Citroen Xsara áttekintés
Átfogó áttekintést talál az autóról Citroen Xsara áttekintés, beleértve a legfontosabb jellemzők részleteit, a motort, a felszerelést és egyéb hasznos információkat az autómodellről. Olvass tovább
Citröen alapok
André Citröen egy kereskedői vénával is megáldott francia úriember, aki még az első világháború előtt alapított egy fogaskerékgyártó üzemet. Első autóipari próbálkozása még nem a nevét viselő márka megalapítása volt, hanem egy kis vállalatot, a Morst élesztette fel a hamvaiból. Ezt követte egy nagyobb szabású vállalkozás keretében a manapság is ismerős nyílfogazásos fogaskerék emblémával ellátott jármű elkészítése, amivel az üzletember nevével fémjelzett cég nem a leggazdagabb rétegnek, hanem a korlátozott anyagi lehetőségekkel élőknek kedvezett. A sikeres Type A után gyorsan jelentek meg a Type B és C modellek is, majd a 20-as években az 5CV. A marketinghez (Eiffel-torony Citröen felirattal való kivilágítása) is értő André vállalatánál az elkövetkezendő évtizedekben a technológiai fejlődésén volt a hangsúly, ekkor készült el a számtalan újdonságot (önhordó felépítmény, fronthajtás) felvonultató Traction Avant. A kocsi népszerűsége ellenére a vállalat anyagi nehézségekkel küzdött, de a Michelin támogatásával kilábaltak a nehéz helyzetből, az 1948-ban bemutatott 2CV pedig világsikerré vált. Egy-egy sikeres modell azonban nem volt elég a cég anyagi helyzetének biztosításához, amely végül a Peugeot-val való együttműködésben (PSA) találta meg az arany középutat. Később, az 1980-as éveket követő nagyjából 15 évben sok kritika érte a Citröen autónak minőségét, azonban ezt követően a franciák visszataláltak magukhoz: egyre sikeresebb járműveket gyártanak és a rallysportban is remekelnek. A márka 2009-ben ünnepelte 90. születésnapját, ennek apropóján hatalmas átalakításokba kezdtek, átalakították emblémájukat, a C sorozatot pedig már kiegészítette a múltbéli DS sorozatra is utaló új DS széria. A Citröen Xsara a társaság autóversenyzésben és civil szférában is kiugróan sikeres modellje, mely 1997-ben látta meg a napvilágot, de egyes változatai még 2010-ben is folyamatosan gördültek le a gyártósorokról.
Citröen Xsara – a sokféleség és a sikerig vezető út
A PSA-n belül a Peugeot 306-tal rokon Xsara modelleket 3 ajtós Coupe, 5 ajtós Berline, valamint kombi és Break fantázianevű kivitelben készítette a francia gyártó, hatalmas sikert aratott továbbá a negyedik, Picasso névre hallgató változat, amely mint családi egyterű tette híressé a Xsara nevet. A jellegzetes, lekerekített arculattal megjelent franciás kocsi 1,4-től 2 literes benzines és 1,6-os, 1,9-es vagy kétliteres szimpla és turbódízeles erőforrásokkal debütált a piacon, melyek kedvező fogyasztása és strapabírósága gyorsan növelte az autó renoméját. A Xsara továbbá méretéhez képest meglepően tágas utasteret biztosított a benne elférő maximum öt utas számára, valamint a csomagtartó viszonylag terjedelmes helykínálatának köszönhetően a családosok is teljesen meg voltak elégedve vele. A futóművek finomhangolása és a kulturált motorválaszték miatt a kocsi vezethetősége és rugózása is kortársai élmezőnyébe tartozott, ezért nem meglepő, hogy a Xsara használt változatai is kiemelkedő népszerűségnek örvendtek. Az 1999-ben megjelent egyterű testvér, a Picasso is sikert sikerre halmozott, tökéletes alternatívát jelentve a Citröen kínálatában a sima Xsaránál is nagyobb helyre vágyóknak, emellett pedig a jármű a WRC rallyversenyeken elért szép eredményeivel is öregbítette a márka hírnevét. Az egyre nagyobb elismertségre szert tevő négykerekűhöz 2000-ben érkezett egy ráncfelvarrás, melynek keretében több aspektusát tekintve is javítottak az autón.
Hosszan tartó karrier az osztálytársak sűrűjében
A modernizálást követő legszembetűnőbb változtatások természetesen a Xsara küllemét és belső terét érték, átdolgozták például az orr dizájnját, egyszerűsítettek a műszerfal kialakításán és a kormánykereket is lecserélték. Az átalakított és némileg frissített motorkínálat továbbra is biztosította a megfelelően gazdaságos fenntartást és a gépjármű dinamikus mozgatásához szükséges teljesítményt, új volt például a 16 szelepes, 2 literes, 135 lóerős benzinmotor és a 2 literes 106 lóerős turbódízel. A használtan is gyakran keresett Xsara felszereltség terén is kibővült, elérhetővé vált hozzá például 2002 után a kormányról vezérelhető hangrendszer, ezenfelül pedig a korszakban megszokott extrák nagy része is rendelhető volt a különböző felszereltségi szintekhez. A Citröen versenyzője azonban már megjelenésétől fogva zsúfolt piacon állta a sarat ellenfeleivel szemben, ahol számos márka modellje küzdött a vásárlók kegyeiért. Ennek eredményeképp kiváló alternatívát jelentett például a testvér Peugeot 306, a szintén francia Renault Mégane, a jelentősen eltérő külcsínnel rendelkező Opel Astra, valamint a némileg magasabb árkategóriából a Ford Focus és a Toyota Corolla. A szoros verseny azonban nem hozta zavarba a Citröen indulóját, a Xsara megbízhatóságának és a sok különböző igényt kielégítő változatainak köszönhetően mint sikeres kocsi ért pályafutása végére 2006-ban. Rallyban elért sikerei emellett hozzájárultak a gyártó jó hírnevének terjesztéséhez is, a 2010-ig gyártott Xsara Picasso pedig önmagában is sok hívet szerzett a modellcsaládnak, hatásosan kikövezve így az utat az örökösök számára.
