Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.

Turbó és kompresszor tuning

Az autók úgy működnek, hogy üzemanyagot égetnek el, s a felszabaduló energiát adják át a hajtásrendszernek. A motor erejének növeléséhez több üzemanyagot kell elégetni, s a robbanóelegy keveréséhez több levegő is szükséges.

Ez magával vonta a motorok méretének növekedését, míg meg nem jelentek a különféle légsűrítő eszközök. Ezek képesek voltak a nagyobb levegőmennyiséget kisebb motorblokkba is besűríteni, így nem volt szükség a hajtómű méretének növelésére.

Alapvetően kétféle eszköz végezheti a levegő betáplálását. A hétköznapi szóhasználatban kompresszornak nevezett eszköz a motor főtengelyéhez vagy más segédmeghajtáshoz csatlakozik, s ahogy a motor felpörög, a teljesítménye is robbanásszerűen megnő. Ehhez még kompresszor tuning sem szükséges, csupán a közvetlen kapcsolat eredményeként történik meg a magasabb fordulatszám. A motorral történő ilyen szoros kapcsolat persze visszavesz a motor teljesítményéből, de késleltetés nélkül jut több levegő a motorba.

A másik megoldás a turbófeltöltő, ahol a blokkokból kiáramló égéstermékek hajtanak meg egy csigaalakú turbinát, ami össze van kötve egy másik (kompressziót végző) csigával. A második csiga felelős a levegő betáplálásáért a motorba, így az első csiga az égéstermékek energiájával pörgeti meg a második csigát. A turbó hátránya, hogy lassabban jelentkezik a hatása, mint a kompresszornak, mivel az égéstermékeknél van egy késleltetés a motor azonnali meghajtásához képest. Előnye persze az, hogy nem vesz le a motor teljesítményéből.

A levegőbetöltés tuningja

A levegőbetöltésért felelős rendszerek tuningja többféleképpen is megvalósulhat, a már meglévő feltöltős motorok működésének megváltoztatásával, illetve az ezt nélkülöző motorok betöltőrendszerrel való felszerelésével.

A turbós rendszereknél egy szelep végzi a levegő betáplálását, s a beáramló levegő mennyiségének megfelelően szabályozza le a rendszert a turbina felőli oldalon. A tuning feladata valójában egy kompresszor tuning a turbórendszer betáplálási oldalán, ott belepiszkálva az érzékelőbe megoldható, hogy a turbina később álljon le a szükségesnél. Ezáltal több levegő és üzemanyag kerül a hengerfejekbe, több ég el, s nagyobb energia szabadul fel.

A hatásfok speciális szelepek beépítésével még tovább növelhető, természetesen ezek újabb szerelést, s költségeket jelentenek. A kompresszor tuning viszont tipikusan az a terület, mellyel még okos felhasználás mellett nem megy tönkre a motor, s mégis kihasználhatók a tuningolás előnyei.

A hagyományos szívómotorok is átalakíthatók feltöltős motorokká, viszont ezek nagyon sok munkát igényelnek, s csak valamilyen speciális ok miatt éri meg velük foglalkozni. A tuning szerelők általában olyan hagyományos motort építenek át turbóssá, melynek amúgy is létezik ilyen gyári változata. Így az alkatrészek gyári minőségben beszerezhetők, s nem szükséges típusidegen, vagy otthon barkácsolt alkatrészek beszerelése. Azt érdemes kiemelni, hogy az ilyen utólagosa átépítések általában nem hosszú életűek, s hamar tönkre tehetik a motort.

Minden cikk

Deutschland Brandenburger Tor

DE kategóriás jogosítvány

Tanacsado · Speciális témák
All calculator for driving costs

A kilowatt és a lóerő

Tanacsado · Speciális témák
winter-791086 1920

A szélvédő jégtelenítése

Tanacsado · Speciális témák
Kevesebb megjelenítése