Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.

Az autó kerekei

Az autó kerekeinek kinézete egy kedvelt területe a tuningiparnak, hiszen nagyon könnyen lehet jó kinézetet elérni csupán a gumik lecserélésével. A módosításokhoz nem kell engedély, akár még szerelő sem, csupán ki kell fizetni az új kiegészítők árát, s fel kell szerelni őket.

Alapszabály, ha a kerekeket érintő optikai tuningról van szó, hogy a kerék átmérője sohasem változhat! A nagyobb gumi ugyanis beleérhet a kaszniba, ami balesetveszélyes, nem beszélve a sebességmérőről és a többi műszerről, amely a kerék mérete alapján dolgozik.

A gumi jelölései

Az autó kerekek szabványos jelölésekkel vannak ellátva, melyeket a gumira nyom rá a gyártó. A 175/65 R15 alakban megadott kódszám a gumijellemzőket rögzíti, ahol az első érték mindig az abroncs milliméterben megadott szélességét jelenti. A következő szám mutatja azt meg, hogy a gumi oldalfalának magassága hány százaléka a szélességnek, tehát a 175/65-ös gumi 175 milliméter széles és 114 milliméter magas oldalfalú. Az R betű a radiál típust jelenti, az ilyen gumiknál az abroncs szálai sugárirányban futnak, napjainkban már szinte az összes gumi ilyen. Az R betű mögött álló szám pedig a kerék átmérőjét jelenti colban. A leggyakoribb kerékméret ma az R14 és R15, ennél nagyobb már a SUV-okra jellemző.

Az autó kerekek átmérője fix, így nem lehet nagyobb kerekeket a járműre szerelni. Az ilyen módosítás megbukna a műszaki vizsgán, s a rendőr is büntet érte. Az optikai tuninghoz tartozó peresítés során a felni válik nagyobbá, melyre viszont nem szerelhető a kerékméret növelése miatt ugyanaz a gumi, így a gumi oldalfala válik kissebbé. A peres gumiknak nevezett abroncsoknál fordul elő, hogy a felni hatalmas, a gumi pedig szinte már csak egy vékony csík.

A peres gumik előnyei és hátrányai

A peres gumik kétségtelenül jól néznek ki, egyes sportautókon már szinte alig van gumiabroncs, mivel a kerékátmérő többségét a felni teszi ki. Az ilyen abroncsok nem kúsznak, így nagyobb kanyarsebesség érhető el velük, s az autó is közvetlenebb módon reagál a kormány utasításaira.

Nagy hátrányt jelent viszont az ilyen abroncsoknál a gumiréteg vastagságának hiánya, a normális, ballonos gumiknál ugyanis ezek nyelik el az autó kerekei által felvett ütéseket. Így az ilyen autóban ülő autós már néhány hosszabb úton is megérzi az összes egyenetlenséget és mélyedést, mivel nem lesz vastag gumiréteg a csillapításra.

További nagy hátrány a sérülékenység, amely a magyar utakat ismerve jelentős problémákat okozhat, nem beszélve a felnikről, melyeket nem véd az ilyen kerekeken a gumifelület. Már a kisebb úthibák is képesek lesznek megsérteni a felnit, melyet szervizben kell kijavíttatni.

A nagyobb felnik egy újabb hátránya a nagyobb súly, mely miatt az autó kerekek önmagukban is nehezebbekké válnak. Már középtávon képesek tönkre tenni a felfüggesztéseket, rontják a fékek hatásfokát, s extra feladatot rónak a motorra. A peres gumikért kifizetett extra százezer forinttal tehát végső soron sokat csökken az utazási komfort, s károsodhatnak az autó alkatrészei is.

Minden cikk

Deutschland Brandenburger Tor

DE kategóriás jogosítvány

Tanacsado · Speciális témák
All calculator for driving costs

A kilowatt és a lóerő

Tanacsado · Speciális témák
winter-791086 1920

A szélvédő jégtelenítése

Tanacsado · Speciális témák
Kevesebb megjelenítése