Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.

Zöld rendszám

A zöld rendszám olyan speciális rendszám, melynek felhasználását Magyarországon a 326/2011. (XII. 28.) Kormányrendelet szabályozza. Minden olyan gépjármű megkaphatja, amely nem bocsát ki káros anyagokat, azaz tisztán elektromos hajtású.

Speciális esetként a hagyományos, robbanómotorral szerelt autók is kaphatnak zöld rendszámtáblát, amennyiben tisztán elektromos hajtással 25, illetve 50 kilométert meg tudnak tenni.

5E, 5P, 5N és 5Z környezetvédelmi osztályok

A magyar törvények különféle kategóriákba osztják a zöld rendszámos autókat, melyeket 5E, 5P, 5N és 5Z kategórianevekkel jelölnek.

Az 5E környezetvédelmi osztályba tartozó járművek a valódi elektromos autók, ezeknek a törvény szerint rendelkezniük kell egy olyan részegységgel, ami eltárolja az elektromos energiát (akkumulátor). Szükséges egy másik egység, ami az áramot átalakítja a hajtásért felelős autórész számára, így nem szükséges más erőforrás az autó közlekedéséhez.

Az 5P kategóriájú autók hibrid hajtásúak, általában robbanómotorral és elektromos hajtással is rendelkeznek. Az előírások szerint akkor tartozhatnak ebbe a kategóriába, ha képesek külső hálózatról áramot felvenni, s azt eltárolni az autó későbbi mozgatásához. Az 5P autóknak legalább 25 km-t meg is kell tudniuk tenni ezzel az eltárolt energiamennyiséggel.

Az 5N környezetvédelmi osztályú zöld rendszámos autók szintén teljesítik az 5P kategóriájú autók előírásait, de már nem 25 km-t, hanem 50 km-t kell megtenniük a felvett és elraktározott energiával.

Egy régebbi KÖHÉM rendelet pedig meghatározta az 5Z környezetvédelmi osztályt, melynek tagjai az úgynevezett nulla emissziós járművek. Ezek a közlekedésük során nem bocsátanak ki semmilyen káros anyagot a rendelet által felsorolt anyagok közül.

A zöld rendszám külön igényelhető az autó gyártója által kibocsátott típusbizonyítvánnyal. A Közlekedési Hatóság a rendszám kiadása előtt megszemléli az autót, s ha az valójában megfelel a követelményeknek, kiadja a zöld táblára jogosító igazolást.

A zöld rendszám előnyei

A zöld színű rendszámmal rendelkezők számára az állam különféle kedvezményeket biztosít, így támogatva a környezetkímélőbb autózás széles körű elterjedését. Az ilyen autók esetén nincs teljesítményadó, és nem kell átírási illetéket sem fizetni utánuk. Nem kell megfizetni a regisztrációs adót sem, illetve cégként nem kell havonta cégautó adót utalni az állam felé.

Számos nagyvárosban ingyenes a parkolás a zöld autók számára, akár a legbelsőbb városrészeken is, s olyan városok csatlakoztak a kezdeményezéshez, mint Budapest, Szolnok, Debrecen, Pécs, és még számos nagyobb település.

Inkább csak érdekesség, mint előny, hogy a zöld rendszámos autók rendszerint egyes védett helyekre is behajthatnak, ilyen például a Citadella vagy a Budai vár is. Bár elterjedt tévhit, de a buszsávot még ezek a környezetkímélő gépjárművek sem használhatják.

További jelentős előny lehet az üzemeltetési költség, ugyanis egyre több munkahely, benzinkút és városi kezdeményezés kínál ingyenes töltőket az elektromos autók számára. Ezek általában gyorstöltők, s nem kell fizetni az ezeken a helyeken felvett árammennyiségért.

A fentieken kívül a jogalkotás további kedvezmények bevezetését is tervezi, ilyenek lehetnek például a Budapesten nemsokára bevezetni tervezett dugódíj megfizetése alóli mentesség, vagy egyes fizetős útdíjszakaszok ingyenes használata.

A magyar állam rendszeresen hirdet meg olyan pályázatokat, melyekkel magánszemélyek vagy céges vásárlók jelentős állami támogatással vásárolhatják meg a zöld rendszámos autókat.

Zöld rendszám csalók

A zöld rendszámok bevezetése után rövid időn belül megjelentek azok a csalók, akik a rendszám nyújtotta előnyöket akarták kihasználni. A közösségi médiában több esetben is előkerültek olyan zöld rendszámos autók, melyek önállóan nem képesek elektromos hajtással közlekedni, az elektromotor csak a benzinmotor működését táplálja. Az önálló közlekedés legalább 25 km-es távolságának nem teljesítése pedig jogtalanná tette a zöld rendszám használatát.

