatok is a Favoritból. A Black Line és a Silver Line is rengeteg plusz extrát tartalmazott, ilyenek voltak például a napfénytető, a központi zár és a színezett üvegek is, valamint ahogy az a nevükből is visszaköszön, fekete, illetve ezüst fényezést kaptak. Ezek fölött áll felszereltségben a legkisebb darabszámban gyártott Solitaire. Ez a változat a fentieken kívül rendelkezik légterelőkkel, elektromos első ablakemelőkkel és gyári riasztórendszerrel is.

A Favorit belekóstolt a motorsportba is: 1,3 literes motorja ellenére 2 literes kategóriában megnyerte a gyártók versenyét az 1994-es rali-világbajnokságon.

A meghajtásról minden karosszéria esetén ugyanaz az 1,3 literes, négyhengeres, négyütemű, folyadékhűtéses motor gondoskodik. Ez az erőforrás egy 60-as évek második felében gyártott modell, az 1000MB 1 literes lelkének korszerűsített változata, mely így már 62 lóerő feletti teljesítménnyel rendelkezik. A károsanyag-kibocsátás korlátozását szem előtt tartva az évek során több különböző karburátorral és injektorral is szerelték, de ezek a teljesítményen nem változtattak túl sokat. Később ez a korszerűbbé tett motor került a Favorit méltó utódjába, a Feliciába is. Sebességváltó terén szintén nem volt túl nagy választék; kizárólag manuális, 5 sebességes váltóval lehetett kapni.

Legfőbb konkurense a második generációs Volkswagen Polo volt, tulajdonságaik és felhasználási területük nagyban megegyeznek. Ugyanazt a motorvezérlőt kapta mindkét típus, azonban a Skoda ennek ellenére is inkább az olcsóság és a fenntarthatóság mintaképe volt. Ezt a státuszát a mai napig tartja, hiszen a használtautók piacán jelenleg is a legolcsóbbak között van, és a fent említett alkatrész kompatibilitás miatt a javítása sem kerül sokba. Sikerét jól tükrözi, hogy az utód Felicia is ugyanazokban a változatokban (Forman, Pick-up) készült, a Favorit alapjaira. Kényelmi extrák helyett inkább letisztultságot és praktikumot kapunk egy olyan autótól, aminek a tervezése során nem titkolt cél volt egy minél olcsóbb és minél többet bíró négykerekű megalkotása.