Használt Toyota Land Cruiser keresése az AutoScout24 oldalon

Toyota Land Cruiser

Toyota Land Cruiser – terepről a városba és vissza

Történelmi alapok

A Toyota márka történetének igazi kezdetéhez egészen az 1800-as évek végéig kellene visszautaznunk, ekkor találta fel ugyanis Sakichi Toyoda az elektromos szövőszéket. 1918-ban megalapították a Toyoda Fonó- és Szövővállalatot, majd 1924-ben saját találmányát fejlesztette tovább fiával Toyoda, és megalkották az automatikus szövőgépet. A fiatalabbik Toyodát sem hagyták hidegen a technológia vívmányai, az USA-ba tett látogatása után valósággal lenyűgözték az autók és az azokat készítő hatalmas üzemek. Sakichi fia utazásait követően eladta apja szövőszékének jogait a legnagyobb brit szövőgépgyártó cégnek, maga pedig vágyait beteljesítve autók tervezésébe fogott, melynek eredményeképpen 1933-ban munkatársaival megalkották a Toyota első prototípusát, az A-1 elnevezésű modellt. A tesztautó nem volt hosszú életű, de 1937-ben megalakult a Toyota Motor Corporation, amely teljesen önálló vállalatként, kizárólag négykerekűek előállításával foglalkozott. Nevének könnyebb kiejtése érdekében az abban található „d” betűt közben „t”-re cserélték, így vált Toyotává a korabeli Toyoda. A márka fejlődése ettől fogva szinte töretlen, számos területen vált úttörővé a japán autógyártó. Ezek egyike a terepjárók osztálya, amelyen belül a vállalat legrégebb óta gyártott modelljét, a Land Cruisert is találjuk. Az alapvetően négykerékmeghajtású kocsit a Toyota még 1951-ben kezdte el gyártani, amikor az Egyesült Államok a koreai háború okán többek között a japán céget is megbízta száz darab Jeep készítésével. A gyártási folyamat eredménye azonban egy sajátos terepjáró volt, ami még az eredeti változatnál is jobb tulajdonságokkal rendelkezett, több terepen is éles helyzetben tesztelt elnyűhetetlensége pedig mára legendássá tette. A Land Cruiser változatok könnyebb kategorizálása érdekében érdemes megkülönböztetni a terep- és szabadidő-orientált modelleket, melyek között a gyártás ideje szerint és magától értetődően felhasználási módban is van különbség.

Szabadidőautó vagy terepjáró?

Mindkettő, mivel az alapvetően a természet elemeinek leküzdésére szánt kocsinak már egészen korán elkezdték gyártani a városias használatra alkalmasabb kiviteleit is, ezzel szemben az elsősorban terepre szánt változatot is máig készítik. A gyártó még az előző évezred során elkezdte megkülönböztetni a Land Cruiser „Heavy Duty”, azaz a munkára tervezett, és a „Light Duty”, azaz a széles célközönségnek tervezett változatait. Mindazonáltal a keményvonalas „terepeseket” sokkal ritkábban használják civil területen, így a folytatásban a „szabadidőautósított” verziót vesszük górcső alá, melyet maga a Toyota is kiváló offroad tulajdonságokkal felvértezett, de alapvetően szabadidős felhasználásra tervezett autóként jellemez. A kiemelkedően sikeres 90-es sorozat utódjaként érkezett 2001-ben az új, 120-as sorozat, mely elődjeinél kifinomultabb külsővel és számos újdonsággal csábított. Ezek egyike volt például a világ első elektronikus hegymeneti elindulássegítő rendszere, valamint a lejtmeneti vezérlés, ami egyre gyakrabban megtalálható már a konkurensek modelljeiben is. A Toyota mérnökei továbbá merevebb szerkezettel látták el az új szériát, ami a jobb irányíthatóságban, stabilabb kormányzásban és az alacsonyabb zajszintben nyilvánult meg. A belső tér is egyre inkább a személyautós kényelem irányában fejlődött, ennek megfelelően nem hiányzott a kocsiból a képernyővel ellátott hangrendszer és a klíma sem. Motorválaszték terén feltűnően sokat örökölt a terepjáró vadabb testvérétől, mivel a 4,5 vagy 4,7 literes V6-os és V8-as benzinmotorok, valamint a három 4,2 literes dízelblokkból álló paletta a legtöbb terepen vigyorogva boldogult. Ez a sokoldalúság is egyike azon okoknak, amelyek miatt a Land Cruiser manapság is népszerű a használtpiacon, a 2009-ben megjelent új generáció pedig bár ihletét az elődökből merítette, jócskán tovább is fejlesztette azok tulajdonságait.

A Toyota Land Cruiser és aktuális kihívói

Még 2007-ben debütált egy frissített sorozat, mely megnövelt méretekkel és áttervezett alvázszerkezettel kezdte meg útját a népszerűség felé, valamint a világon elsőként alkalmazott kúszónyomaték-szabályzást, ami a nehéz terepen, például mély homokban biztosította az előrehaladást. A Dakar Rally-n is hihetetlenül népszerű autónak aztán 2009-ben jelent meg a legfrissebb, máig gyártott nemzedéke. A már hatmillió eladott példány felett járó család legújabb tagja napjaink divatja szerint elegáns megjelenéssel érkezett, azonban az átalakított szerkezetnek hála például jobbra nyithatóvá vált a csomagtér ajtaja, amely felfelé nyitható szélvédője miatt megkönnyítette a csomagok gyors ki-be pakolását. Biztonság terén is többet nyújtott továbbá az új széria, köszönhetően az ütközés előtti biztonsági rendszernek és az ellenállóbb karosszériának. Az igény szerint akár hétülésessé bővíthető, három- és ötajtós kivitelben elérhető Land Cruiser manapság négyhengeres 2,8 literes, 177 lóerős vagy négyliteres, hathengeres, 281 lóerős dízelmotorral vásárolható meg. Bár ez a szegmense a piacnak az elmúlt években meglehetősen nyugodt, a napjainkban újonnan és használtan egyaránt népszerű Toyota modellnek többek között a Jeep Grand Cherokee és a Mercedes G-osztály is konkurenciát jelent. Mindazonáltal a régóta sikeres japán terepjáró több mint fél évszázados presztízse és előremutató megoldásai miatt még valószínűleg sokáig az aszfalton is magabiztos szabadidőautók élvonalában marad majd.