Használt Suzuki Hayabusa motorkerékpárok keresése az AutoScout24 oldalon

Suzuki Hayabusa

##SUZUKI HAYABUSA – A VILÁG EGYIK LEGGYORSABB MOTORJA

A gyakran csak „sportmotorok királyaként” emlegetett Hayabusa első változatát 1999-ben dobta piacra a Suzuki, és már ekkor óriási érdeklődés övezte. Mind a rajongók, mind a szakértők tátott szájjal fogadták a sokmilliós sportkocsikat megszégyenítő teljesítménnyel bíró csúcsgépet. A 2008-as második generációnak sikerült megőriznie a leggyorsabb szériagyártású motor címét, így a Hayabusának bérelt helye van a legnagyobb klasszikusok között.

###A Hayabusa története A Suzuki Hayabusa, vagy más néven GSX1300R a japán cég 1999 óta gyártott csúcskategóriás motorja. Már megjelenésének évében a világ leggyorsabb motorkerékpárjának számított. Titulusát részben annak köszönhetően tudta megőrizni 2000-ben is, hogy a japán és az európai gyártók egy európai szabályozástól félve megállapodást kötöttek arra vonatkozóan, hogy a motorok sebessége nem haladhatja meg a 300 kilométer/órát, így elektromosan szabályozni kell azokat. Ennek köszönhetően a 2000-ben piacra dobott Kawasaki Ninja ZX-12R sem tudta megdönteni a Hayabusa 312 kilométer/órás rekordját – végsebessége 6 kilométer/órával elmaradt a GSX1300R-étől. A Hayabusával kapcsolatban azonban nem csak a nagyszerű teljesítményt említették meg a kritikákban: a szakértők egyetértettek abban, hogy a motor minden területen a maximumot nyújtja, tehát úgy tud gyors lenni, hogy ennek nem a többi alkatrész látja a kárát.

####Óriási elvárások – az első modell megjelenése 1999-ben mutatták meg először a nagyközönségnek az első Hayabusát, mely természetesen óriási sikert aratott. Ez részben annak volt köszönhető, hogy egészen addig egyetlen motorkerékpár sem döntötte meg 16-23 kilométer/órával az aktuális sebességrekordot. A „hayabusa” szó jelentése japánul vándorsólyom, melyet gyakran a gyorsaság szimbólumaként használnak – nem véletlen, hiszen a vándorsólyom a leggyorsabb madár, akár 325 kilométer/órás sebességgel is tud repülni. A modell megalkotásakor a japán gyár célja valószínűleg az volt, hogy felülmúlja a Honda CBR1100XX Super Blackbird teljesítményét, és ezt az akadályt sikeresen vették a japán mérnökök –16 kilométer/órával gyorsabb szörnyeteget alkottak. A GSX-1300R meghajtásáról kezdetben egy 1300 cm3-es, folyadékhűtéses, tizenhat szelepes motor gondoskodott, mely 173 lóerő leadására volt képes. Az első típusok átlagfogyasztása 6,4 liter körül mozog 100 kilométeren, míg a 2005-ös típusoknál ez már 7,4 litert tesz ki. A nagyszerű meghajtás mellé kiváló aerodinamikai jellemzők társultak, és a legtöbben persze sportos, vad megjelenése mellett sem tudtak elmenni szó nélkül. A Hayabusa ennek megfelelően óriási sikert aratott, és azóta is igazi kultuszként tekintenek rá a motorozás rajongói. 2000-ben a modell egy kisebb szerkezeti átalakításon esett át, ugyanis többen panaszkodtak arra, hogy a hátsó alumínium alvázzal bajok vannak – a Suzuki viszonylag gyorsan reagált a kritikákra, és 2000-ben alumínium helyett acél alvázzal szerelte fel a motorkerékpárt, így tömege további 4,5 kilogrammal növekedett, így szárazon már közel 250 kilogramm volt.

####A második generáció eljövetele 2008-ban a Suzuki finoman átdolgozott formatervvel jelentkezett, de a motor belső szerkezetét sem hagyta érintetlenül: átdolgozták a motorfejet, a kipufogót és a dugattyúkat is. Bár azt nem lehet mondani, hogy óriási változtatásokat eszközölt a gépen a Suzuki, mégis tovább tudták növelni a lóerőszámot, ráadásul az átalakítás után a Hayabusa már a legújabb környezetvédelmi szabványoknak is megfelelt. Ezenfelül a motor hengerűrtartalmát 1340 cm3-re növelték, kisebb lett a hengerfej, a szelepek pedig könnyebbek lettek, így minimális mértékben a tömegét is tudták csökkenteni. A kozmetikai változtatások részeként a Hayabusa nagyobb szélvédőt kapott, emellett pedig digitális sebességmérővel szerelték fel. Ezen kívül a legtöbb dolgot érintetlenül hagyta a motoron a Suzuki, hiszen a bevált recepten nem szükséges változtatni.

####Eladási számok A sportmotorokra jellemző, hogy leginkább a kiadás évében óriási az érdeklődés egy adott típus iránt, majd az évek során ez alább hagy. A Suzuki ezen a téren is megfordította a trendet, ugyanis évről évre egyre többen vásárolták meg a japán gyár csúcskategóriás motorját. 1999-től 2007-ig több mint 100 000 Hayabusát adtak el világszerte, ebből évente 10 000-et az Egyesült Államokban. Az előrejelzések azt mutatták, hogy a sebességkorlátozási megállapodás értelmében egyre kevesebben fognak a Hayabusa mellett dönteni, a Suzuki természetesen erre is rácáfolt.

###Egy csúcsgép tapasztalt motorosoknak A Suzuki Hayabusa elsősorban azok számára ajánlott, akik az évek során elegendő tapasztalatot gyűjtöttek, és teljesen magabiztosan tudnak manőverezni motorjukkal. A Hayabusát nagy tömege és elképesztő teljesítménye miatt nehéz kordában tartani, így használata folyamatos óvatosságot és körültekintést igényel. Az európai autópályák sebességkorlátozása szinte sehol nem teszi lehetővé a 300 kilométer/órás száguldozást, így többek között Magyarországon sem lehet kiélvezni a Hayabusa által kínált végsebességet. A Suzuki Hayabusa azonban nem csak kiváló teljesítményéről ismert. Egy nagyszerű utcai motor ez, mely külsejében szemet gyönyörködtető – sokak szerint egyenesen a legszebb motor, ami a piacon kapható –, a nagyszerű látványhoz pedig kiváló minőségű alkatrészek és ezáltal óriási menetbiztonság jár. Lévén, hogy ebben a szegmensben viszonylag sok típus közül lehet válogatni, az is megtalálhatja a tökéletes alternatívát, akinek a Hayabusa valamilyen csoda folytán nem nyerte el elsőre a tetszését. A konkurencia kínálatában olyan modellek találhatók meg, mint például a Yamaha R1, a Kawasaki Ninja vagy a Honda VTR 1000SP2. Mivel ezek között a motorok között nincs olyan nagy különbség teljesítményben, a kiválasztásnál nagyrészt a személyes preferencia dönt.