Használt Chrysler 300C keresése az AutoScout24 oldalon

Chrysler 300C

Chrysler 300C – méltóságteljes minőség

Chrysler történelem

A Chrysler márkát annak névadója, Walter P. Chrysler alapította és cége valóságos repülőrajtot vett. 1924-ben mutatták be ugyanis az első hathengeres Chrysler modellt, a tulajdonos pedig gyorsan talált befektetőket, így a gyár két évvel később már 17 millió dolláros nyereséget könyvelhetett el és 3800 kereskedéssel rendelkezett. A vállalat fejlődése ettől fogva folyamatos volt, még a nagy gazdasági világválságot is viszonylag hamar kiheverte. Nem sokkal a válság után bemutatták az Airflow modellt, amely korát megelőző módon már az aerodinamika törvényeinek megfelelően készült és az autóipar első szélcsatornájában tesztelték. Sikerességéből kifolyólag a Chrysler megengedhette magának, hogy felvásároljon több másik autógyártó céget is, így került például tulajdonába a Dodge és a Plymouth is. A második világháború során oly sok más üzemhez hasonlóan berendezkedtek a hadianyaggyártásra, 1951-ben azonban legördült a gyártósorról az első V8-asuk, a HEMI. A Chrysler 300C nevű modell hatalmas sikereket érhetett volna el a Nascarban, azonban 1955-ben kitiltották a versenyből, mert túl erősnek bizonyult. A 70-es években aztán az amerikai gyártó Európában is terjeszkedett, azonban a Chrysler Europe nem sokkal később összeomlott, az anyavállalatot pedig az 1973-as olajválság érintette érzékenyen, melynek következtében már a vészharangokat kongatták felette. 1980-tól viszont a sikeres új modelleknek (mint a Concorde és a Dodge Intrepid) hála újra biztosított volt az anyagi háttér, majd az 90-es évektől újra célba vették az öreg kontinens piacait modelljeikkel. Ez 1998-ban a Mercedes tulajdonos Daimler-Benz AG-vel való egyesülésben csúcsosodott ki, és megszületett a rövid életű DaimlerChrysler. A csupán 10 éves együttműködés után a FIAT vásárolta fel a márkát, amely manapság már Európában csak az Egyesült Királyságban és Oroszországban értékesíti modelljeit.

Chrysler 300C – egy igazi amerikai

A 2004-től 2010-ig gyártott Chrysler 300C hazáján, az Egyesült Államokon kívül mindig is extravagáns, vagy legalábbis különleges megjelenésű járműnek számított. Ezt az USA-ban megszokott, azonban Európában például hatalmasnak számító karosszériájának és robosztus, tekintélyt parancsoló felépítésének köszönheti, amivel mindig is sikeresen megkülönböztette magát a többi gyártó autóitól. A jármű külső méretei megmutatkoznak annak belső terében is, ami rendkívül tágas, és amolyan „amerikaias” érzést keltően stílusos. A kombi változat esetén ez még a szedánnál is terjedelmesebb mennyiségű helyet jelentett, amivel többek között a nagyobb családoknak kívánt kedvezni a gyártó, illetve az eltérő arculatú Touring változat kinézete is számos hívet szerzett magának. A tiszteletet ébresztő autó motorválasztéka sem a kicsinyesség jegyében készült, erre jó példa a HEMI gyártmányú 5,7 és 6,1 literes V8-as erőforrás, ami még az anyaország izomautóinak fénykorát idézi. Másrészről ezek a hatalmas blokkok képesek voltak csupán négy henger használatára a fogyasztás csökkentésének érdekében. Másrészről a 300C Európában például sokkal keresettebb volt a Mercedes gyártmányú, háromliteres dízelmotorral, ami sokkal kedvezőbb üzemanyagfelvétellel és kulturált járással csábította a vevőket, de még több mint elegendő erőt biztosított a kocsi hatalmas testének mozgatásához.

Ellenfelek: az idő és a riválisok

A Chrysler 300C használtan is igen sikeressé tudott válni, ennek egyik nyomós oka az, hogy az alapvetően kategóriatársaival egy ársávba pozícionált jármű meglehetősen jól öregedett, azonban megvásárolni idővel már jóval pénztárcabarátabb módon lehetett. Egyedien sokrétű volt továbbá az amerikai márka modelljének gazdag alapfelszereltsége is. Szériatartozékként jártak hozzá például bőrkárpitozású ülések, xenon fényszórók, klíma és a kiváló Hi-Fi rendszerért sem kellett felárat fizetni, valamint az elektromosan állítható ülések is az alapcsomag részét képezték. Biztonság terén sem vallott kudarcot a kocsi, az utasok védelmét szolgálta például az alapvetően hatalmas és jó gyűrődési tulajdonságokkal felvértezett karosszéria, a több légzsák és a menetstabilizáló rendszer. A 300C belső tere ergonómiáját tekintve jól használható kialakítást kapott, ezenfelül kapható volt motorosan állítható pedálsorral is, ami Európában igen szokatlan, de mindenképpen hasznos és üdítő megoldás. A Chrysler modelljének igazi előnye azonban mégiscsak az, hogy több használati cél esetén is megállja a helyét, legyen szó akár egy üzletember mindennapi, elismerést kiváltó társáról, vagy akár egy család hatalmas helyt kínáló, egészen gazdaságosan üzemelhető barátjáról. A kocsinak azonban számos ellenfele is akadt, ezek közül az európai piacról a jelentős a Mercedes S-osztálya, a BMW 5-ös és 7-es szériája, valamint az Audi A6-os és A8-as típusai. Nem elhanyagolható és kiváló alternatíva továbbá a Volvo S80-as modellje, illetőleg az Európán kívüli piacokról a Lexus és a Dodge autói jöhetnek számításba. Viszonylag rövid karrierje ellenére viszont a Chrysler 300C sikeres tudott maradni Európában is, használtan pedig még manapság is keresett, ami azt bizonyítja, hogy az igényes amerikai autónak igenis volt és van még létjogosultsága hazáján kívül is.