Használt Honda Gold Wing motorkerékpárok keresése az AutoScout24 oldalon

Honda Gold Wing

##HONDA GOLD WING – A TÚRA KATEGÓRIA CSÚCSA

A Honda Gold Wing a japán motorkerékpár-gyártó csúcskategóriás túramotorja, mely 1974-es megjelenése óta már 6 generációt élt meg, és eközben igazi kultusszá vált a rajongók körében. A Gold Wing az autók kényelmét ötvözi a motorozás élményével, így külön kategóriát képvisel az utazómotorok között. A 2018-as változat olyan extrákkal van ellátva, mint a TFT-kijelző, a navigáció, az intelligens kulcs, a sztereó rádió és a légzsák.

###A Gold Wing régre visszanyúló története A motorkerékpár-gyártás területén a Honda hagyományosan piacvezetőnek számít: ezt a titulust a cég már alapításának évében, 1948-ban elnyerte. Hosszú története során a japán gyár világszerte óriási népszerűségre tett szert. Bár utazómotorjaik főként Japánban és az Egyesült Államokban hódítanak, a Gold Wing Magyarországon is gyakran felbukkan az utakon.

####Az első szériás Gold Wing ¬ GL1000 1972-ben a Honda épp a CB750 típus óriási sikerét ünnepelte, mely alapjaiban változtatta meg a superbike-kategóriát. A japán gyárnál azonban úgy döntöttek, elhagyják a járt utat a járatlanért, és következő zászlóshajójuk a túramotorok kategóriáját fogja erősíteni. Bár eredetileg nem annak szánták, sokkal inkább „a motorok királyának”, az igények felmérése után rájöttek, hogy mind az európai, mind a tengerentúli motorosok sokkal inkább egy luxus túramotorra vágynak. A projektért az a Shoichiro Irimajiri volt a felelős, aki az 1960-as években a Honda MotoGP-motorjain és a Forma 1-es V12-es motoron dolgozott. Az első Honda Gold Wing a Kölni Motorkiállításon debütált 1974-ben. Bár Soichiro Honda eleinte nem hitt a vízhűtéses motorok erejében, végül a fiatal mérnökök győzedelmeskedtek: a Gold Wing lett a világ első olyan négyütemű motorkerékpárja, melynél az addig szokványos léghűtéses meghajtások helyett vízhűtést alkalmaztak. A Gold Wing tervezésekor a Honda elsősorban azokra gondolt, akik hosszú utakat tesznek meg motorjukkal. Ennek megfelelően az első generációs Gold Wingnél nem a teljesítmény volt az első számú szempont, sokkal inkább a nyomaték: a végeredmény végül egy 1000 cm3-es, 80 lóerős és 85 Nm-es meghajtás lett, melyhez egy ötsebességes manuális váltó társult. Az első szériás modell száraz súlya 265 kilogramm volt, mely az évek során növekedni kezdett. Ennek ellenére, a minőségi kialakításnak és a motor ikonikus formatervezésének köszönhetően, sorra alakultak a rajongói klubok, és már az első generációs modell is rendkívüli népszerűségnek örvendett az Egyesült Államokban. 1975-ben 13 000 Gold Wing talált gazdára az USA-ban, 1975 és 1979 között pedig több, mint 97 000 darabot tudtak értékesíteni. Néhány finomítás és ráncfelvarrás után 1979. újabb mérföldkövet jelentett a Gold Wing történelmében: a GL1000 gyártása a K4-re keresztelt típussal ért véget.

####Egy új korszak kezdete – GL1100 5 évvel az első Gold Wing piacra dobása után a Honda úgy döntött, eljött az ideje az első nagyobb ráncfelvarrásnak. Egészen 1980-ig a motorokat Japánban gyártották, ekkor döntöttek úgy a cégnél, hogy a gyártási folyamatokat az Egyesült Államokba, Ohióba helyezik át: a Marysville Motorcycle Plant naponta 150 darabot gyártott a GL1100-ból. Bár a meghajtásért még mindig a japánok feleltek, a Honda elkezdte amerikai modellként hirdetni a Gold Winget. Ebben az időben a legnagyobb konkurenciának a szintén japán Suzuki GS1000 és az óriási teljesítményű Kawasaki Z1300 számított. A Hondánál ezt még időben észrevették, és a mérnökök elvégezték a szükséges változtatásokat a motorkerékpáron: módosították a hengerfejeket, növelték a nyomatékot, így ismét egyértelművé tették, hogy a nyomaték sokkal fontosabb számukra a lóerőnél. Emellett légrugós felfüggesztést kapott az úgynevezett Standard-változat, és állítható üléssel szerelték fel. A GL1100 óriási sikert aratott, és a Hondánál azokra is gondoltak, akik még nagyobb luxusra vágynak: az Interstate és az Aspencade típusokban olyan extrák is helyet kaptak, mint például a sztereó hangszóró, illetve a nagyméretű ülés, melyekkel a motor súlya akár 321 kilogrammra is rúghatott. Ennek ellenére a GL1100 óriási siker lett, és egészen 1983-ig gyártották.

####A harmadik, negyedik, ötödik és hatodik generáció A nagyszerű fogadtatásnak köszönhetően a Gold Wing története nem ért véget 1983-ban. A modellt a nagyjából 40 év alatt folyamatosan fejlesztették, és egyre több extrával szerelték fel. Az ötödik generációs modellben már olyan tartozékok is megtalálhatók, mint a légzsák, a navigáció, mely a hangszórókon keresztül közli az utasításokat, valamint a fűthető ülés és kormánymarkolat. Az ötödik generáció 117 lóerős teljesítményre képes, a hatodik generációs típus pedig 127 lóerős folyadékhűtésű meghajtással bír, a forgatónyomaték utóbbi esetében 170 Nm. A GL1800 néven ismert hatodik szériás típus emellett hatfokozatú manuális váltót, 7 colos TFT-kijelzőt, LED-lámpákat és navigációt kapott, így felszereltségi szintje egy autóéval vetekszik. A gyári adatok csupán 5,6 literes átlagfogyasztást ígérnek, ami egy túramotornál meglehetősen kedvező.

###Luxus túramotor azoknak, akik nem sajnálják rá a pénzt A Honda csúcskategóriás túramotorja tökéletes választás lehet azoknak, akik hosszú utakat tesznek meg, és ezeket a lehető legnagyobb kényelemben szeretnék eltölteni. Sokakat elriaszthat a Gold Wing ára, így aki olyan típusra vágyik, melynek költséghatékony a szervizelése és a vásárlásnál sem kell mélyen a pénztárcába nyúlni, annak nem a Gold Wing lesz a megfelelő választás. A BMW K 1600 B, a Harley-Davidson Street Glide vagy az Indian Roadmaster tökéletes alternatíva lehet helyette.