Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.
jeep-cherokee-l-01.jpg

Jeep Cherokee

Jeep Cherokee áttekintés

Átfogó áttekintést talál az autóról Jeep Cherokee, beleértve a legfontosabb jellemzők részleteit, a motort, a felszerelést és egyéb hasznos információkat az autómodellről. Olvass tovább

Használt ettől:
*Az elmúlt hónap legalacsonyabb ára az AutoScout24-en

A Jeep története: alkalmazkodás és fejlődés

Kevés termék tud akkora sikert elérni, hogy nevéből köznév váljon és kategóriát teremtsen. Az amerikai Jeep azonban ezt elérte, mivel a szinte mindenütt a mindennapokban is gyakran használt „dzsip” kifejezés nem kizárólag a márkanévre utal, hanem egyaránt jelenti a terepjáró, mint kategória szinonimáját. Nem volt viszont rövid az út, amelyet az eredetileg még Willys-Overland nevű vállalat modelljének be kellett járnia a megtiszteltetés elnyeréséhez. Az új terepjáró terveit egy hivatalos katonai pályázatra adtak be, melynek keretében egy sokcélú és könnyű katonai felderítő jármű létrehozása volt a feladat. A pályázaton a Willys autója nyert, és már a második világháború során félmillió darabot készítettek belőle, így aktívan kivette a részét a koreai és vietnami háborúból egyaránt. Az ilyen módon történelmi jelentőségű Willys Jeepet gyártó céget az 1950-es években vezették be a tőzsdére. Többször is változott a vállalat neve, a hatvanas években például Kaiser Jeep Corporation lett, továbbá ettől fogva gyártottak kizárólag civil használatra szánt járműveket is, például a híres Wagonert és Gladiatort. 1970-ben a Jeepet felvásárolta az American Motors, majd teljesen szétválasztották a hadi és a polgári célú járművek gyártását. Ezután bemutatták az első teljes mértékben automatikus, összkerékhajtással szerelt terepjárót. 1974-től létezik a Cherokee a gyártó kínálatában, viszont nem sokkal a 90-es évek előtt megvásárolta a Jeepet a mai tulajdonos Chrysler Corporation, ami szerencsére pozitívan befolyásolta a márka előmenetelét. 1990-re már több mint egymillió Cherokee-t adtak el, és bemutatkozott a nagytestvér Grand Cherokee is. A Jeep 2011-ben ünnepelte 70. születésnapját és autói az egész világon nagy sikernek örvendenek. A Cherokee már negyvenedik születésnapját is megünnepelte, manapság pedig már az ötödik generációnál jár.

Hosszú út a sikerhez: a Cherokee első nemzedékei

Habár a Cherokee-t már 1974-től gyártják, a széles körben és Európában is ismert változata 1984-től szerepelt a gyártó kínálatában. A két- és négyajtós kivitelben elérhető autóhoz a vevők hatféle motor közül választhattak, melyek között volt például 2,5 literes VM Motori-féle turbódízel, de bivalyerős 4 literes soros hathengeressel is legördülhetett a terepjáró az összeszerelősorokról. A 2001-től gyártott harmadik generációt a Wrangler és a Grand Cherokee közé pozícionálta a márka, de ettől a kocsi maradt az, ami volt: egy mindenféle terepen otthonosan mozgó dzsip. Az újdonságot ebben az esetben a tágas és egészen kényelmes kialakítású utastér jelentette, amiből már a komfortosabb ülések és például a klíma sem hiányzott. Motorok terén fejlődött az autó, az akkor újdonságnak számító PowerTech motorok 2,4 literes négyhengeres, és 3,7 literes V6-os kivitelben kiválóan teljesítettek utcai és terepes használat esetén egyaránt, de a hagyományosnak mondható 2,5 és 2,8 literes turbódízelek sem maradtak el. Az Egyesült Államokban Jeep Liberty néven piacra dobott, 2008-től 2013-ig gyártott negyedik széria komoly változásokat hozott a külcsín terén, szögletes vonalaival és formáival az autó nagyon hasonlított testvérére, a Grand Cherokee-ra. A használtan is népszerű négykerekű erőforrásai között ezúttal már csak két V6-os erőművészt találunk, azonban a 3,7 literes PowerTech és a 2,8-as VM Motori turbódízel továbbra sem vallott szégyent, valamint a kibocsátott károsanyag-mennyiségen szintén sikerült csökkentenie a vállalatnak. A négysebességes automata- és hatsebességes kézi váltóval szerelt kocsin már látszott a gyártó által felvett új irányzat, melynek keretében nyitottak a kényelmet és a városi használatot előnyben részesítő vásárlók felé.

A legújabb Cherokee és vetélytársai

A paletta az új, 2014-ben megjelent ötödik generációs Cherokee-val teljesedett ki, a formabontó új dizájnnal (elvékonyodó LED lámpák és áramvonalas, elegáns karosszéria) rendelkező kocsi már a viszonylag újkeletű Crossover osztályt erősítette. Az új modell egyik komoly fegyverténye a jelentősen lecsökkentett fogyasztás, amellyel elődjeinél legalább 40%-al használt kevesebb üzemanyagot a Cherokee. Látványosak emellett az autó belsejét ért változások is, melyeknek köszönhetően már teljességgel személyautós kényelem fogadja az utasokat. Ezért a komfortérzetért a felhasznált minőségi anyagok és az olyan extrák felelnek, mint például a mozgatható üléssorok, az érintőképernyős navigáció vagy a belső LED világítás és a fűthető-szellőztethető ülések. A fejlődésre azonban szüksége is volt a Jeep terepjárójának, mivel kategóriájában szoros verseny zajlik a vásárlók kegyeiért. Ez azt jelenti, hogy a Cherokee ellenfeleként indul például a BMW X3-as modellje és az Audi Q3 is, jó alternatívát jelent továbbá a Volvo XC60-as, illetve a Toyota RAV4 és a Nissan Qashqai egyaránt kiváló opciók. A Jeep Cherokee eladásai azonban folyamatos emelkedést mutattak az elmúlt években. Erre okot egyrészről a régebbi nemzedékek használtpiacisikeressége jelent, másrészről a Jeep modelljének különböző 4x4 hajtásrendszerei és modern, 2,2 literes MultiJet motorjai napjainkban is jó választássá teszik a modellt aszfaltra és terepre egyaránt.