Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.

A futóműállításról és annak jelentőségéről

A legtöbb rutinos sofőr valószínűleg már több alkalommal vitte kedvenc gépjárművét futóműállításra rutinszerű vizsgálat, vagy komoly meghibásodás okából. De mivel járhat, ha valaki hibás futóművel közlekedik a forgalomban? Ez nem kis problémát képes okozni a sofőrnek és az autónak egyaránt.

Mi a futómű?

A futómű a gépjármű azon részét képezi, ami a legközelebb van az úttesthez. Az autókon két futómű található: első és hátsó. A futóművek részei közé tartozik a jármű irányváltoztatásához és haladásához szükséges alkatrészek, valamint a lengéscsillapítást és a rugózást elősegítő egységek. Nem utolsó sorban pedig része a kerék meghajtásának a szerkezete is. A rugózásra szükség van az úton lévő egyenetlenségek és esetleges hibák miatt, hogy az utazás biztonságos és hatékony legyen, de a túlzott rugózás már nem célszerű, éppen ezért felszerelnek mellé lengéscsillapítót, ami a túlzott kilengést akadályozza meg. Ennek az alkatrésznek a megfelelő működésekor egyenletesebb, kényelmesebb utazási élményben lehet részünk, továbbá szerkezet a kerekeket is az úton tartja, így növelve a tapadást és a biztonságot. A kerékfelfüggesztés köti össze az alvázzal és a karosszériával a kerekeket, ezzel megteremtve a kapcsolatot a gépjármű és az út között.

Mikor és miért érdemes a futóművet beállítani?

A futómű meghibásodását a legtöbb esetben könnyen észrevehetjük a gumiabroncson. A gumik kopásának alakja jelzést adhat egy-egy esetleges futóműhibáról. Ha a gumiabroncs a külső szélén kopik, akkor valószínűleg pozitív kerékdőlésről beszélünk. Ilyenkor az autó kerekei a felső részükön elhajlanak a gépkocsitól. Ha a kerékdőlés negatív, a gumik belső része kopik, ez lehet a figyelmeztető jel. Ha a két első kerék dőlésszöge között különbség van, akkor az autó az egyenetlenség miatt az egyik irányba el fog húzni, és ezzel nehezebben irányíthatóvá, balesetveszélyessé válik.

A kerekek dőlése az idő során nemcsak függőleges irányba változhat, hanem előfordulhat az is, hogy az abroncsok merőlegessége módosul. Amikor a kerekek első része közelebb áll egymáshoz, mint a hátsó, akkor beszélünk kerékösszetartásról. Ennek az állapotnak már nemcsak a gumi kopása (ami jelen esetben a gumik külső szélétől kezdődő kopás) a tünete, hanem az autó irányítása is változik. Minél nagyobb mértékű a kerékösszetartás, annál nagyobb az alulkormányozottság, ami akár balesetveszélyes is lehet, főleg kellő rutin hiányában.

Kerékszéttartásnál az abroncsokvégek közelebb állnak egymáshoz, ez pedig túlkormányozottságot eredményez. Ez esetben a kopás belülről indul, ezt „fűrészfogas” kopásnak nevezzük, amely szintén káros az abroncsokra és a biztonságra egyaránt. Egyéb problémákat is észrevehetünk a futóművel kapcsolatban, amit nem biztos, hogy jeleznek az abroncsok, vagy csak nem egyértelműen. Ha az autó rugózása, irányítása és stabilitása nem a megszokott viselkedést produkálja, szintén érdemes megnézetni a kényelem, a biztonság és a fogyasztás érdekében. Ha másik autóval ütköztünk, vagy nagyobb kátyúba hajtottunk, illetve ha a kormányzás nem megfelelő, továbbá, ha cserélték a felfüggesztés vagy a kormánymű valamelyik elemét, akkor is érdemes ellenőrizni, hogy minden megfelelő-e.

A futómű beállításának menete

Miután észleltük a problémát, vagy úgy érezzük, hogy ideje megnézetnünk gépjárművünk futóművének megfelelő működését, keressünk fel egy céget, amely foglalkozik futóműbeállítással. Vannak olyan jellegű vállalkozások, amik csak erre szakosodtak, de sok autószerelő vagy gumijavító cég is rendelkezik a kellő tudással és felszereléssel a probléma orvoslásához. Miután kiválasztottuk a megfelelő szakembereket, autónkat el kell juttatni hozzájuk, majd modern mérőberendezésekkel elvégzik a diagnosztikát. Ilyenkor először a kerékfelfüggesztést vizsgálják, hogy van-e valamilyen rendellenesség, esetleg komolyabb hiba. Amennyiben nincs, elvégzik a geometriai alapon működő méréseket és beállítást. Precíz műszerekkel nagyon sok szempont alapján vizsgálják meg az egyes tényezőket. Fontos, hogy előzően megfelelő keménységűre fújjuk fel az autó kerekeit, és személyek ne tartózkodjanak az autóban, hogy a lehető legpontosabb mérést kapjuk meg. Ilyenkor vizsgálják a lengéscsillapítókat, a rugókat, a keréknyomást, a kerekek dőlésszögét, és be is állítják azokat.

