Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.

Minden, amit az útdíjról tudni kell – és még több

Nem olyan egyedülálló az útdíj koncepciója kis országunkban, ugyanis, ha jobban körülnézünk, gyakorlatilag az összes szomszédos országban, és egyébként néhány ország kivételével egész Európában bevett szokásról van szó.

Csupán a módszerekben vannak eltérések, van olyan ország, ahol fizetőkapuknál kell megállni, de olyan is, ahol matricát kell ragasztani a szélvédő bal felső sarkára, és olyan is – ilyen például kis hazánk is –, ahol elektronikusan lehet megváltani az autópályák használatához elengedhetetlen engedélyt. De természetesen adódnak olyan országok is, mint például Németország, Belgium vagy Hollandia, ahol egyáltalán nem kell útdíjat fizetni, ezért vonzza Németország például az újdonsült sportkocsi-tulajdonosokat (na meg persze az általánosságban nem létező sebességhatárok miatt is.) A legkevésbé megfelelőnek pedig talán Svájc rendszerét lehetne mondani, itt ugyanis csak éves matricát lehet kapni, mindezt pedig – egy nem svájci ember pénztárcájához mérve – meglehetősen borsos áron.

Itthon egészen az 1990-es évek közepéig ingyenesen voltak használhatóak az autópályák. Ezután próbáltuk meghonosítani a „sorompós” módszert, de a 2000-es évek környékén már inkább a matricákkal próbálkoztunk, mely 2008. január 1-jén teljesen megszűnt, azóta csak elektronikusan van módunk arra, hogy kifizessük az autópálya használatához szükséges díjakat. Az úgynevezett „e-matricát” 3,5 tonna alatti gépjárművek esetében kötelező megváltanunk, és érdemes is, hiszen az ország egész területén kamerák vannak elhelyezve, tehát ha valaki elfeledkezne erről, hamar érkezik a bírság. Nemcsak az autópályák, hanem néhány összekötő út is útdíjköteles 2015 óta, így mielőtt bárhova elindulunk, érdemes az interneten tájékozódni arról, hogy mely útszakaszok esnek bele a fizetős kategóriába.

A kezdeti sorompós módszer és annak negatív hatásai következményeként 1998-ban bevezették a magyar utakon a matricás rendszert, de a túlságosan magas útdíj elég rossz visszhangot keltett, erre az időszakra tiltakozások és blokádok voltak jellemzők. Bár egy ideig a matrica még nem kötelező jelleggel működött, tehát megtett kilométerek alapján is meg lehetett fizetni az útdíjat a sorompóknál, hamar nagyon elterjedt lett, és autópályáról autópályára terjesztették ki a használatát. 2004-ben teljesen megszűnt a sorompós rendszer, helyét a mára már megszűnt matricás rendszer vette át.

A felragasztandó matricát eleinte egy mágneskártyával együtt árusították, a kettő együtt tette lehetővé a fizetős utak használatát. Ezt az egyszerűsítés kedvéért hamar eltörölték, tehát már nem volt kötelező a matrica megvásárlásánál a kártyát is beszerezni. A matrica egyébként eleinte csak egyhetes időtartamra volt megvásárolható, de később bevezették a négynaposat is, hogy aztán újból megszüntethessék, valakinek örömére, valakinek viszont bizonyára bánatára.

  1. január 1-jével szűnt meg teljesen a szélvédőre ragasztható, valóságban is létező matrica, ezután a hatóságok az elektronikus ellenőrzésre álltak át, tehát a rendszám alapú ellenőrzésre, és a matrica már csak virtuálisan létezett. Tehát miután megváltjuk a matricát a számunkra tetszőleges módon, egy benzinkúton, az interneten, SMS-ben vagy más módszerrel, az autópályákra felszerelt kamerák alatt elhaladva azok beolvassák a rendszámunkat, összehasonlítják a központi adatbázisban lévőkkel, és így ellenőrzik le, hogy meglett-e váltva az útdíj. 2015 januárjában viszonylag nagy felháborodás övezte azt, hogy az ingyen használható autóutak száma drasztikus mértékben csökkent. Sok autóút esett áldozatául ennek, például az M0-s autóút vagy a 4-es főút bizonyos szakaszai azóta már nem használhatók ingyenesen, ezek és számos további út lett údíjköteles.

