Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.
Jeep Cherokee

Jeep Cherokee – terepjáró a hagyományok és a fejlődés jegyében

A Jeep története: alkalmazkodás és fejlődés

Kevés termék tud akkora sikert elérni, hogy nevéből köznév váljon és kategóriát teremtsen. Az amerikai Jeep azonban ezt elérte, mivel a szinte mindenütt a mindennapokban is gyakran használt „dzsip” kifejezés nem kizárólag a márkanévre utal, hanem egyaránt jelenti a terepjáró, mint kategória szinonimáját. Nem volt viszont rövid az út, amelyet az eredetileg még Willys-Overland nevű vállalat modelljének be kellett járnia a megtiszteltetés elnyeréséhez. Az új terepjáró terveit egy hivatalos katonai pályázatra adtak be, melynek keretében egy sokcélú és könnyű katonai felderítő jármű létrehozása volt a feladat. A pályázaton a Willys autója nyert, és már a második világháború során félmillió darabot készítettek belőle, így aktívan kivette a részét a koreai és vietnami háborúból egyaránt. Az ilyen módon történelmi jelentőségű Willys Jeepet gyártó céget az 1950-es években vezették be a tőzsdére. Többször is változott a vállalat neve, a hatvanas években például Kaiser Jeep Corporation lett, továbbá ettől fogva gyártottak kizárólag civil használatra szánt járműveket is, például a híres Wagonert és Gladiatort. 1970-ben a Jeepet felvásárolta az American Motors, majd teljesen szétválasztották a hadi és a polgári célú járművek gyártását. Ezután bemutatták az első teljes mértékben automatikus, összkerékhajtással szerelt terepjárót. 1974-től létezik a Cherokee a gyártó kínálatában, viszont nem sokkal a 90-es évek előtt megvásárolta a Jeepet a mai tulajdonos Chrysler Corporation, ami szerencsére pozitívan befolyásolta a márka előmenetelét. 1990-re már több mint egymillió Cherokee-t adtak el, és bemutatkozott a nagytestvér Grand Cherokee is. A Jeep 2011-ben ünnepelte 70. születésnapját és autói az egész világon nagy sikernek örvendenek. A Cherokee már negyvenedik születésnapját is megünnepelte, manapság pedig már az ötödik generációnál jár.

Hosszú út a sikerhez: a Cherokee első nemzedékei

Habár a Cherokee-t már 1974-től gyártják, a széles körben és Európában is ismert változata 1984-től szerepelt a gyártó kínálatában. A két- és négyajtós kivitelben elérhető autóhoz a vevők hatféle motor közül választhattak, melyek között volt például 2,5 literes VM Motori-féle turbódízel, de bivalyerős 4 literes soros hathengeressel is legördülhetett a terepjáró az összeszerelősorokról. A 2001-től gyártott harmadik generációt a Wrangler és a Grand Cherokee közé pozícionálta a márka, de ettől a kocsi maradt az, ami volt: egy mindenféle terepen otthonosan mozgó dzsip. Az újdonságot ebben az esetben a tágas és egészen kényelmes kialakítású utastér jelentette, amiből már a komfortosabb ülések és például a klíma sem hiányzott. Motorok terén fejlődött az autó, az akkor újdonságnak számító PowerTech motorok 2,4 literes négyhengeres, és 3,7 literes V6-os kivitelben kiválóan teljesítettek utcai és terepes használat esetén egyaránt, de a hagyományosnak mondható 2,5 és 2,8 literes turbódízelek sem maradtak el. Az Egyesült Államokban Jeep Liberty néven piacra dobott, 2008-től 2013-ig gyártott negyedik széria komoly változásokat hozott a külcsín terén, szögletes vonalaival és formáival az autó nagyon hasonlított testvérére, a Grand Cherokee-ra. A használtan is népszerű négykerekű erőforrásai között ezúttal már csak két V6-os erőművészt találunk, azonban a 3,7 literes PowerTech és a 2,8-as VM Motori turbódízel továbbra sem vallott szégyent, valamint a kibocsátott károsanyag-mennyiségen szintén sikerült csökkentenie a vállalatnak. A négysebességes automata- és hatsebességes kézi váltóval szerelt kocsin már látszott a gyártó által felvett új irányzat, melynek keretében nyitottak a kényelmet és a városi használatot előnyben részesítő vásárlók felé.

A legújabb Cherokee és vetélytársai

A paletta az új, 2014-ben megjelent ötödik generációs Cherokee-val teljesedett ki, a formabontó új dizájnnal (elvékonyodó LED lámpák és áramvonalas, elegáns karosszéria) rendelkező kocsi már a viszonylag újkeletű Crossover osztályt erősítette. Az új modell egyik komoly fegyverténye a jelentősen lecsökkentett fogyasztás, amellyel elődjeinél legalább 40%-al használt kevesebb üzemanyagot a Cherokee. Látványosak emellett az autó belsejét ért változások is, melyeknek köszönhetően már teljességgel személyautós kényelem fogadja az utasokat. Ezért a komfortérzetért a felhasznált minőségi anyagok és az olyan extrák felelnek, mint például a mozgatható üléssorok, az érintőképernyős navigáció vagy a belső LED világítás és a fűthető-szellőztethető ülések. A fejlődésre azonban szüksége is volt a Jeep terepjárójának, mivel kategóriájában szoros verseny zajlik a vásárlók kegyeiért. Ez azt jelenti, hogy a Cherokee ellenfeleként indul például a BMW X3-as modellje és az Audi Q3 is, jó alternatívát jelent továbbá a Volvo XC60-as, illetve a Toyota RAV4 és a Nissan Qashqai egyaránt kiváló opciók. A Jeep Cherokee eladásai azonban folyamatos emelkedést mutattak az elmúlt években. Erre okot egyrészről a régebbi nemzedékek használtpiacisikeressége jelent, másrészről a Jeep modelljének különböző 4x4 hajtásrendszerei és modern, 2,2 literes MultiJet motorjai napjainkban is jó választássá teszik a modellt aszfaltra és terepre egyaránt.