Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.
smart-l.jpg

Smart

Rövid méreteivel és magas tetejével az autó egy pufók utcai bolhára hasonlít, de messzemenőleg nem az: a Smart önjellemzése alapján az eredeti mobilitás szinonimájává vált, ugyanis hatalmas móka vezetni. A Smart mindig kissé szokatlan volt, leginkább azzal tűnt ki a használtautók köréből, hogy annyira rövid, hogy keresztben elfér egy parkolóhelyen. Ez nem igazán okoz gondot, csak néhány „jószándékú” rendőr tartja rajta a szemét a parkolási rendellenesség miatt. Az újabb modellek egy kicsit hosszabbak, de biztonságosabbak is ezáltal. Aki egy Smart modellt keres, egy használt modellel biztosan semmi rosszat nem választ. Mivel a TÜV egy kis sportkocsi, sokszor törpének is nevezik.

A legnépszerűbb Smart modellek a használtautók szempontjából

Smart Fortwo Citybeam Smart Forfour 2. Generation Vorderansicht

Lendületes motor, kompakt méretek és szűk fordulási kör - a Smart kiválóan használható városi közlekedésre és spontán kirándulásokra is. Minden parkolóhelyre befér, ami nagyban megkönnyíti a mindennapi életet. Emellett a Smart nem egy tömegautó, tehát az igazi egyéniségek számára is megfelelő. Számos modell áll rendelkezésre, köztük különleges modellek is. A következőkben bemutatjuk a legnépszerűbb Smart modelleket, és felfedjük, hogy mi a különbség az új és a használt változatok között.

Smart Fortwo: 2014 óta a harmadik generáció gurul le a szalagról, ám már az első generációs Smart is meghódította a használtautó-piacot. Nem is csoda, hiszen az új autók ára meglehetősen magas egy ilyen kis csavargóért. A klasszikus Smart Fortwo 1998 és 2007 között épült, és továbbra is masszív városi autónak titulálják. A minősége is olyan, amilyet a Daimler háztól elvárunk. Még az idősebb járműveknél is problémamentesen működik a technika és csak kis hajlandóságot mutat a zavarokra. A Smart Fortwo két személy számára biztosít elegendő helyet és hátul van egy kis csomagtér a motor felett - minden szempontból kényelmes a jármű. A zárt kupé változat mellett van egy kabrióvá alakítható verziója is.

Smart Forfour 2. Generation Kofferraum

Smart Forfour: a kétüléses ezen variánsa 2004-ben került piacra. A Smart Forfour első generációja és a kisöccse közt van némi hasonlóság. A kompaktautó közös projekt alapján lett tervezve és legyártva, mégpedig a Mitsubishi Colt 6. generációja alapján. Ezzel szemben a négyüléses Smartnak szinte alig volt esélye, így a gyártása két év után leállt. A Smart viszont még mindig divatos volt, akár használt kocsiként is. Az elegancia, az ívelt vonalak mind a mai napig fennmaradtak. 2014 óta a második generációval egy teljesen új dizájnt kapott. Ezt a Renault-val való együttműködés hozta létre, ezért is hasonlít a Renault Twingo modelljéhez.

Smart Roadster Seitenansicht

Smart Roadster: a "normális" Smart Fortwo modell idején nem volt éles sportautó - a Roadster változattal a gyártó kockáztatott 2003 és 2005 között azzal, hogy adózott a klasszikus nyitott tetejű kétüléses gépkocsik előtt, melyeket az 1950-es és 1960-as években gyártottak. A terv végrehajtása meglepően jól sikerült: a Smart Roadster megfelel a modern stílusú kabriónak - akár kupénak -, amely rengeteg mókát kínál a vezetés során. Ezért felelős a csekély súly, a nagy teljesítményű turbómotor és az alacsony súlypont. Még a hátsókerék-meghajtás is erősségeket rejthet. Viszont minimális hely jut a csomagoknak, a belső tér sem hivalkodó. Miközben újonnan vásárolt verziójáért elég sok pénzt kérnek, a Smart manapság is széles körben használt, így viszonylag alacsony az ára ehhez képest.

A pimaszság előre visz: a Smart meghódította az utcákat

Studie NAFA von Mercedes-Benz

A kis városi autó ötlete sokkal idősebb, mint maga a Smart. Minden kompakt kétüléses nagyapja a Ford által kifejlesztett prototípust alkalmazza, a szép "Berlin" név alatt, az 1968-as évtől. Négy évvel később a Mercedes-Benz tervezője, Johann Tomforde bemutatta első ötletét a kompakt városi autót illetően. Egy kétüléses emeletes, farmotoros, 2,50 méter hosszú modell volt: a tervezési tanulmány a későbbi Smart Fortwo modellt testesítette meg. Az Ur-Smart modelleket a következő 20 évben különböző prototípusok követték, melyeket a Mercedes-Benz adott megbízásként. Különleges népszerűségnek örvendett a NAFA, a "közelkedési jármű", mely nagyjából 237 centiméter hosszúságú volt és az 1980-as évekből származott.