Az ilyen rendszámokkal trükköző csalók általában kétféle megoldást alkalmaznak a jogosulatlan előny megszerzéséhez. Az első változatban olyan papírokkal igazolják az igényüket, melyek hamis tényeket tartalmaznak, s az okmányiroda ez alapján adja ki a rendszámot. Az ilyen cselekedet közokirat-hamisítás, melyért 1-3 év közötti börtön szabható ki.

A csalás másik változatában a már meglévő, hagyományos rendszámot fóliázzák át a csalók zöld hátterűre, mely szintén bűncselekmény, a rendszámmal való visszaélésért szintén akár 3 évnyi börtön is kapható. Az ilyen csalás még nehezebben megvalósítható, mivel a zöld rendszámok csak meghatározott 3 betű kombinációjával adhatók ki, így bármilyen rendszámtábla nem lehet zöld.

A számos kedvezmény azoknak az autótulajdonosoknak is meghozta a kedvét a zöld rendszámhoz, akiket egyáltalán nem érdekelnek a környezetvédelmi megfontolások. Ők a kedvezőbb adók, az ingyenes parkolás és más könnyítések miatt igényelték a zöld rendszámot az autóikhoz. Az ilyen autók jellemzően plug-in hibridek, tehát csak annyi az elvárás velük szemben, hogy 25 km-t meg tudjanak tenni tisztán elektromos hajtással.

Ezt a feltételt nagyon sok olyan autó is teljesíti, ami valójában sportkocsi vagy SUV, így jelentősebben több károsanyagot bocsátanak ki, mint egy teljesen átlagos, nem zöld rendszámos kisautó. A törvény szerint a kedvezmény mégis jár nekik, pedig az autótulajdonosok általában nem is töltik fel az akkumulátorokat a közlekedéshez. A törvény ugyanis csak a feltételek elméleti teljesülését követeli meg, s senki nem ellenőrzi, hogy a zöld rendszámos autók valóban rendszeresen elektromos meghajtással közlekednek-e.

A jelenségre már a törvényalkotó is felfigyelt, s a kedvezményeket részletező szabályozás szigorítására készül. A tervek szerint a plug-in hibrideknél vagy a minimálisan elektromosan megtenni kötelező hatótávot növelnék, vagy korlátoznák a károsanyag-kibocsátás mértékét. Mindkét esetben számos, jelenleg még zöld rendszámos autótulajdonosnak kellene visszaadnia a zöld rendszámot a következő műszaki vizsgánál.

A zöld autók jövője

A zöld rendszámos autók fokozatos térnyerése várható, a legtöbb autógyártó legalább 25%-ra teszi a kínálatában található tisztán elektromos autók részarányát a következő tíz éven belül. Külföldön már nagyobb mennyiségű zöld autó rója az utakat, melyek várhatóan használtautóként megjelennek majd Magyarországon is.

Az állami támogatások körét a tervek szerint felül fogják vizsgálni, ennek első lépéseként 2017. közepén a jogszabály lehetővé tette, hogy az utcai gyorstöltők használatáért és az elfoglalt parkolóhelyért a telepítést elvégző már pénzt kérjen. Egyes szolgáltatók ezt már meg is tették, s néhány helyen akkora összeget kérnek a kényszerűségből a gyorstöltőt használó autóstól, mely már kétségessé teszi az elektromos autózás megtérülését.

Magyarországon még nem teljes az elektromos töltői lefedettség, főleg a gyorstöltők hiánya az, ami akadályozza a zöld rendszámos autók terjedését. A töltők jellemzően Budapesten vagy a vidéki nagyvárosokban érhetők el, így a zöld rendszám viselésére jogosult tisztán elektromos autók nehezen tudják átszelni az országot a töltési hiányosságok miatt.

Az autóipari fejlesztések miatt várhatóan egyre kevesebbe kerülnek majd az e-autók, s az akkumulátorok fejlődésével egyre nagyobb és nagyobb tárolókapacitás lesz majd elérhető egyre kevesebb pénzért. Ezek a tények pedig mind elősegítik a zöld rendszámos autók további terjedését és térnyerését.

Minden cikk

auto-kaufen

Autóvásárlás ideiglenes rendszámmal

Tanacsado · Autó jog
hero-unfall

A baleseti kártérítéssel járó pluszköltségek

Tanacsado · Autó jog
auto-kaufen

A német használtautó-vásárlás buktatói

Tanacsado · Autó jog
Kevesebb megjelenítése