Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.
default-banner-l-01.jpg

Citroen C4 Cactus

Citroen C4 Cactus áttekintés

Átfogó áttekintést talál az autóról Citroen C4 Cactus, beleértve a legfontosabb jellemzők részleteit, a motort, a felszerelést és egyéb hasznos információkat az autómodellről. Olvass tovább

Új ettől:
Használt ettől:
*Az elmúlt hónap legalacsonyabb ára az AutoScout24-en

Az 1970-es évektől a Peugeot nagyvállalathoz tartozó, francia Citroen autógyártó vállalkozói önállósága idején nem egyszer határozta meg a trendeket. Mennyi autó kell az embernek? Ezt a kérdést a franciák már a háborút követő első években is feltették maguknak, és az 1949-es évben a 2CV-vel egy mindennapokra alkalmas, alacsony árú modellt mutattak be, melynél a technika és a felszereltség is a minimumra volt korlátozva. Egy magasabb osztályba lépett viszont az 1950-es évek közepén a Citroen DS, mely újszerű hidraulikájával egy addig ismeretlen vezetési komfortot hozott a közép kategóriás járművek kategóriájába. A Kacsa és az Istennő automobil történelmet írtak, és a gyártásukat követő években is többször pletykáltak arról, hogy a Citroen egyik-másik kultusz modellje modern utódját tervezi. A gyártó a DS-t saját gyártási sorozataként élesztette újra a 2010-es évben, és a C1-es kisautót kívánságra egy a 2CV által inspirált tekerhető tetővel szerelte fel. Viszont a történelmi Citroen ikonok újjászületéséről mégsem beszélhettünk. Ezzel szemben a PSA vállalat tervezői egy olyan koncepciót dolgoztak ki a márkának, mely az automobil jövőjéről szóló régi kérdésre egy modern választ adott. C4 Cactusnak keresztelték a franciák jövőbeli modelljüket, mely koncepcióautóként a 2013-as évben mutatkozott be a nyilvánosság előtt. A Citroen Cactus a Frankfurti Autókiállításon nagy felhajtást okozott különleges fellépésével. Nagyobb meglepetés volt viszont az, hogy a futurisztikusnak tűnő, a C4-es gyártási sorozatból eredő kiállítási autó már egy évvel a kiállításon történt bemutatása után, változatlanul eladásra került.

A Citroen C4 Cactus mögötti minimalista filozófia

Amíg a kisautó osztályok más gyártói főleg a szórakozás és életmód előtérbe helyezésében bíztak, addig a Citroen nem félt a Cactust eladása kezdeténél egy úgymond filozofikus háttérrel reklámozni. Ahelyett, hogy lóerő-teljesítménnyel, gyorsulási értékekkel, biztonsági aspektusokkal vagy éppen hálózati szórakoztatási tartozékokkal reklámoztak volna, a franciák inkább az értelemközpontú járművételt szándékozó ügyfélkört célozták meg, és a C4 fiókjármű mindennapi funkcionalitását helyezték középpontba. Ezzel összekötötték a sokszor technikailag felesleges felszereltségi tartozékokról való lemondást, mely a Cactus minimalista összkoncepciójában tükröződött vissza. Ez a racionális alapelv a beépített technikán is meglátszott: főleg a kisautóba behelyezett hajtóműveknek kellett hatékonynak lenniük annak érdekében, hogy az üzemeltetési költséget alacsonyan tudják tartani. Egy három részes modellel a Citroen ezt az igényét be is váltotta. A kisebb részleteknél is a hatékonyság volt a középpontban, mint például az ablaktörlő rendszernél, mely egy speciális spray technológiával az ablaktörlőfolyadék fogyasztásást elfelezte, és egyidejűleg a mosás alatt is szabad látást garantált.

