Ugrás a tartalomra
BMW M3

BMW M3 – a legendás sportváltozat

Az M3 kultuszának kezdete

A BMW, a ma már sokféle terméket gyártó, de elsősorban autógyártással foglalkozó vállalat vezetői az 1980-as években arra az elhatározásra jutottak, hogy ideje van egy igazán sportos autót is gyártani a már meglévő modellpaletta egyébként igen változatos kínálata mellett. Erre a legkézenfekvőbb megoldásnak az E30-as kódjelű 3-as sorozat átalakítása tűnt, és az ötletet tettek követték, így 1985-ben a nagyközönség előtt is bemutatkozott a BMW M3-as. Az új sportmodell bár külsőre hasonlított módosításoktól mentes testvérére, mégis rengeteg új aerodinamikai kiegészítőt kapott, például hátsó szárnyat, új lökhárítókat és átszabott kötényeket. A 80-as évek csúcs BMW-je azonban technikailag is külön utakon gurult, mert a keményre hangolt futómű, a szélesített nyomtávok és maguk az újonnan fejlesztett négyhengeres M-motorok olyan élményt biztosítottak, amire még napjaink sofőrjei is elismerően biccentenek. Ezek az erőforrások a korszakot meghazudtoló módon hengerenkénti szívósorral, illetve leömlőkkel dolgoztak és a turbós Forma 1-es motorok alapjaként használt M10-es blokkra épültek. Az E30-as M3 számos változatban készült, a 2,3 és 2,5 literes blokkok teljesítménye 195-től 238 lóerőig terjedt, ellenben az autó versenyváltozatával, mely szintén 2,5 literes szívómotorral 350 lóerőt tudott kipréselni magából. Érdekes adat, hogy az első generációs M3-asok mindegyikének végsebessége meghaladta a 230 km/órát és egyiknek sem tartott 7 másodpercnél tovább a 100 km/órára való gyorsulás. A kizárólag kupé és kabrió kivitelben gyártott első szériás M3-asból a gyártó várakozásait is jócskán felülmúlva kicsivel több, mint 18 ezer darabot adtak el a modell gyártásának 1991-es befejezéséig.

Az M3-as felfelé ívelő pályafutása

1991-ben a BMW bevezette az M3-as új szériáját, ami az E36 kódnéven futó 3-as sorozat alapjaira épült, az elődöknél azonban jóval fejlettebb technikai megoldásokkal operált és megjelenésében is szinte teljesen megújult. Az nagyobb karosszériával rendelkező autó mozgatása több erőt is kívánt, így az előző generációtól eltérően az E36 M3-ban már soros hathengeres, 3 literes és 286 lóerős motor dolgozott. Az új blokk hengerenként négy szeleppel és változtatható szívószelep-vezérléssel bírt, és a további újításoknak köszönhetően 6 másodperc alatt teljesítette a százas sprintet, végsebességét pedig elektronika korlátozta 250 km/h-ra. A BMW azonban nem felejtette el a sportosságot a belső kényelemmel együtt keresőket, így az M3-asokban is elérhető volt az alap E36-ok felszereltségeinek többsége, így olyan extrákat sem kellett nélkülöznie az arra vágyóknak, mint például a bőr ülések és azok fűtése. 1995-ben a BMW úgy döntött, hogy frissíti a 4 éves E36-os M3-ast, ezzel pedig az előző motort egy 3,2 literes, 321 lóerős motorral váltotta fel, mely már az előd ötfokozatú váltója helyett hatfokozatúval érkezett és a 100-as tempó eléréséhez szükséges idő is 5,5 másodpercre csökkent. A bivalyerős autó nagy előnye volt, hogy megjelenésével a legelegánsabb helyekről sem lógott ki, továbbá igényes és praktikus belső terével családi használatra is alkalmas volt, így nem csoda, hogy az első szériával együtt a mai napig népszerű a használtautók piacán.

A BMW M3-as jelene és riválisai

A BMW M3-as E46-os következő szériája is folytatta az előző változat által már megkezdett hagyományt és 3,2 literes 333 lóerős motorja újra elégedett mosolyt csalt a sebességet keresők arcára. Viszont a gyártó nem felejtette el a BMW presztízsét sem, így ebben az esetben sem lehetett panasz a jármű kényelmi funkcióira és belső kialakítására, valamint a küllem is megmaradt az előd által is taposott sportosan elegáns vonalon. A 2013-ig gyártott E90-es nemzedék a kor igényeinek megfelelően a leginkább luxuskategóriás címmel büszkélkedhetett, mindemellett a megnövekedett tömegnek megfelelően teljesen új motorral szerelték, amely nyolchengeres kialakításának és 414 lóerejének köszönhetően 4,8 másodperc alatt gyorsult 100-ra és már duplakuplungos váltóval is kapható volt. A manapság is gyártott F80 kódjelű BMW M3-as visszatért a nagy elődök irányvonala felé, és csökkentett súllyal, valamint újra hathengeres motorral büszkélkedik, mely már 425 lóerős és úgy alakították át, hogy a 406 nm nyomatékot szinte bármely sebességnél képes legyen leadni. A BMW az M3-assal olyan sportautót alkotott, melynek különféle generációi máig őrzik népszerűségüket a használt- és új autók piacán egyaránt, mindazonáltal a gyártónak nagy nevekkel kell megküzdenie a kategóriában. Ilyen például a Porsche Cayman S, vagy a Mercedes C63 AMG, továbbá jó alternatíva lehet még a Jaguar F-Type modellje, az Alfa Romeo Giulia, vagy akár az Audi RS4. Azonban a BMW M3-ast övező kultusz és az egyre újabb szériák biztosítják az autó fejlődését és népszerűségét, melynek eladásai folyamatosan túlszárnyalják a gyártó várakozásait - biztosítva, hogy a jövőben is a sikerautók táborában maradjon a sportos német autó.