Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.
jaguar-l.jpg

Jaguar

A brit prémium autógyártó egy ritka példája annak, hogy egy márka a termék dizájnjával tör be piacokra anélkül, hogy a motortechnológiával is kitűnne. A gyáralapító William Lyons (1901-1985) az Austin és Fiat cégeknél kezdte, mint motorkerékpár- és karosszériatervező, mielőtt 1931-ben az első S.S.I kupéjával kijött volna. A motorok brit termékszabvány szerint készültek és számos Jaguar meghajtásáért felelősek voltak az évtizedek alatt. William Lyons kézírása összetéveszthetetlen volt: az autói a kezdetektől fogva hosszú motorháztetőt és lapos, elegáns, de egy időben feszes karosszériát jelentettek, amely az idők alatt a Jaguar márka jellegzetességévé váltak. Az S.S.100 sorozatnál Lyons 1935-ben először használta a Jaguar nevet, ami később 1945-ben az addig név nélküli Jaguar Cars Ltd. vállalatának emblémájává és névadójává vált. Az autóversenyeken elért sikerek inspirálták az olyan sportautó modellek megjelenését az országutakon, mint a Jaguar E típus vagy a luxus szedán XJ és XK sorozat. A Daimler 1960-as években történt részesedésszerzése a vállalatban felerősítette a brit életérzés és a sportos vezetés kihangsúlyozását a márka modelljeinél.

A Jaguar kupé és kabrió modelljei

Az első sorozatgyártásra érett sportautó, ami Jaguar márka alatt gördült le a szalagról, az 1948-ban bemutatott XK120 volt, 119 kW (160 LE) teljesítménnyel, kétüléses roadster, kupé és nyitható tetejű kabrió változatban. A szériát 1954-ig gyártották. A sportautó szériában az 1961 és 1975 között kupé és kabrió változatban kínált E-típus V6 és V12 motorokkal, 202 kW (275 LE) teljesítménnyel volt elérhető. Az E-típus gyorsan az oldtimer kategória üdvöskéje lett, amit a sportautó gyűjtők nagy becsben tartanak. A követő modellt, a Jaguar XJ-S modellt 1976 és 1996 között gyártották 147 kW (198 LE) motortól a V12-es 243 kW (330LE) motorig terjedő változatokkal, és több mint 100000 darab került értékesítésre. A legsikeresebb Jaguar sportautónak számít. A világ leggyorsabb szériagyártású sportautója címet 1992 és 1994 között a limitált szériás szupersportautó, a Jaguar XJ220 birtokolta, ami a 399 kW (542 LE) motorjával 341 km/h végsebességre volt képes. Az XK sorozat Jaguar kupéi és kabriói 1996-ig V8 motorokkal voltak felszerelve és a teljesítményük elérhette a 306 kW-ot (416LE). Először a Jaguar XKR-S is kompresszor motorral volt felszerelve, amelynek a végsebessége 280 km/h volt. A Jaguar XK modellek a 2005-ös gyártási évtől kezdődően szinte teljes mértékben alumínium karosszériával lettek legyártva.

A Jaguar szedánok kompresszor- és dízelmotor változatban egyaránt kaphatók

A szedán Jaguar Mark megjelenése után - amely modelljei 1948 és 1969 között voltak a piacon és ma a klasszikusautó-rajongók kedvencei közé tartoznak - a Jaguar bevezette a felsőkategóriás XJ szedánt. Az 1969 és 1992 közötti gyártási években a Jaguar XJ Mark 2,8 literes, 3,4 literes és 4,2 literes motorokkal volt felszerelve, amelyek 151 kW (205LE) teljesítményre voltak képesek. 1972-ben a motorpaletta kibővült egy V12 motorral, amelynek teljesítménye 186 kW (253LE) volt. 1986-ban a gyártó új komponensekkel felturbózott XJ40 modellel jelent meg a piacon, amit 1994-ig gyártottak és a luxus változatát Jaguar Sovereign néven árulták. Az 1994-től követő Jaguar XJ modellek először újra 235 kW (320LE) kompresszor motorral lettek felszerelve, amit később 2,7 literes V6 iker turbódízel motorra változtattak.

A Ford irányítása alatt a Jaguar a középkategóriát célozza meg

Miután az 1960-as évek közepétől a brit állami Leyland cég alatt a Roverrel közösen volt irányítva, 1989-ben az amerikai Ford autógyártónak sikerült többségi részesedést szereznie a Jaguarban. A Ford 2008-ban eladta a hagyományos brit autógyártót az indiai Tata konszernnek. A Ford égisze alatt a Jaguar 1999-ben kibővítette a modellpalettáját a Jaguar S típussal, hogy sportos szedánt tudjon kínálni a felső középosztály kategóriában és hogy az 1960-as évek Mark modell évfordulójáról megemlékezzen. A Jaguar S típust különböző benzines motorokkal és egy 152 kW (207LE) dízellel 1999 és 2007 között gyártották. Ezt váltotta a Jaguar XF, amely a stílusos és elegáns Jaguar XK kupék felsőkategóriás dizájn világát követte. A Jaguar 2001-ben jelent meg a középkategóriában a Jaguar X típussal. Az X típus szedán változatban érhető el, továbbá újdonságként piacra dobták kombi változatban is.