A C4 Cactus belső terénél a Citroen egyedi részletekkel rukkol elő

A Citroen által kinyilatkoztatott minimalizmussal együtt természetesen valamelyest a gyártási költségeken is spóroltak. Másrészt viszont a C4 Cactus tervezői sok mindent kitaláltak, hogy a szokásos felszerlések kiesése helyett egyedi ötleteket építsenek be. Így a Cactus a szokásos, masszív, műanyag ajtókilincsek helyett könnyű, utazótáskáknál ismert szalagfogantyúkat kapott. A szinte kapcsolómentes vezetőülés az anyósülés oldalán, a megszokott kesztyűtartó helyett, egy nagy méretű tárolórekeszt kapott, mely felfelé volt nyitható. A más járműveknél erre a helyre beépített légzsák a C4 Cactusnál az anyósülés feletti tetőrészen kapott helyet. Az amúgy drága műanyag borítású műszerfalat egy hely- és anyaghatékony, négyszögletes, digitális kijelzős kijelzőkeretre cserélték. Ráadásul egy 7 colos érintőképernyő vette át azokat a feladatokat, melyet hagyományosan tekerő- és nyomógombok intéznek. Így a Cactus fedélzeti számítógépén keresztül, központilag lehetett kezelni a rádiót, a klímát, a navigációs és az asszisztens rendszerek funkcióit. A Citroen beltéri felszereltségének további különlegessége, hogy az automata váltós változatnál a gyártó a váltógomb kiesése által szabaddá vált részt használta fel arra, hogy igény esetén a Cactust egy folyamatos elülső üléssorral szerelje fel.

A Citroen C4 Cactus karosszériájának légpárnák kölcsönöznek saját karaktert

4,16 méteres hosszával és 2,60 méteres tengelytávjával a C4 Cactus a kompakt osztályban lévő modellekre jellemző méretekkel állt elő. Karosszériájának terveiben viszont ez a francia autó feltűnően különbözött járműosztálya többi modelljétől. Ezért főként az oldalt elhelyezett légpárnák voltak felelősek, melyek hajlékonyságukkal kisebb lökéseket fel tudtak fogni és ezzel védték az ajtókat a horpadásoktól. A Citroen Airbumpnak nevezte a Cactus számára kifejlesztett újítását, melyet az első- és a hátsó fényszórók alatt egyaránt betétként vetettek be. A légpárnákat az autó lakkjától különböző színben is lehetett rendelni, így a Cactus szembetűnő karaktert kapott. Szokatlan volt továbbá a kompakt Citroen elülső részének erősen kerekített formája, mely a LED-es, résformájú, nappali menetjelzőjét közvetlenül a könnyű szövetes, alumínium motorháztető alatt hordta. A széles C-pillér, egy tetőkorlát és a műanyaggal körülvett, cross külsejű kerékházak kerekítették le, a 2014-es piaci bemutatásánál négy felszereltségi sorozatban, Start, Live, Feel valamint Shine néven kapható, C4 Cactus megjelenését.

A Citroen C4 Cactus dízelként majdnem eléri a háromliteres értéket

A franciák a C4 Cactust önindítósként, négyhengeres motorral, két teljesítményszintben kínálták. A legköltséghatékonyabb, hatásos üzemeltetésre optimalizált változat egy 75 kW-os (99 LE) aggregátorral elégedett meg, és a gyártó adatai szerint, 3,1 literes üzemanyag-fogyasztást ért el 100 kilométeren, ami 82 g/km-es széndioxid-kibocsátásnak felel meg. A hagyományos kiadásban a Cactus ezzel a motorfelszereltséggel 3,4 literes (89 g/km CO2) fogyasztásra jutott. A manuális ötsebességes hajtómű alternatívájaként egy 68 kW-os (92 LE) automata változat is elérhető volt a Citroen programjában, ami átlagosan 3,5 liter dízelt fogyasztott és 92 g/km CO2-t bocsátott ki. A gyártási sorozat összes dízele az A+-os energiahatékonysági osztályban futott, és csakúgy, mint a benzinesek, megfeleltek az Euro 6 normának.

Háromhengeres benzinesek a Citroen C4 Cactus gyártási sorozata számára

A C4 Cactus gyártási sorozatába a Citroen egy új generációs háromhengeres motort helyezett, mely három különböző teljesítményszintben került programba. Az alapváltozatban a franciák az ötajtóst 2,2 literes aggregátorral szerelték fel, mely 55 kW-os (75 LE) teljesítményt tudott mozgósítani. Az erősebb kiadásokban a háromcilinderesek a Cactus számára 60 kW-ot (82 LE) vagy 81 kW-ot (110 LE) engedtek meg.