Az új rendszer kiépülése óta, melynek hatásossága vitatható, hiszen valakinek csökkenti, valakinek növeli a kiadásokat, ugyanúgy találkozunk elégedetlenkedőkkel, mint olyanokkal, akik számára ezek hasznos változások voltak. Azóta vásárolhatók megyei matricák, melynek éves díjai viszonylag jutányosak, érdemes ezeknek is utánanézni, mielőtt elkezdenénk az autópályákat róni. A 2017-es állás szerint vásárolható heti matrica (aminek megtévesztő a neve, hiszen valójában 10 napos matricáról beszélünk), de van havi, éves és megyei éves is. A heti, a havi és az éves matricák az ország egész területére érvényesek, míg a megyei éves értelemszerűen az általunk választott megyére érvényes az egész naptári évben. A matricák az alábbi gépjármű-kategóriákra vásárolhatók meg: motorkerékpár (D1M); legfeljebb 3,5 össztömegű személygépkocsi, illetve annak vontatmánya (max. 7 szállítható fő); az előbb említett személygépkocsi kategóriája, azzal a kivétellel, hogy több, mint 7 főt szállít, valamint a tehergépkocsik és lakóautók is ebbe a kategóriába esnek; autóbusz; az előző két kategóriában említettek vontatmánya.

Az autópályamatrica hivatalos weboldalán meg lehet nézni az éppen aktuális árakat, továbbá tájékozódni lehet arról, hogy pontosan meddig érvényesek a matricák, át lehet nézni a gyakran ismételt kérdéseket, vagy ha itt nem találjuk meg azt, amit keresünk, akkor kapcsolatba lehet lépni az ügyfélszolgálattal is. Általánosságban viszont elmondható, hogy itthon autópályamatrica-vásárlás viszonylag egyszerűen működik, hiszen rengeteg módunk van a megváltására. Matricákat lehet vásárolni benzinkutakon (már csak egy blokk formájában), de akár telefonon (általában a szolgáltatók már előre betáplálják ezt a telefonszámot a telefonkönyvbe), interneten, esetleg egy alkalmazás segítségével is. Nem érdemes elfeledkezni róla, hiszen a bírság minden esetben nagyobb, mint a fizetendő útdíj, tehát jobban járunk, ha előre gondolkozunk.

Külföldre utazás esetén nem szabad elfeledkezni a környező országokra vonatkozó törvényekről sem, tehát ha valaki például Nyugat-Európa felé venné az irányt, rögtön az osztrák határon emlékeznie kell arra, hogy az autópályahálózatuk útdíjköteles. Aki esetleg Szlovénián keresztül hagyná el az országot, ott a sorompós és matricás rendszer van érvényben, tehát lehet a megtett út alapján is fizetni a sorompóknál, vagy csak átmenni a sorompókon, ha van matricánk. A horvát nyaralásokról valakinek talán ismerős lehet a fizetőkapus módszer, arrafele a helyzet továbbra is változatlan. Fontos azonban ezeknek a díjaknak és a díjköteles utaknak még jóval az utazás előtt utánanézni, a külföldön meg nem fizetett útdíjakról ugyanis a kinti hatóságok nem fognak megfeledkezni, Magyarországra is kiküldik a büntetést.

Minden cikk

auto-kaufen

Autóvásárlás ideiglenes rendszámmal

Tanacsado · Autó jog
hero-unfall

A baleseti kártérítéssel járó pluszköltségek

Tanacsado · Autó jog
auto-kaufen

A német használtautó-vásárlás buktatói

Tanacsado · Autó jog
Kevesebb megjelenítése