Előfordulhat, hogy az ellenőrzés előtt komolyabb hibát találnak. Ilyenkor a diagnosztika többi része kimarad, és az állapotfelmérést követően egy árajánlatot ad a szerviz az ügyfélnek, amiben a hibás alkatrészt javítja vagy kicseréli, és csak azt követően, az összes tényező meglétekor állítják be a futóművet. Amikor a mérést végzik, akkor ellenőrzik az autó gyári beállításait, és ennek megfelelően végzik el a beállítást a későbbiekben. Mérés esetén vizsgálják a kerékdőlést, a kerékösszetartást és -széttartást. Emellett vizsgálatra kerül a csapdőlés és csapterpesztés, továbbá a kerekek utánfutása és a kormánylegördülés sugara.

A diagnosztikát a beállítás követi, amely az alábbiak szerint történik:

  • A tengelyek távolsága és a nyomtáv alapján
  • A csapterpesztés alapján
  • A kerékdőlés és kerékösszetartás alapján
  • A kanyarodási szögeltérés és az utánfutás alapján

Az első lépésben az elülső kerekeket egyenesbe állítják és felszerelik a vetítőket. Ezt követően megállapítják a csapterpesztés mértékét, majd eltérés esetén a szöget a gyári értékre állítják vissza. A kormány visszatérítő erői a csapterpesztés pontos beállításból származnak.

Ha ezek rendben vannak, akkor az utánfutás milliméter pontosságú, szakszerű beállítása veszi kezdetét, ahol a gyári adatok visszaállítását szorgalmazzák az esetleges eltéréskor. Ennek helyes beállítása megadja az iránystabilitást, és az egyenes irányú önbeállítást. A következő lépés rendszerint a kerekek dőlésszögének beállítása, mellyel csökken a tengelyterhelés, és nő az abroncsok élettartama. Az ezt követő munkafolyamat a kerék összetartásának korrigálása. Ezek megfelelő beállításánál az autó stabilabban kormányozható, az alkatrészek élettartama nő, és a kerekek kopása lecsökken. A stabil kormányzás miatt a biztonsági tényezők megfelelőek lesznek, így nem kell tartani attól, hogy az irányítás kicsúszik a kezünkből. Végül a kanyarodási szöget állítja be a szakember a gyári értékre. Ebben segítségére van a csapterpesztés, a kanyarodási szög eltérése és az utánfutás értéke.Amint megvan a megfelelő, precíz beállítás, az autónk újra költséghatékony, biztonságos és kényelmes lesz.

Miért jelent komoly problémát a hibás lengéscsillapító?

A lengéscsillapító meghibásodása miatt nem csak az abroncsaink vannak kitéve egyenetlen kopásnak, de komoly biztonsági tényezőt jelent az, hogy a nem megfelelő tapadás miatt a féktáv akár 20% mértékben is megnőhet. Emellett kanyarokban és nedves, vagy csúszós utakon nagyobb a kisodródás veszélye, ami nemcsak magunkra és utastársainkra, de a közlekedésben részt vevő más sofőrökre is nagy veszélyt jelent. Egy rutintalan sofőr nem mindig érzékeli vezetés közben a hibát, de a gumiabroncsok rendszeres ellenőrzésével ezt pótolhatja. A lengéscsillapító meghibásodása esetén a gumi egyenetlenül kopik, amit kagylókopásnak hívunk. Ha futóművünk új alkatrészt kap, vagy hibát észlelünk, haladéktalanul keressük fel a legközelebbi futóműbeállítással foglalkozó céget, hiszen rengeteg pénz spórolunk meg, és megelőzzük az esetleges később jelentkező nagyobb hibákat, illetve baleseteket.

Minden cikk

auto-kaufen

Autóvásárlás ideiglenes rendszámmal

Tanacsado · Autó jog
hero-unfall

A baleseti kártérítéssel járó pluszköltségek

Tanacsado · Autó jog
auto-kaufen

A német használtautó-vásárlás buktatói

Tanacsado · Autó jog
Kevesebb megjelenítése