Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.
jeep-l.jpg

Jeep

A legendás autómárka a Daimler cégtől történt leválás óta a Chrysler LLC tulajdona. Mint minden egyes almárka, a Chrysler és Daimler egyesülésekor közös tulajdonba került 1998-ban.

Előzőleg a Jeep nem márka, hanem a Ford és Bantam által előállított katonai járművek közös elnevezése volt a második világháború alatt. A dzsip vagy más néven SUV (Sports Utility Vehicle - szabadidőautó) egyben az összkerékmeghajtású járművek gyűjtőfogalma, amelyek utas és teherszállításra is alkalmasak. A Jeep kevésbé ismert mint márka, hanem mint az amerikai hadsereg leszerződött haszongépjármű-gyártója, amely sok más vállalat tulajdonában volt már, mielőtt a DaimlerChrysler felvásárolta volna.

Sok legenda kering a Jeep eredetéről. A legkedveltebb, amely széles körben elterjedt feltételezés, hogy a Jeep az angol GP-ből származik, amelynek jelentése General Purpose (minden alkalomra). Mások szerint „Eugene a Jeep” egy népszerű kutyafigura a Popeye képregényből, amely át tudott gázolni a falon, fákat tudott mászni, repülni és minden egyebet tudott, amit akkoriban elvártak a járműről. A valóság az, hogy a név már 20 évvel a második égés előtt, az első világháború során a köztudatba került, és egy szlenget takart a katonai járművekkel kapcsolatban: a „Jeep” az újoncokat vagy a gyári új járműveket jelentette.

Mielőtt a Jeep márkává avanzsált volna, már alapból hosszú történetre tekintett vissza katonai járműként. A motorkerékpárok kiváltására lett hadrendbe állítva, és képes volt az Amerikai Hadsereg különböző katonai egységei között információt továbbítani. Miután az Amerikai Hadsereg tendert írt ki egy kompakt, mindenes gépjármű hadrendbe állítására, a cégek a következő prototípusokat mutatták be: Quad a Willys Overland cégtől, Blitzbuggy az American Bantam Car Co. cégtől és a GP a Fordtól. Később további fejlesztéseket hajtottak végre a járműveken, hogy azok megfeleljenek a hadsereg követelményeinek, különösen a célsúlynak. Végezetül a Willys járműve lett a nyertes és így ez a cég határozta meg ezután a Jeepre vonatkozó szabályokat, amit a másik kettő gyártó elfogadott. 1941-ben a Willys 16000 jármű gyártására kapott megbízást. A Ford még ugyanabban az évben beszállt a gyártásba a termelés felfuttatása végett. Nemcsak az amerikai támadó erők, hanem a francia, holland és még a Vörös Hadsereg is bevetette a Jeepeket a második világháború alatt.

A Jeep már a háború alatt is megtalálta a helyét a civil szférában, mint munkaeszköz. A többletkészleteket a hadsereg eladta, a korrodált járműveket felújította és farmoknak és kisvállalkozásoknak adta használatra: a könnyű kezelhetőséget és az olcsó javítást a civilek is nagyra értékelték.

A Willys, a Jeep márka első tulajdonosa 1941-ben piacra dobott egy civil Jeepet is a civil lakosság számára. A német gyártó VW és a francia Hotchkiss feladata 1945 után az amerikai megszálló erők Jeepjeinek szerződéses karbantartása volt. Más európai gyártók lemásolták a koncepciót. Nagy-Britanniában például a Land Rover eredeti prototípusa alapvetően Jeep elemekből lett összerakva. Sőt, még Itália legnagyobb autógyártója, a Fiat Campagnola-sorozata is a Jeep sorozaton alapult, továbbá a nemes Alfa Romeo is bemutatott egy terepjárót 1952-ben, a Mille Miglia modellt, ami szintén a Jeep technológiáján alapult.

1953-ban a Jeep márka a Kaiser autógyártóhoz vándorolt át(Kaiser Jeep), amit később 1970-ben az American Motors (AMC) követett, míg végül a a világszerte elismert Chrysler 1987-ben az AMC által tervezett Jeep Wrangler modellel együtt át nem vette a legendás márkát.

Ma, 65 évvel a második világháború befejezése után a Jeep márka továbbra is teljesítményt, agilitást, könnyedséget és karakterisztikus stílust jelent, amit a vásárlók gyakran asszociálnak szabadsággal és kalandvággyal. Még a sűrű városi közlekedés során sem, ahol minden apró parkolási terület kincset ér és a középkori európai utcákon néha lehetetlen helyet találni, lehet a Jeep rajongókat eltéríteni attól, hogy továbbra is gyerekkori álomautókat vezessék. Különben is, a legtöbb csomagtérben nagy és sokat fogyasztó jármű nem igazán állja meg a helyét a klíma és CO2 2-kibocsátás korában.