Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.

A légzsák életet ment

A légzsák működése alapján egy aktív biztonságtechnikai eszköz, amely az autóipar egyik legfontosabb újítása az elmúlt évtizedekben. Bár a hasonló védelmi eszközök kifejlesztése már az 1950-es években elindult, először a repülőgépeken jelentek meg a légzsákra hasonlító berendezések.

Az angol Supplementary Restraint System elnevezésből gyakran SRS-nek is nevezett légszák az 1980-as években bukkant fel az autókban, először az Amerikai Egyesült Államokban. Az USA mindig is éllovasa volt a biztonsági fejlesztéseknek, a légzsákot például már 1998 óta kötelezővé tették a vezető és az utas oldalán.

A légzsák működése

A légzsák ma már számos helyre beépítésre kerülhet, a kormányba, a műszerfalba, az oldalfalakba, az ülésbe vagy akár a tetőbe is. Maga a zsák valójában egy műanyagból készült vékony zsák, melyet gép hajtogat be a rendeltetési helyére. A légzsák működése előtt akár évekig, évtizedekig várakozik, hogy a baleset pillanatában a másodperc törtrésze alatt felfúvódjon.

Ezt a folyamatot érzékelők irányítják, melyek a balesetkor fellépő hirtelen lassulást érzékelik, s jeleznek a központi egységnek. A zsákok alatt nitrogén tartalmú töltetek lapulnak, melyet elektromos szikra robbant be. A képződő nitrogéngáz pillanatok alatt felfújja a légzsákokat, s a töltetben lévő homok üveggé alakulva nem engedi felgyulladni a felfújt zsákokat.

A légzsákkal ellátott autóknál nagyon fontos az ülések megfelelő beállítása, mivel a túl közel kinyíló zsák sérüléseket okozhat az autós és az utasok testén. A kirobbanó légzsák működése közben akár 300 km/h-ás sebességgel fújódik fel, így nem lehet 5-8 centiméternél közelebb a védett személy testéhez.

A kisgyermekes családoknál még fontosabb a légzsák megfelelő használata, mivel a légzsák akár halálos sérülést is okozhat a kisgyerekeknél. Ennek veszélye főleg akkor áll fenn, amikor a gyermeket a hordozóban az anyósülésre kötik be, a menetiránnyal háttal. A kirobbanó zsákok ilyenkor súlyos vagy végzetes csigolyasérülést okozhatnak a kicsiknek, akiket ezért inkább a hátsó ülésen érdemes bekötni.

Az ilyen sérülések megelőzése érdekében az autógyártók kikapcsolhatóvá tették az anyósülés előtt, vagy más, hasonlóan veszélyes helyeken elhelyezett légzsákokat. Ezt a leggyakrabban a slusszkulcs segítségével lehet megtenni, így elkerülve, hogy a többi gyerek - akár véletlenül is - visszakapcsolja a légzsákot.

Egyes autómodellekben már szériatartozék a függönylégzsák, mely gyakorlatilag az autó teljes belső hosszában lenyílik, s az A oszloptól a C oszlopig felfújódva védi az autóban ülőket a fejsérülésektől. Az ilyen védelem segít a szilánkok felfogásában is.

A fejlesztések előrehaladásával egyre több autógyártó próbál rálicitálni a versenytársaira, így bevezettek már lábakat védő légzsákokat, illetve a biztonsági övbe szerelt felfújódó párnákat. Utóbbiak az ütközéskor fúvódnak fel, s segítenek elkerülni a megránduló biztonsági öv okozta zúzódásokat és sérüléseket.

Minden cikk

All Engine oil quality levels - differences

Motorolajok minőségi besorolása

Tanacsado · Autójavítás
All calculator for traffic-violent-pionts

A büntetőpontos rendszerről

Tanacsado · Autójavítás
MPU

Az alkoholtesztről és annak menetéről

Tanacsado · Autójavítás
Kevesebb megjelenítése