Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.

Olajszint és olajcsere motorkerékpároknál

Sok motoros egyáltalán nem is törődik az olajszint mérésével, pedig fontos a rendszeres ellenőrzése. Elmulasztása esetén károsodhat a motorkerékpár meghajtása, s akár százezres mértékű kár is keletkezhet.

Egyes motorosok nem tudják, hol kezdjenek neki, pedig nem bonyolult a motorkerékpár esetén sem az olajszint mérése – így a következőkben azt mutatjuk be, hogy hogyan működik.

Olajszint mérés motorkerékpárnál

Első lépésben a fő sztenderre kell állítani a járművet, s a motornak egyenesben kell állnia. Ha a terep valamelyik irányban lejt, akkor a mérés nem lesz pontos. Ezután el kell távolítani a motorburkolatot.

A burkolat eltávolításához általában meg kell húzni azt, majd ki kell akasztani az első- és a hátsó rögzítőpatenteket. Ha a panel nem akar megmozdulni, akkor enyhén meg kell mozgatni a kioldásig. Amennyiben sikerül leemelni, akkor tovább lehet lépni a következő lépésre.

Az olajszint megméréshez meg kell mozgatni a motorban lévő olajmennyiséget, ehhez be kell rúgni a járművet, s körülbelül 2-3 percig kell járatni. Ezt követően le lehet állítani a motort, s 10 perc alatt az olaj újból visszafolyik a mérőpálcához.

A nívópálcát kicsavarva egy tiszta ronggyal vagy papírral le kell törölni a rajta lévő olajréteget, s ilyenkor érdemes megnézni a rendszer zártságát. A tömítőgyűrűnek nem szabad töredezettnek lennie, különben szivárogni fog mellette a kenőanyag.

A tiszta nívópálcát vissza kell tolni a helyére, majd újra kihúzni onnan, ekkor már az aktuális olajszintet fogja jelezni. Ha az olajszint a pálcán jelzett szintek között található, akkor vissza lehet csavarni a motorblokkba, s az esetlegesen kifolyt anyagot le kell törölgetni a blokkról.

Amennyiben az olajszint alacsony, akkor a gyártó által megadott olajtípussal kell feltölteni a blokkot a nívólyukon keresztül. Egyszerre csak kisebb mennyiséget szabad utántölteni, s az eredményt folyamatosan ellenőrizni kell a pálca betolásával és kihúzásával.

Ilyen a motorkerékpár olajszint mérése – s így működik a valóságban. A megfelelő olajszint elérése után természetesen a blokkot védő panelt még vissza kell helyezni.

Mikor érdemes olajat cserélni?

A motorolaj előbb-utóbb elhasználódik, mivel folyamatos igénybevételnek van kitéve. Az utántöltése ilyen esetekben már nem elegendő, hanem a fáradt olajat le kell engedni a blokkból, s friss kenőanyaggal kell azt feltölteni.

Gyakori kérdés a motorosoknál, hogy vajon a téli leállásra félretett motorolaj leromolhat-e a blokkban, s kell-e azt tavasszal cserélni? Szerencsére nem, ha csak extrém hosszú ideig nem áll a motor, az olaj nem fog elöregedni. A csereperiódus inkább a használattal van kapcsolatban, hiszen a legjobb olaj is elsavasodik egy idő után.

Az elöregedett kenőanyag szerkezeti károkat okozhat a blokkban vagy a váltóban, így nem érdemes ezen az összetevőn spórolni. A csere viszonylag gyorsan megoldható, a néhány ezer forintos motorolaj számla pedig nem dob sokat a motor üzemeltetési költségein.

Minden cikk

All Engine oil quality levels - differences

Motorolajok minőségi besorolása

Tanacsado · Autójavítás
All calculator for traffic-violent-pionts

A büntetőpontos rendszerről

Tanacsado · Autójavítás
MPU

Az alkoholtesztről és annak menetéről

Tanacsado · Autójavítás
Kevesebb megjelenítése