Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.
Skoda Octavia

Škoda Octavia – a példátlanul tágas alsó-középkategóriás autó

A márka története

A Škoda a világ harmadik legrégibb autógyártója – története egészen az 1895-ös évig nyúlik vissza, amikor Václav Laurin és Václav Klement biciklik előállításával kezdett foglalkozni. Tevékenységüket 1899-ben motorkerékpárok készítésére is kiterjesztették, s 1905-re már az autógyártás vált a legfőbb célkitűzésükké. Első automobiljuk (Voiturette A) pillanatok alatt népszerűvé vált, s ezzel tulajdonképpen megvetették a cseh autóipar alapjait is. Az akkor még Laurin & Klement néven ismert, nemzetközi szinten is sikereket elkönyvelő gyár 1907-ben további bővítésbe és korszerűsítésbe kezdett, s 1925-ben, az addigra már személyautók és tehergépkocsik, autóbuszok, repülőgépmotorok és agráripari gépek gyártásával is foglalkozó cég vezetői úgy döntöttek, hogy a további modernizálás és fejlődés érdekében fuzionálnak egyik legjelentősebb ipari partnerükkel, az Emil Škoda által alapított Škoda Művekkel. A világgazdasági válság után a Popular elnevezésű modell 1930-as piacra dobása újabb páratlan üzleti sikert hozott, a modell bevezetésével a cég ismét hatalmas elismerést és üzleti sikert könyvelhetett el. A II. világháború alatt, a német Hermann-Göring cégcsoport részeként, a Škoda is hadiipari járművek és fegyveralkatrészek gyártására tért át. Az 1946-os államosítást követően a gyár pártállami irányítás alá került, de néhány modelljének (Spartak, Tudor, Octavia, Felicia – az utóbbit sokáig a keleti blokk sportautójaként tartották számon) köszönhetően sikerült fenntartania hírnevét. A 60-as évek végére azonban már nem maradt elég ereje arra, hogy a nyugat-európai modern technológiával felvehesse a versenyt, ezért a Škoda Művek 1991 áprilisában, a VW cégcsoport égisze alatt vegyesvállalati formára tért át, s számos modelljét modernizálva végül a VW-platformra épülő autók gyártására tért át, melyek kedvező árfekvésükkel és megbízhatóságukkal ismét versenyképessé tették a Škoda márkanevet. Az azóta eltelt idő alatt a Škoda több új modellt is piacra dobott, ezek közé tartozik például a Fabia, a Superb, a Yeti, a Roomster, a Praktik, a Rapid, a Citigo, a CitiJet és így tovább. A Škoda újra patinásan csengő nevét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy 2012-ben 15 milliomodik gépkocsijuk, egy harmadik generációs Octavia is legördült a Mladá Bolesláv-i gyártósorról.

A Škoda Octavia

A napjainkban első generációsnak nevezett Škoda Octaviát - mely nevét a Spartak utódaként kifejlesztett, eredetileg 1959-től 1971-ig piacra kerülő típus után kapta - 1996-tól gyártotta a cseh autógyár. A Golf IV padlólemezére épített, limuzin és kombi karosszériával, az összkerékhajtás opciójával, 1,4-2,0 literes benzin- és 1.9 l-es dízelmotorral forgalomba hozott Octavia volt a vállalat első, VW-csoport irányítása alatt elkészült modellje. A Golf V platformjára épült, szintén limuzin és kombi kivitelű második generáció 2004-ben látott napvilágot, s a VW-motorok beépítése mellett egy 2,0 literes dízel változattal, továbbá 2007-ben egy úgynevezett offroad (megemelt hasmagasságú) variánssal is bővítette a palettát. Mindkét generáció csúcsmodelljét az RS változat jelentette. Az Octavia 2009-ben frissítésen esett át – új fényszórókat, új hátsó- és ködlámpákat, átalakított visszapillantó tükröket, motorháztetőt és lökhárítókat kapott, s megjelent a hétfokozatú DSG váltó is, melyet a TSI motorokhoz lehetett rendelni. A márka 2011-ben meghirdetett új arculatának szellemében („New Power of ŠKODA") kialakított harmadik nemzedék bemutatása a 2012-es évhez kapcsolható, piacra kerülésére pedig egy évvel később, 2013-ban került sor. Az MK3 a szakemberek munkáját dicsérő páratlanul megnövelt helykínálatával és kiváló ár-érték arányával egy csapásra feladta a leckét versenytársainak. Az Octavia népszerűsége tehát töretlenül ível felfelé 1996-os piacra kerülése óta, s több országban, így például Kínában, Oroszországban, Kazahsztánban és Indiában is gyártják. 2016 márciusában az egymilliomodik darab (egy összkerékhajtású Scout) is legördült a Mladá Bolesláv-i gyártósorról, s ezzel 5 millió fölé emelkedett az 1996 óta eladott Octaviák száma.

Az Octavia és kategóriatársai az új és használt autók piacán

Számos nemzetközi kitüntetés tulajdonosa, a Škoda legismertebb modellje – melyet „a márka szíve"-ként, dinamikus fejlődése szimbólumaként is emlegetnek – 2016 első felében kétféle karosszériával (limuzin és kombi) került a vásárlókhoz. A Golf VII moduláris technikájára épülő modell változatai között helyet kap az első- és összkerékhajtás, a terepes Scout, az exkluzív Laurin & Klement, a sportos RS, a földgázüzemű G-TEC, valamint egy 1,0 l-es, 115 lóerős TSI motorral rendelkező típus is. Az új és használt alsó-középkategóriás autók listáján számtalan modell szerepel – magasabb és alacsonyabb árfekvésben egyaránt. Ide tartozik például a Hyundai i30, a Toyota Auris, az Opel Astra, a Honda Civic, a Ford Focus, a Mazda 3, a BMW 1, a VW Golf, a Subaru Impreza, a Ford C-MAX, a Ford Focus és így tovább. Az Octavia – tágasságát és praktikusságát tekintve – mindenképpen mércéül szolgálhat kategóriájában.