Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.
BMW Z3

BMW Z3 – a klasszikus német roadster

A BMW-ről és a Z sorozatról

A BMW napjaink egyik legmeghatározóbb, prémium minőségű, többek között autókat és motorokat gyártó márkája, melyet Karl Rapp alapított még 1913-ban. A nevet csak 1917-ben változtatták BMW-re, de az eleinte repülőgépmotor-gyártással foglalkozó cég első aszfaltra tervezett járműve 1923-ban látott napvilágot. Az autógyártás ezután 1929-ben indult be teljes gőzzel, ekkor jelent meg ugyanis a BMW első szériaautója, a nem túl fantáziadús nevű 3/15 PS, amit 1932-ben az utolsó csavarig a bajorok által tervezett BMW AM 1 megjelenése követett. A magabiztosan fejlődő német márka ezután is számos jó hírnévnek örvendő és jelentős modellt dobott piacra, ezek közül valamelyest kiemelkedik az 1936-os 328-as típus, mely előremutató technológiai megoldásaival és a motorsportban elért kiváló eredményeivel vívta ki magának elismertségét, mellyel a márka reputációját szintén növelte. Oly sok más céghez hasonlóan a második világégés a BMW-re is negatívan hatott, a vállalatnál a figyelem néhány oldalkocsis motor és gépkocsi mellett szinte kizárólag a repülőgépmotorok gyártására összpontosult. Nem volt zökkenőmentes a bajor autómárka számára a 20. század második fele sem. A világégés okozta sokkból kilábalva szembekerültek az 50-es évek végén bekövetkezett pénzügyi válsággal, azonban ki tudták heverni mindkettőt, melynek eredményeképpen a BMW voltaképpen a hatvanas évektől kezdve napjainkig virágkorát éli. A fellendülést az olyan modellek bevezetése indította el, mint az 1800-as és 2000-es, később aztán a fokozatosan megjelent különféle típusok (például a Z, X és i szériák) járultak hozzá a sikerhez, melyekkel a cég palettája a manapság is ismert sokszínűségig bővült. A Z sorozat első képviselője a limitált példányszámban készült Z1-es volt, melyet két éven keresztül gyártottak, mintegy kijelölve és kitaposva az utat a már tömegtermelés keretein belül megjelent klasszikus Z3-as előtt.

A Z3 indulása a siker útján

A sorozat nevében a Z betűjel a német „Zukunft”, azaz „jövő” szóra utal, ezzel is jelezve a széria innovatív megoldásait. Az 1996-ben megjelent Z3-as rövid ideig szerepelt a Golden Eye című James Bond filmben, és talán ez is közrejátszott abban, hogy még a megjelenés előtt már tizenötezer példányt eladtak belőle. Érdekesség, hogy ez volt az első BMW, amelyet az Egyesült Államokban is gyártottak. Fontos, hogy az autó alapvetően egy vászontetős roadster, mint ilyen pedig tökéletesen megtestesíti az élményautó kategóriát. Fiatalos és sportos küllemének köszönhetően széles rétegek szívéhez szólt vele a BMW, a széles motorpalettán pedig mindenki megtalálhatta a számára optimális változatot. A kocsihoz belépőszinten 4 hengeres 1,8 és 1,9 literes erőforrások álltak a vevők rendelkezésére, a hathengeres oldalon viszont 2,0-tól 3,2 literesig terjedő megoldások voltak, melyek legerősebbike 320 lóerő teljesítménnyel mozgathatta az autó könnyű karosszériáját. Mindössze két évvel a megjelenés után, 1997-ben már százezernél is többet gyártottak a Z3-as BMW-ből, illetve még az említett James Bond film körüli felhajtást meglovagolva a német márka limitált példányszámban készített egy 007 kiadást is az autóból. Létezett, illetve használtan még manapság is létezik a kocsinak coupé verziója, amely a vászon- és keménytetős roadsterek mellé érkezett a kínálatba, és kizárólag a legerősebb, 2,8, 3,0 és 3,2 literes motorokkal volt elérhető. A bajoroktól már megszokott módon a Z3-asból is készült M sportváltozat, mely külsőjét és erejét tekintve egyaránt a széria csúcsát jelentette.

Értéktartás, extrák és vezethetőség: a Z3 ellenfelei tükrében

A Z3 már alapfelszereltség tekintetében sem vallott szégyent, azonban a BMW-től elvárható módon a lehetséges extrák köre meglehetősen bő volt. Nem kellett például felárat fizetni az ABS-ért, a légzsákért és az elektromos ablakokért, de opcionálisan 4 sebességes automata váltó, légkondicionálás, elektromosan nyitható tető és a bőrülések is bekerülhettek a sportkocsiba. A barátságos fogyasztás mellett üzemeltethető Z3-as ezenfelül nagy népszerűségre tett szert a használtautó-piacon is, mivel jól tartotta értékét és élmény volt vezetni, különleges megjelenése pedig máig vonzza a tekinteteket és a bajor márka szerelmeseit. Egyes felszereltségi szinteken 17 inch átmérőjű felnikkel és fedélzeti számítógéppel is elérhető volt a jármű, valamint léteztek „Sport Edition” modellek is, melyek még az M változat bevezetése előtt voltak hivatottak a sportosabb irányvonalat képviselni. A roadsternek mindazonáltal jelentős konkurenciája is akadt a piacon, az ellenfelek táborában tudhatjuk például a Porsche Boxtert, a Mazda MX-5-öt és a nagy rivális Audi berkeiből a TT modelleket, illetve némileg alacsonyabb árkategóriában bár, de szintén versenytársnak számított a Toyota Celica is. A BMW Z3 azonban jól állta a konkurencia ostromát, melyet a már említett számos változatnak, üdítő formájának és jó értéktartásának köszönhet, ezzel megalapozva a Z sorozat sikerét és kitaposva az utat utódja, a Z4-es előtt.