Használt Toyota Prius keresése az AutoScout24 oldalon

Toyota Prius

Toyota Prius – A hibrid úttörő

Egy kis Toyota történelem

Kevesen gondolnák napjainkban, hogy a világ egyik legnagyobb autógyártója szövőszékek gyártásával kezdte máig tartó karrierjét. A Toyota története a 19. század végéig nyúlik vissza, amikor Sakichi Toyoda feltaláló elkészítette Japán első elektromos szövőszékét, mely később az ország iparának fejlesztésében és modernizálásában is fontos szerepet játszott. Toyoda 1918-ban fiával közösen alapította meg a Toyoda Fonó- és Szövővállalatot, majd 1924-ben a vállalat megépítette első automatikus szövőgépet, melyet a Toyoda Automatikus Szövőszék Művek megalapítása követett. Toyoda fia, Kiichiro is örökölte apja kreatív vénáját és jelentős érdeklődést mutatott a 20-as években éppen fellendülőben lévő autóipar iránt. Miután egy nagyobb összegért eladta édesapja automatikus szövőszékének licenszét, Kiichiro lefektette a Toyota Motor Corporation nevű vállalat alapjait, és 1937-ben végül maga a cég is megalakult. A vállalat a második világháború okozta kényszerpihenő után lassan, de biztosan újra megerősödött és olyan sikeres autókat készített, mint a gyártó első igazán nagy sikereként számon tartott Tiara, vagy az először 1966-ban bemutatott sikerautó, a Corolla. Érdekes adat, hogy az 50-es években még csak első lépéseit megtevő japán cégből 2000-re a világ egyik legmeghatározóbb vállalata vált, mely manapság már szinte minden piacra népszerű autókat gyárt. A hibridautó piacra a Toyota a Priusszal robbant be igazán, ahol a modell máig elsöprő népszerűségre tart számot.

A Toyota Prius első generációi

A Toyota Prius első szériája 1997-től kapható, és úttörőként a kategóriában az autó már ekkor is működött kizárólag elektromos hajtással is. A Prius Toyota Hybrid System névre hallgató elektromos rendszerével a benzinmotor tölti az akkumulátorokat, a fékezéssel pedig energiát kap vissza az autó. A rendszer célja a környezetbarát és csendes működés, melyet leginkább a városban lehetett elérni az autóval, de előnyei bármilyen környezetben kihasználhatók voltak. A Prius második szériájára egészen 2004-ig kellett várni, az autó megújult külsővel és ötajtós kivitelben mutatkozott be. A jármű elektromos rendszerén tovább finomítottak a Toyota mérnökei, ezen kívül az autó belső terét is a kor igényeinek megfelelően alakították át. Az autó benzinmotorját tekintve 58 és 75 lóerős kivitelekben volt kapható, ehhez adódott hozzá az elektromotor teljesítménye. A használtautók piacán a Toyota Prius rendkívül nagy népszerűségnek örvend, jövőbe mutató megoldásainak és gazdaságos működésének köszönhetően. A Toyota ezenfelül akár 10 évre szóló garanciát is vállal a kocsi akkumulátoraira, ami jelentősen növeli a gépkocsi ár-érték arányát. A méretosztályának legolcsóbban fenntartható autójaként elhíresült modell harmadik generációja 2009-ben jelent meg és ebben a szériában már egy minden elemében korszerűsített hibrid motor dolgozik. Az új erőforrás 1,8 literes hengerűrtartalmával és 98 lóerejével már az autópályákon is teljesen magabiztos és kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtott. Az egészen 2015-ig gyártott harmadik szériás Prius sokkal modernebb külcsínnel és még tovább tökéletesített hibrid hajtással rendelkezett, valamint érdekesség, hogy a vezetőt már az utastérben is különböző kijelzők ösztönözték a takarékosságra.

A Prius napjainkban

A harmadik generációs Priusból már kapható volt egy úgynevezett Prius+ változat is, mely átalakított karosszériával és 7 üléssel tette még inkább családbaráttá az autót. Ez a legújabb, negyedik kiadás esetében sincs másképp, azonban az autót számos téren továbbfejlesztette a Toyota. A hibridek legendájának számító Prius legfrissebb változatának legszembetűnőbb változása a markáns design, melynek köszönhetően a minden ízében modern külsővel rendelkező autó igazi látványosságnak számít. Az utastér is jelentős átalakításon esett át, azonban még így is első látásra megmondható, hogy az ember egy Priusban ül. Az autó látványtervezőinek sikerült anélkül korszerű és divatos módon átalakítaniuk az előző széria belterét, hogy annak használhatósága csorbát szenvedett volna. Az európai piacon továbbra is nikkel-metálhidrid akkumulátorokkal kapható az új típus, azonban a változó vezérlésű négyhengeres motort és a kiegészítő elektromos hajtást tovább finomították. Az ilyen apróbb, de jelentős újítások sorába tartozik például az új hővisszanyerő rendszer, mellyel a jármű a kipufogógáz segítségével melegíti a hűtőfolyadékot. Újdonság továbbá a kettős csatornázású hűtőrendszer, mellyel a Prius szükséges esetben kevesebb hűtőfolyadékot juttat a motorblokkhoz. Az kocsiban újításként jelent meg ezen kívül a követőradaros tempomat, a táblafelismerő rendszer, illetve további vezetőtámogató funkciókat is beépített a gyártó. Számos konkurens igyekszik azonban minél nagyobb szeletet kihasítani magának a hibridkategória piacából, így a Toyota modelljének többek között a Ford C-MAX-szal és valamint a Nissan Leaffel is számolnia kell, ahogy azzal is, hogy sok gyártó manapság mutatta be plug-in hibrid járműveit, növelve ezzel a lehetséges alternatívák számát. Azonban kiemelkedő népszerűségének és minden téren továbbfejlesztett külső- és belső tulajdonságainak köszönhetően a Toyota hibridje valószínűleg a jövőben is jelentős népszerűségre tarthat számot, innovatív megoldásaival pedig a hibridosztály fejlődését is ösztönözi majd.