Használt Yamaha Aerox motorkerékpárok keresése az AutoScout24 oldalon

Yamaha Aerox

YAMAHA AEROX – EGY MEGBÍZHATÓ ROBOGÓ UTCAI HASZNÁLATRA

A Yamaha Aerox 1997-ben dobta piacra a Yamaha Motor Company. A japán motorgyártó cégtől már meg lehetett szokni, hogy csak minőségi darabokat adnak ki a kezük közül, és nincs ez másképp az Aerox esetében sem, melyet a legtöbb kritika méltat. Sokan egyenesen odáig mentek, hogy a legjobb sportrobogónak kiáltották ki, ami jelenleg a piacon kapható. Európában legtöbbször az 50 vagy a 100 köbcentis változattal lehet találkozni, de létezik a típusból egy 125 és egy 155 köbcentis motorral felszerelt variáns is, melyeket az ázsiai piacra szántak. Az óriási motorkínálatnak köszönhetően garantált, hogy mindenki megtalálja a számára leginkább megfelelő darabot.

A Yamaha Aerox története

Nem szokatlan, hogy a Yamaha olyan motort mutat be, ami évekig meghatározza a piac alakulását. Persze nem lehet a Yamahát kizárólag a motorkerékpárok gyártásával azonosítani, hiszen a cég profiljába a minőségi motorokon kívül olyan termékek is belefértek, mint a hajók, a jetskik, a csónakmotorok, a quadok, de megtalálhatók kínálatukban a hómobilok és az áramfejlesztő berendezések is. Azt viszont egész biztosan ki lehet jelenteni, hogy a Yamaha élen jár a motorgyártásban, legyen szó akár robogókról, endurókról, gyorsasági vagy krosszmotorokról. Az egyetlen gyártó, ami fel tudja venni velük a versenyt, az nem más, mint ázsiai konkurenciájuk, a Honda. Az európaiaknak még mindig óriási lemaradással kell szembenézniük, ha a motorkerékpárok gyártásáról van szó. A Yamaha Aerox története 1997-ben kezdődött, amikor is a japán óriásnál úgy gondolták, szükségük van az embereknek egy elérhető árú, mégis strapabíró sportrobogóra. Ez a jóslat be is jött, az Aerox népszerűsége azóta is töretlen: sportos megjelenésének és egyszerű kialakításának köszönhetően hamar befogadták a motorrajongók a Yamaha-családba, és a gyártás több, mint 20 év elteltével sem állt le, csak a különböző variánsokat fejlesztették tovább. Az ázsiai piacra szánt nagyobb motorokon kívül egy-két különleges kiadás is megjelent, melyek legfőképp a robogó felszereltségi szintjében hoztak apró változásokat.

Yamaha Aerox típusok és technikai jellemzőik

Az európai használt motorkerékpárokkal foglalkozó weboldalakon leggyakrabban az 50 és 100 köbcentis változattal lehet találkozni, csak Délkelet-Ázsiában elérhető a motor 125 és 155 köbcentis variánsa, így igazi különlegességnek számít, ha valaki egy ilyenre le tud csapni. A különböző típusok a motor méretétől függően a Yamaha Aerox 50, illetve Aerox 100 nevet kapták, előbbi 50 köbcentis, utóbbi 100 köbcentis motorral van felszerelve. A 100 köbcentis változat viszonylag hamar kikerült a kínálatból, ugyanis a 2003-as ráncfelvarrás során úgy döntöttek a japánok, hogy az Aerox csakis 50 köbcentis lehet, így azóta Európában csak a kisebb változatot lehet fellelni. Nemcsak ebben hozott változásokat a 2003-as esztendő, a kétütemű, 50 köbcentis változat ugyanis új kipufogót, új fordulatszámmérőt és új gyújtást is kapott. Persze a motor megjelenését sem hagyták érintetlenül: az új Aerox megújult dizájnnal került a piacra, és ezzel egy időben elérhetővé vált az Aerox Naked és az Aerox 4 is, melynél a 4-es szám arra utal, hogy a robogó a korábbi kétütemű helyett immár négyütemű motorral működik.

