Ugrás a tartalomra
Peugeot Partner

Peugeot Partner – a sokoldalú kishaszongépjármű

Szerszámoktól a világkörüli elismertségig: a Peugeot-ról röviden

A Peugeot története a Jean-Pierre és Frédéric Peugeot testvérpárral kezdődött, akik apjuk munkája nyomán többek között egy malmot és egy olajüzemet örököltek. A két fiatalember előbbit alakította át 1810-ben acélüzemmé, a Peugeot Fréres néven megalakult vállalkozás keretében aztán kéziszerszámokat és fűrészlapokat gyártottak. Az 1886-os év komoly fordulatot jelentett a vállalkozás és a testvérek életében, átálltak ugyanis a különféle kerékpárok készítésére. 1889-ben szenzációként mutatták be a Párizsi Világkiállítás alkalmával az első gőzmotoros, kétszemélyes triciklit, majd 1896-ban kezdték meg a négykerekűek gyártását. A vállalat termelése 1923-ban meghaladta a 10000 darabot, 1921-ben bemutatták a ma szokásos számozást használó 201-est, 1935-ben pedig a már áramvonalas kialakítással és lekerekített idomokkal rendelkező 402-es típust. Később, a hatvanas évek során a Peugeot a korszak növekvő igényeinek megfelelően bővítette kínálatát, a megszokott modelleken felül például megkezdték a kisautók gyártását és értékesítését is. 1974-ben az oroszlános márka tulajdonába került a másik nagy francia autógyártó, a Citröen, ezzel megalakult a máig működő PSA Peugeot-Citröen Holding. Az ezt követő esztendőkben azonban komoly akadályokkal kellett szembenézniük, mivel a Chrysler európai részlegének felvásárlása és az 1978-as olajválság pénzügyi krízishelyzetbe sodorta a francia társaságot. A nehéz időszakon a 205-ös modell sikerei segítették át a céget, ettől fogva felfelé ívelt a PSA csillaga, köszönhetően az olyan friss típusok, mint a 206-os és a 407-es népszerűségének. A dinamikus terjeszkedés szintén pozitív irányba mozdította a Peugeot-t, új összeszerelő üzemek nyíltak például Oroszországban, Kínában és Szlovákiában. Újabban a franciák korszerű benzin- és dízelmotorokat fejlesztenek a BMW-vel és a Forddal, a Mitsubishi segítségével pedig első négykerék-meghajtású autójuk is megjelent, 3008 néven. A Peugeot Partner a Citröen Berlingo testvérmodelljeként 1996-tól szerepel a gyártó kínálatában.

Peugeot Partner – praktikusság mindenekelőtt

Nagyon fontos tudni a Peugeot Partnerről, hogy egy többcélú járműről van szó, amely személy- és kishaszongépjármű kivitelben is megjelent a piacon, azonban a két változat között csak néhány részletet tekintve van különbség. A több mint egy évtizedig gyártott Partner első generációja 1996-ban debütált a gyártó kínálatában, mint személyek és áru fuvarozására is alkalmas jármű. Felhasználási módjainak megfelelően a kocsi legjelentősebb értéke a remek helykínálat és variálhatóság voltak. A bemutatása után röviddel a használt- és új autók piacán is gyorsan népszerűvé váló Partner belső tere amolyan franciásan egyszerű, de stílusos megjelenéssel bír, kellemes extra továbbá, hogy a kormány magassága állítható. A családbarát kivitelben a célszerűséggel összhangban a variálható ülések és a sok kisebb tárolórekesz nyújt átlagon felüli kihasználhatóságot, az áruszállításra inkább alkalmas verzióban pedig a nagyméretű rakodótér és a – személyszállító verzió esetén is – jó összeszerelési minőség jelent méretes pluszt. A 2002-ben ráncfelvarráson is átesett Partner motorkínálata biztosította a megfelelő erőt a rokonok vagy nagy mennyiségű áru szállításához is. A palettán benzinesből 1,4-estől 1,6-os motorokig terjedt a választék, 71-121 lóerős blokkokkal, a dízeles változatok hasonló teljesítménnyel, de akár kétliteres hengerűrtartalommal voltak hazavihetők. Az erőforrások nagy előnye volt, hogy a Partner a használat módjától függetlenül megbízhatóan és kedvező fogyasztással működött, használtan is csábító színben tüntetve fel a kis furgont. Érdekesség, hogy az első széria is megjelent elektromos hajtással, ebben az esetben 67 lóerő vitte előre az autó karosszériáját.

A Partner második generációja és konkurenciája

A Partner második nemzedéke 2008-ban kezdte meg sikerhez vezető útját elődje nyomdokaiban. A Teepee al- és fantázianéven megjelent máig gyártott kiadás a 308-as Peugeot és a Citröen C4 padlólemezére épült, és a „bevált recepten ne változtass” elv mentén inkább egy minden téren továbbfejlesztett verziója az első generációnak. Ez a gyakorlatban modernebb, a második évezredhez jobban passzoló küllemet jelent, valamint részleteiben is módosítottak a kocsin. A számos karosszériaváltozatban hazavihető, de továbbra is elsődlegesen áru- és személyszállításra tervezett jármű már korszerűbb motorkínálattal várja a praktikusságot előnyben részesítőket. Ennek megfelelően a palettán 2 VTi benzines és 3 BlueHDi blokkok találhatók 75, 98, 100 vagy 110 lóerővel, melyek közös tulajdonsága, hogy a szigorú Euro 6-os szabványnak megfelelően készültek. Az új Partnerben változatos felszereltségi opciók várják a vevőket, melyek között a LED menetfény, a tolatókamera, a panorámatető és a fűthető ülések ugyanúgy megtalálhatók, mint az utasok védelmét növelő függönylégzsákok és a vészfékezőrendszer. A piacon azonban sok gyártó versenyez a vevők kegyeiért. Így a Peugeot modelljének olyan ellenfelei vannak, mint a szintén francia Renault Kangoo, a testvérmodell Citröen Berlingo, vagy a magasabb árfekvésű Mercedes Citan. A Partner azonban kiépítette saját presztízsét a kategóriában, használt változatai pedig jóval alacsonyabb áron szereznek a modellnek hírnevet, ami miatt még a kiélezett verseny ellenére is jó ideig biztosítottnak tűnik a praktikus jármű sikere.