A Swatch órakészítő és a Mercedes autógyár közösen alakítják a Smart modelleket

Smart-Studie auf der IAA

Az 1990-es évek elején úgy tűnt, hogy az idő végre megérett a "Mercedes City Car", röviden az MCC utcára lépésére. A projekt vezetője Johann Tomforde volt. Fontos információkba nyert betekintést a technológia és a kivitelezés során a tanulmány járművek, az Eco Sprinter és az Eco Speedster által, melyet a Mercedes saját Advanced Design Studiójában terveztek Kaliforniában. Az áttörést a Smart számára a Nicholas Hayekkal való együttműködés hozta meg, aki alapítója, majd vezetője volt a Swatch óragyártónak. A svájci, libanoni gyökerekkel rendelkező vezető ösztönözte a Swatch mobil ötletét: egy környezetbarát mikroautó, mely elektromos- vagy hibrid meghajtású. Az első kísérletek a VW-nel együttműködve nem sikerültek, de a Tomforde-dal való együttműködés új távlatokat nyitott meg az intelligens kisautók felé vezető úton. Az együttműködésből származik a Smart neve is: az S a Swatch márkát, az M pedig a Mercedes márkáját jelöli.

A termelés és a biztonság új, intelligens utakra vezet. A legtöbb alkatrészt a beszállítók gyártják és az elemeket a francia Smallville Hambach üzemben rakják össze. Az innováció egy tridion-biztonsági cella, ami arra szolgál, hogy megvédje utasait a High-Tech acél által, és segíti a Smart jellegzetes dizájnát is. A mai napig igazi kemény dió a Smart a különféle töréstesztek során. Több járműkoncepció is segítette a jövő városi autójának létrejöttét, és az 1990-es években ez egyre több figyelmet kapott. A jármű először 1997-ben került bemutatásra a Nemzetközi Autókiállításon Frankfurtban. De aztán történt egy szerencsétlenség: az A-osztály Smart modellje nem állta ki a jávorszarvas tesztet. Ezért Johann Tomforde-ot hibáztatték és el kellett mennie.

A Smart a Mercedes-Benz új városi mobilitását képviseli

Smart Fortwo Brabus Edition Smart Fortwo Cabrio

Hónapokon belül számos változás történt a Smart háza táján. Csökkentették a vázat és az üléseket, a nyomtávot megnövelték, az új kormánymű megakadályozta a gyors kormányzási manővereket. A tömeget már mesterségesen növelték, ami a motor szilárdságát is növelte. Az első Smart-Coupé 1998-ból származik, látszólag zömök volt, de ez még inkább az úton tartotta. Mivel a Mercedes-Benz nem épített villanymotort, a Swatch vezérigazgatója, Hayek kivonult a közös vállalkozásból, így a Smart a Mercedes-Benz saját márkája lett. Egy évvel később, az ezredfordulón megjelent a sportváltozat is, a Smart Brabus-Fortwo, majd a Smart első kabrió-változata is. Két évvel később a Bertrandt autóalkatrész specialista bemutatott egy verziót tető és szélvédő nélkül. 2003-ban bevezették a Roadster változatot is, 2004-ben pedig végre a négyüléses Smart Forfour is piacra került.

Smart Fortwo von vorn Smarts von Car2go

A csúfolódók "görkorcsolyázó elefántként" írták le a Smart első sikertörténetét. Az első években a kezdés nem volt az igazi, de a városi autó egyre inkább a városi közlekedés fő mozgatórugójává vált. A Mercedes leányvállalata meghozta az áttörést a Smart car2go modelljével. Most ezek gurulnak Németország és Európa nagyvárosaiban, jellegzetes kék-fehér színben. Ahogyan a Smart világszerte fénykorát éli, úgy Kínában is ez a város autó lett a divatdiktátor. Az új, lényegesen átalakult tervezéssel és az új motorral a Smart egyaránt izgalommal tölti el az autótulajdonosokat és az új autók vásárlóit is. Az új funkciók között 20 év után végre megtalálható az elektromos hajtás – a korábbi Swatch-vezér talán boldog lenne.

Ezek a különleges Smart modellek igazán jóképűek

Kiadás Elérhető változatok Jellemzők
blackbuster Smart változat Smart Fortwo / Smart Forfour Teljesen fekete dizájnt kapott a karosszéria és a szerkezetek, a könnyűfém keréktárcsák ezüstre lakkozottak, a belsőtér pedig fekete bőrkárpit.
MOSCOT Smart változat Smart Fortwo A Smart együttműködése az amerikai szemüveg márka, a Moscot vállalatával. Feltűnő sárga-fekete dizájn, legfeljebb 100 darabot gyártottak belőle. Az első spoilert és a könnyűfém kerekeket a Brabus adta hozzá. A belső teret sárga gyűrűk díszítik.
smart cabrio edition flashlight Smart Fortwo Biztonsági cellával és tükrökkel ellátott narancssárga modell, a mellékletek fehér vagy fekete színűek, a kabriótető fekete, az ülések, a kormánykerék és a műszerfal fekete, kontrasztos varrással.
smart BARBUS fan edition Smart Fortwo A mellékletek, a hűtő és a tükrök kékek, az első légterelő, az oldalsó szárnyak és a könnyűfém kerekek Barbus, fehér bőr ülések, sport Barbus kormánykerék, fehér-kék kontrasztok és díszítés a belsejében.
smart edition citybeam Smart Fortwo Kupéként és kabrióként is kapható. Biztonsági cellával van ellátva és a kapcsolódó alkatrészek ezüstösek, keréktárcsái sportos, 3 dupla küllősek, LED nappali világítás, az ülések és a műszerfal fekete bőrhatású, ezüst-szürke díszítéssel.