Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.

A fékolaj csere szükségességéről és menetéről

Forgalomban történő vezetés esetén elengedhetetlen a fékberendezések tökéletes, hibamentes működése.

A fékeket rendszerint fékolaj működteti az autókon, ami összenyomhatatlanságának köszönhetően a zárt rendszerben erőátviteli funkciót tölt be, így tudjuk a vezetőülésből leadott fékezési erőt elszállítani egészen a fékpofákig. A fékolajat időnként ki kell cserélni, hogy a maximális fékezési hatást tudjuk elérni, és elkerülhessük az esetleges baleseteket. Erre azért van szükség, mert a fékolaj a folyamatos használat alatt párát vagy szennyeződést kap, ami a fizikai tényezők miatt drasztikusan csökkenti a fékezés hatékonyságát, továbbá, mivel így nagyobb fékerőre van szükség, ezért az olaj hamarabb felmelegszik, és rosszabb esetben el is párolog, ami megint csak hátráltató tényező, ezért egyre fékezhetetlenebbé válik az autó. Emellett a rendszer forráspontja csökken, a rendszer levegős lehet, szóval a probléma egyre csak fokozódik.

Diagnosztika és csere

Nagyon fontos, hogy kétévente kötelezően megejtsünk egy olajcserét. Ha fékpedálunk beesik, akkor is szükséges átnézetni a fékberendezést, cserélni a fékolajat, és egy esetleges rendszerbeli hiba esetén azt kijavítani. A folyadékszintet érdemes gyakran ellenőrizni, hiszen előfordulhat, hogy az olaj újratöltés után is szivárog, ez pedig a berendezés hibájára utal. A szivárgást akkor is észrevehetjük, ha az autó a fékezés során félrehúz. Ha ez történik, akkor a szivárgó olaj ráfolyt a fék mechanikai részeire, mint a dob, a fékpofa vagy a tárcsa. Ilyen esetben még sürgősebb a mielőbbi szerviz, hiszen komoly veszélyt jelent a fékezés és a mozgáskoordináció hibája.

Fékberendezésünk hiába tökéletes, ha a fékolaj elöregedett, az csökkenti a fékezési hatást. A fékolaj szintjének rendszeres ellenőrzése szintén elengedhetetlen, fogyása intő jel az olaj elöregedésére, nem megfelelő minőségére vagy a berendezés hibájára. A beesett fékpedál mellett figyelmeztető jel lehet az is, ha a műszerfalon világít a kézifék kontrollámpája. Fékolaj cseréje esetén ügyeljünk a minőségre, hogy hatásosabb fékezést érhessünk el, és elkerüljük az idő előtti olajcserét. A fékolajak minőségét a DOT szám határozza meg. Ez az amerikai szabvány egy, az egész világon elterjedt minőségmutató kód, ahol a számozás alapján választhatunk megfelelő folyadékot. A mai autókba célszerű DOT 4-es vagy DOT 5-ös fékolajat tenni, hiszen a komolyabb igénybevétel és használat és a terhelés miatt elengedhetetlen a kiváló minőség. A legjobb választás a DOT 5 után készített, még hatékonyabb DOT 5.1-es minőségi jelzés.

A szervizek az olajcserét rutinosan és gyorsan képesek elvégezni, továbbá elég olcsón, ha nincs sérülés a fékrendszerben. Egyesek megpróbálhatják házilag kivitelezni a műveletet. Ilyenkor nagyon oda kell figyelni, ha csak nem vagyunk rutinosak vagy szakemberek. Ha a rendszert helytelenül töltjük újra, akkor előfordulhat, hogy az levegős és balesetveszélyes lesz, emellett más károkat is okozhatunk nemcsak a fékberendezésben, de az autó fényezésén is, a fékolaj ugyanis gyorsan le tudja azt marni.

Minden cikk

All Engine oil quality levels - differences

Motorolajok minőségi besorolása

Tanacsado · Autójavítás
All calculator for traffic-violent-pionts

A büntetőpontos rendszerről

Tanacsado · Autójavítás
MPU

Az alkoholtesztről és annak menetéről

Tanacsado · Autójavítás
Kevesebb megjelenítése