Ugrás a tartalomra
Mitsubishi Lancer

Mitsubishi Lancer – a középkategória sokoldalú képviselője

A sikerhez vezető kalandos út

Hasonlóan sok másik autómárka történetéhez, a Mitsubishi sem kifejezetten autógyárként kezdte pályafutását. 1870-et mutatott ugyanis a naptár, amikor egy japán rizskereskedő család fia, Yataro Iwasaki három hajóval létrehozta első saját kereskedőcégét, melyet öt év elteltével, 1875-ben nevezett át és így a vállalkozás neve Mitsubishi Gőzhajó Társaság lett. A cég mai napig is használt emblémája azonban csak később, 1914-ben alakult ki: a jellegzetes márkajelzés az Iwasaki családjának címerében található három gyémánt, illetve egy baráti család három tölgylevelet ábrázoló címerének ötvözete. A cég első autója 1917-re készült el, ez volt a Mitsubishi A-modell, mely még egy favázas, hétüléses személyautó volt. Egy évvel később a márka bemutatta első teherautóját is, aztán az elkövetkezendő körülbelül 20 évben a Mitsubishi számos történelmileg is jelentős járművet gyártott, köztük a gyár első gőzmozdonyával (1920), repülőgépével (1921), 1933-ban pedig a világ első búvárhajójával, mely akár 1000 méteres mélységig is le tudott merülni. A fokozatosan fejlődő vállalkozás ma már mint Mitsubishi-csoport működik, és a világ egyik legnagyobb ipari konszernjévé vált, mely rengeteg területen a világ szinte minden piacára készít minőségi termékeket. Az 1970-ben önállóvá vált, autógyártásért felelős Mitsubishi Motors Corporation pedig az elmúlt évtizedek során folyamatos fejlesztésekkel és kutatással készít kiváló minőségű gépjárműveket. A cég 1973-tól gyártja a középkategóriába szánt Lancer modelljét, melynek első generációját még kizárólag 1,2-től 1,6 l-es benzines motorválasztékkal gyártották.

A Mitsubishi Lancer népszerűséghez vezető útja

Az első szériás Lancer alapjaira építve, 1975-ben a cég elkészítette a Lancer Celeste modellt, ami egy igazi sportkupé volt, melyet a cég több változatban és néven exportált a világ különböző piacaira. 1979-ben aztán a gyár előrukkolt a Lancer második generációs változatával, mely már a belépő 1,4-es erőforráson kívül akár 2,0 l-es Turbo motorral is kapható volt. Az elkövetkezendő több mint egy évtizeden keresztül aztán a Mitsubishi folyamatosan fejlesztette a Lancer modellt és az autó több nemzedékváltáson is átesett. 1991-ig kellett azonban várni az ötödik generációra, ami nagyszámú jelentős változást hozott a modell történetében. A Lancer ekkor már elérhető volt limuzin és kombi kivitelben is és akár 2,0 literes dízelmotor is dolgozhatott az autóban. Ebből a típusból készült aztán a mára kultikussá vált Lancer Evolution változat, melyet a japán gyár mérnökei WRC rallyversenyzésre szántak és összkerékhajtással, valamint akkoriban a rallytechnológia csúcsát jelentő, 2,0l-es turbófeltöltős motorral látták el. 1996-ban és 2003-ban újabb nemzedékváltásokon esett át a típus, melyek gazdaságosabb, de erősebb motorokat, széleskörűbb felszereltséget és komoly biztonságtechnikai előrelépéseket hoztak a modell történetében. Köszönhetően ennek a folyamatos fejlődésnek, a Lancer jelentős népszerűségre tett szert és idővel már a használtautók piacán is egyre inkább kedvelt jármű vált belőle. A nagy sikerre való tekintettel a Mitsubishi 2007-ben kezdte el gyártani a Lancer nyolcadik generációját, mely teljesen megújult külsővel és tovább tökéletesített belsővel szerzett és szerez magának máig is rajongókat.

A Mitsubishi Lancer a jelenben

A megújult Lancerből jelenleg kétféle kivitel, limuzin és sportback létezik. Az új széria autói már kifinomultabb és áramvonalasabb dizájnnal készültek, melynek köszönhetően üdítő látványt nyújt az utcán az új változat. A legújabb modell 1,6 l-es és 1,8 literes erőforrással, valamint 5 sebességes manuális és fokozatmentes CVT váltóval érhető el. Érdekesség, hogy az 1,8 literes automata váltós típushoz tartozik egy élénkebb vezetési élményt biztosító sportmód, és akár kormány mögötti váltófülekkel is rendelhető. Az autó szedán és sportback változata is megfelelően tágas teret biztosít utasainak, illetve jelentős újdonság a gazdaságosság növelésének szempontjából fontos Auto Start & Go rendszer, melynek segítségével az autó motorja piros lámpánál automatikusan leáll. Az új Mitsubishi Lancer továbbá számos biztonságtechnikai újdonsággal hívja fel magára a figyelmet, melyek között szerepel az ütközésekkel szemben ellenállóbb, modern RISE technológiára épülő karosszériaszerkezet, valamint a hét légzsákos biztonsági rendszer. Az említett aktív és passzív biztonsági elemeknek köszönhetően az autó ötcsillagos eredményt ért el a hivatalos törésteszteken, ezek a kiváló értékek pedig napjaink egyik legbiztonságosabb járműjévé teszik az új Lancert. Kedvező ára és a tény, hogy jó néhány modellfrissítésen is átesett napjainkig, meglehetősen jó választássá teszik a Lancert azok számára is, akik nem feltétlenül újonnan, hanem alacsonyabb áron, a használtpiacon vásárolnák meg autójukat. Azonban sok konkurense is akad a japán modellnek, melyek között kiemelkedik a sportback verziót is kínáló, azonban némileg magasabb árú Audi A3-as, valamint a hasonló árfekvésű járművek közül akár a Peugeot 308-as, illetve a Volkswagen Golf is jó választás lehet. A valamivel drágább, de remek tulajdonságokkal felvértezett Honda Civicből is megfelelő alternatíva válhat, illetve a rallyban is nagy vetélytárs Subarut az XV elnevezésű modellje szintén a vetélytársak mezőnyében indul. A Lancer azonban a kategóriáját jellemző versengés ellenére számos alkalommal bizonyította, hogy új és használt változatai is értékállók és kiváló minőségi szintet képviselnek. Ezáltal jó esély mutatkozik arra is, hogy az előd Lancer modellek nyomában járva a legújabb változatból is sikeres és népszerű autó váljon, mely számtalan elégedett sofőrrel gazdagítja majd az utakat.