Ugrás a tartalomra
Tesla Model S

A Tesla S modell sport szedán vezetése szabad áramlású, nulla kibocsátás mellett

Míg a nagy autógyártók az elektromos járművek és a hibrid technológia eredetileg kifejlesztett modelljeire helyezték a hangsúlyt, addig a kaliforniai székhelyű startup vállalkozás, a Tesla 2003-as megalapítását követően egy sokkal ambiciózusabb célt tűzött ki: az amerikai újoncok a Szilícium-völgyben nem kevesebbet tűztek ki célul, mint azt, hogy az autóiparban véget vessenek a belsőégésű motorok korának. A Tesla mérnökei ezért az energiatakarékos és szennyezés-mentes villamos mechanizmusok nagyüzemi termelésének fejlesztésére összpontosítottak. Csaknem öt év tervezői munkát követően 2008-ban a Tesla Roadster modellje volt az első E-modell a piacon, melyhez akkor még a brit sportautó-gyártó, a Lotus szolgáltatta az alapot. Az első saját fejlesztést a kaliforniaiak 2012 nyarán mutatták be, mely egy ötajtós sport szedán volt a felső osztály számára, és amely Tesla Model S névvel lépett be az európai piacokra 2013-ban. 2015-ben Európában egy opcionális összkerékmeghajtás felelt a három teljesítményszinttel rendelkező Tesla-szedán korai járművéért. A károsanyag-kibocsátás nélküli működésű Model S különlegességei: a sport szedán családbarát fejlesztésű, 7 üléses, újratöltésére pedig a vállalat saját gyorstöltői használhatók.

A Tesla elektromos motorok biztosítják a Model S sportos futását

A Tesla ajánlata magában foglal szabad tankolást a Tesla töltőállomásokon, melyeket a gyártó ajánl, de csak a sorozat kereskedelembe került két felső változatának számára, ezek pedig a Model S 85 és a P 85. A Performance változat 85 kW teljesítményű akkumulátorral a 2015-ös modell év teljesítménye legfeljebb 350 kW (476 LE), míg a Tesla S 85 és a kisebb akkumulátorral felszerelt S 60 alapmodell maximális teljesítménye 285 kW (387 LE). A felsőkategóriás szedánok teljesítmény potenciálját különböző e-motorok növelik csúcssebességre, amely 190 és 210 km/h közt van. Ezek az értékek hasonlóak lehetnek a szalonok más, belsőégésű motorral rendelkező modelljeihez. De a sprintbeli magatartás esetében a villanymotorok lassabban reagálnak a Model S modelljénél, így a benzines és dízelmotoros sportos karakterű autók nem veszik fel a versenyt: konfigurációtól függően a Tesla Model S nulláról százra gyorsulás esetén nagyjából 4,4-6,2 másodperccel van lemaradva.

Hatótávolság és töltési idő a Tesla Model S elektromos járművénél

A 85-ös Tesla modellek maximális távolsága függ az útvonal típusától és az egyéni vezetési stílustól is, ám a normál érték mintegy 500 km. A kisebb, 60 kW teljesítményű akkumulátor az energiát mintegy 375 kilométeren keresztül tudja tárolni. Töltése kétféleképpen történhet, egész éjszakára be lehet dugni a hagyományos háztartási konnektorba, vagy az út mentén lehetőség van gyors töltésre az állomásokon. A Tesla saját eszközein keresztül nagyjából 20 perc elegendő ahhoz, hogy az akkumulátort körülbelül 50 százalékosra töltse. A teljes kapacitás visszaállítására valamivel több, mint egy órára van szükség. Hogy a töltési folyamatot tovább gyorsítsák, a Model S lehetővé tette, hogy dupla betöltővel növeljük a töltési kapacitást 11 kW-ról 22 kW-ra, ezáltal a töltési idő a felére csökken.

Összkerékmeghajtással és autopilot technológiával rukkolt elő a Tesla Model S a 2015-ös modell évben

A 2015-ös modell évben a gyártó ismét javított a Model S szedán sorozatának technológiáján. Lehetőségként szerepeltette az összes teljesítményű modell számára az összkerékmeghajtást. Ehhez a Tesla egy elektromos motort épített be a hátsótengelybe és egy másik elektromos motort az első tengelybe. Kiegészítő berendezés is készült, mégpedig a jövő autopilot támogató rendszerének személyében, mely különböző feladatokat önállóan végez el, például a parkolást segítő vagy a baleset elkerülő ultrahangos szenzorok és kamerák segítségével. Így a Tesla a Model S második gyártási szakaszában már az autonóm szabályozású járművekre és a forgalomirányító rendszerekre is nagy hangsúlyt fektetett. A fedélzeti funkciókat pedig a Tesla 17 hüvelykes érintőképernyője segítségével lehet elvégezni.

A Tesla Model S sport szedán klasszikus dizájnja

Innovatív meghajtástechnika, intelligens járműkezelés, felkészülés a jövő fedélzeti rendszerére - ezzel a stratégiával a kaliforniai gyártó az autóipar számos területén úttörőnek számít. A Model S tervezésekor a Tesla fejlesztői az általánosabb ízlésre és az olasz ihletésű karosszéria hagyományára helyezték a hangsúlyt. A Model S egy klasszikus stílusú, elegáns sport szedán, a tipikus tervezési jellemzők az első lökhárítón és a sárvédőkön is megjelennek. A tervezők a Model S gyártásánál megvalósították az első króm térhatású hűtési nyílást is, bár ez az elektromos motorok révén valójában nem is létezik. A Model S körvonalait a hosszú, lejtős tetővonal jellemzi, ez adja az elektromos autó sportos kupé formáját. A széles csomagtér ajtó nagy üvegfelületei, a kompakt hátsó rész és a beépített lökhárítók egészítik ki a Tesla szedánjának dinamikus megjelenését.

A Tesla Model S szedán sorozat hétüléses verzióra is átalakítható

A Tesla Model S méretei is hagyományosan megfelelnek a szegmens felső kategóriás járműveinek. Hossza, csaknem öt méter, tengelytávja körülbelül három méter, szélessége pedig 1,96 méter, ezzel pedig elérte a szedán osztályra jellemző méreteket, illetve nagy teret biztosít öt ember számára. De mivel a Tesla a Model S esetén a sportos dizájnt akarta egyesíteni a mindennapi használhatósággal, az amerikaiak kiterjesztették a sport szedán kategóriát, mégpedig azáltal, hogy szükség esetén a jármű hétülésessé is alakítható. A könnyen elérhető nagy csomagtér lehetővé teszi, hogy további két üléssel kibővíthető legyen a jármű.

A Tesla Model S csomagtere mintegy 1000 liter kapacitású

Az tény, hogy a Model S hétüléses családi autóként is használható, a sport szedán mérnökei az elektromos energiatárolókat helytakarékossági szempontból a jármű padlójára telepítették. Összesen, mintegy 8000 lítium-ion cellát építettek a tervezők a Model S alá. Ily módon a hátsó tér térfogata csaknem 750 liter, ami kiválóan megfelel egy csomagtér méreteinek. Továbbá, mivel az elektromos motorok a tengelyekre vannak építve, a tényleges motorháztető még alacsonyabb, és mintegy 150 liternyi hasznos teret is biztosít.