Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.
Suzuki Samurai

Suzuki történelemóra

Suzuki Samurai – megfizethető autó, minden terepre

A Suzuki Loom Works kötőgép-gyár alapításakor a cégvezető Michio Suzuki még maga sem gondolta, hogy vállalata néhány évtized elteltével autókat gyárt majd, azonban 1952-ben legördült a szerelősorról a márka első sorozatgyártású járműve. Ez volt a Suzuki segédmotoros kerékpár, melynek sikerét látva a céget bejegyeztették a tőzsdén is, nevét pedig Suzuki Motor Co. Ltd.-re változtatták. Ezt követően pedig bemutatták a Suzulight-ot, a cég első miniautóját kéthengeres, 360 köbcentiméteres motorral. A cég azonban eleinte motorkerékpárok és csónakmotorok gyártásával szerzett magának nemzetközi hírnevet, 1970-ben azonban elkészítették összkerékhajtású, Jimny nevű miniterepjárójukat, amellyel a cég megvetette a lábát az autógyártásban is. Az 1979-ben bemutatott Alto-val és a négy évvel később debütáló Swifttel pedig már végérvényesen bebiztosították helyüket a személygépkocsi gyártás piacán. 1991-ben létrejön a Magyar Suzuki Corp., 1992-ben pedig a cég esztergomi gyárában is megindul a termelés, itt gyártják többek között a Wagon R+ és Ignis modelleket. A Samurai a gyártó Jimny modelljének Egyesült Államokban is forgalmazott új változata volt, mely a világ számos különböző piacán jelent meg eltérő névváltozatokkal. A Magyarországon is Samurai néven forgalmazott kisterepjáró kedvező árának és olcsó üzemeltethetőségének köszönhetően meglehetős népszerűségre tett szert, azonban a modell értékesítését nálunk 2004-ben befejezték. A használtan viszont máig is sikeres Suzuki terepjárót a márka Magyarországon elérhető palettáján napjainkban a Jimny helyettesíti.

A Suzuki Samurai sikerei Magyarországon

A Suzuki Samurai elődjének számító SJ széria második generációjának gyártása 1981-ben kezdődött meg, ennek SJ413 nevű változata volt az egyes piacokon Samurai néven értékesített kisterepjáró, melyet 1984-től gyártottak és 1985-ben jelent meg első ízben az Egyesült Államokban. Ez a típus az elődjénél nagyobb, 1,3 literes, négyhengeres motort kapott, melyhez ötsebességes kézi sebességváltó járt, illetve a jármű rendelkezett fékrásegítéssel (elől tárcsa-, hátul dobfékekkel). Létezett belőle kabrió illetve keménytetős változat egyaránt, illetve a vásárló eldönthette, hogy szeretne Samurai modelljébe hátsó üléssort, vagy nem. Az 63 lóerős 4x4 összkerékhajtással megjelent jármű hamar jelentős népszerűségre tett szert, annak okán, hogy durvább terepviszonyok között is jól teljesített, valamint kiemelkedően megbízhatónak bizonyult. Ezeket a kiváló tulajdonságokat többek között könnyű és kompakt felépítésének, továbbá jól használható terepváltójának és ki/be kapcsolható öszkerékmeghajtásának, valamint felezőjének köszönhette. Érdekesség, hogy a Samurai több rekordot is megdöntött, egy chilei sofőr páros például a Suzuki kisterepjárójával jutott fel 6688 méteres magasságba, mely a négykerekű járművel elért legnagyobb magasság. Ezt az eredmény 2007-ben a Guinness bizottság hivatalosan is elismerte. A Samurai 1988-ban átesett egy modellfrissítésen is, melynek keretében közúti használatra jóval alkalmasabbá tették az autót, mely így lágyabb felfüggesztést és hosszabb stabilizátort kapott, csökkentve a karosszéria lengését.

A Suzuki Samurai napjainkban, utódja és konkurenciája

Miután kötelezővé vált az autókban a hátsó váll-biztonsági öv, az 1994-ben és 1995-ben megjelent Samurai modelleket már hátsó üléssor nélkül forgalmazta a gyártó, mivel a rajtuk található részleges bukócső miatt nem lehetett megfelelően rögzíteni a biztonsági öveket. Részben ez volt az oka annak, hogy a jármű értékesítését az egyre magasabb szintű közúti biztonsági követelmények miatt az Egyesült Államokban és Kanadában megszüntették. Mindazonáltal, a kisebb módosításokkal ellátott Samurai gyártását Európában 2003-ig folytatták, így a kisterepjáró az öreg kontinensen még kapható maradt. Az 1997-es Tokyo Motor Show keretében leleplezett harmadik generációs Samurai-Jimny modell már az utóbbi néven jelent meg, ez az utód pedig szinte minden tekintetben a Samurai örököse volt, azzal a különbséggel, hogy máig megtalálható a japán gyártó kínálatában. A helyettesítő modell korszerűbb külsővel jelent meg, azonban megtartotta a Samurai létra típusú alvázát és osztóművét. A harmadik szériás (2004-ig még néhány piacon Samurai néven forgalmazott) terepjáró keménytetős, illetve ponyvás változatban gördült le a gyártósorokról, új, 80 lóerős G13BB motorokkal, melyek jobb nyomaték-elosztást biztosítottak, valamint a kedvezőbb fogyasztással való üzemeltetést is lehetővé tették. A számos néven megjelent, de még a 2000-es évek elején is gyártott Samurai-jal több márka terepjárója is versengett, ezek közül az egyik leghíresebb versenytárs az Európa-szerte népszerű Lada Niva, valamint magasabb árkategóriából, azonban nagyon színvonalas lehetőséget kínál kisterepjáró vétel terén a Jeep Wrangler modellje is. Napjainkban a Suzuki palettáján belül a már említett Jimny számít jó választásnak, ha valaki megfizethető, kisméretű és sokoldalú terepjárót keres, a prémium kategóriában pedig a Mercedes G-osztálya kínál vonzó opciót. Azonban a versenytársak viszonylagos sokasága nem jelenti azt, hogy a Samurai csillaga leáldozott volna, tekintve, hogy az autóból a használtpiacon rengeteg jó állapotú darab található, melyek még sokáig a terepre vágyók egyik legjobb barátjaként szolgálhatnak.