Aerox 50 – amivel a leggyakrabban lehet találkozni a magyar utakon

A Yamaha Aerox 50 kétségkívül a széria legismertebb darabja Magyarországon. Az 50 köbcentis változathoz 6500-as percenkénti fordulatszám és 3,7 Nm-es forgatónyomaték társul. A robogó méretei és súlya is jól mutatja, hogy egy viszonylag kisméretű sportrobogóról van szó, ami ideális lehet kezdők számára: hossza 174,3 cm, szélessége 69 cm, a motor súlya pedig csupán 97 kg. Az üzemanyagtartályba 7 liter benzin fér, amivel a gyártó leírása szerint legalább 200 kilométert meg lehet tenni. A gyári specifikációk szerint a robogó 3 litert fogyaszt 100 kilométeren, de nem egy ember említi meg az internetes fórumokon, hogy ez esetenként jóval feljebb is mehet, akár az 5-6 literes átlagfogyasztást is elérve, sőt, bizonyos esetekben akár 10 literig is felmehet. A másik, viszonylag sokszor említett probléma az Aerox tulajdonosok szerint a robogó végsebessége: az Európában megvásárolható változatot ugyanis gyári fojtással szerelték fel. Ebből következik, hogy sokan panaszkodtak arra, hogy bár rendkívül jól gyorsul az Aerox 50, a végsebességben van némi kivetnivaló, így könnyedén előfordulhat az a helyzet, hogy a piros lámpánál lehagyott autók hamarosan utolérik a robogót, és heves dudálással fejezik ki nemtetszésüket.

Aerox 4 – bemutatkozik a legújabb modell

Aki a régebbi Aeroxokra keres rá, valószínűleg kétütemű típusokkal fog találkozni, melyek elöl-hátul tárcsafékkel rendelkeznek. Az Aerox 4 esetében viszont gyárilag négyütemű motorral szerelték fel a Yamaha sportrobogóját, és az R-sorozatból is jól ismert szupersport stílusú dizájnelemeket kapta meg. Lévén, hogy a Yamaha egyik legmodernebb robogójáról van szó, nem hiányozhatnak olyan tartozékok sem a motorból, mint a modern, LCD-s műszerfal, a nagy teljesítményű, 190 mm-es első- és hátsó tárcsafékek, illetve a könnyű, 5 küllős alumíniumöntvény felnik. Emellett hidraulikus teleszkópos első villával és csöves vázzal látták el a sportos kialakítás érdekében. A menet közbeni kényelemről a nagyméretű ülés gondoskodik, mely alatt egy csomagtartó kapott helyet, amiben elfér egy bukósisak is, ha valahol félreállnánk a robogóval. A 4 ütemű, folyadékhűtéses Aerox 4-nek nagyjából változatlan a tömege az elődjéhez képest, nedves tömege ugyanis a 100 kilogrammot se éri el. Az Aerox 4-nél a meghajtásról már egy folyadékhűtéses, 50 köbcentis motor gondoskodik, ami megfelel az EU4 szabványoknak is.

Egy kiváló utcai sportrobogó

A Yamaha Aerox automata váltóval rendelkezik, így tökéletes választás lehet azok számára, akik csak most ismerkednek a motorokkal. Kompakt mérete és alacsony szervizigénye szintén erre az érzésre erősít rá: aki olyan sportrobogót keres, amivel nem kell sokat foglalkozni, viszonylag gyorsan el lehet vele jutni a város egyik pontjából a másikba, annak a Yamaha Aerox kétségtelenül tökéletes választás lesz. Az alkatrészek könnyedén beszerezhetők hozzá, így egy esetleges meghibásodás esetén sem kell több száz kilométert utazni egy tartozékért. Akinek viszont a végsebesség az első számú szempont, vagy nem feltétlenül szeretné kétnaponta megtankolni a robogóját, annak tovább kell keresnie. Számukra az ázsiai márkák közül a Honda, az európai gyártók közül pedig a Piaggio, az Aprilia vagy a Gilera kínálhat alternatívát. Egyértelmű, hogy a Yamaha Aeroxnál lehet olcsóbb típusokat is találni a használt motorokat listázó oldalakon, sokak viszont azt vallják, hogy ez a legjobb sportrobogó a piacon.