Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.

Autófényezés napjainkban

Bizonyára sokunkkal előfordult már, hogy autónkat valamilyen oknál fogva fényezésre kellett vinni. Ilyenkor persze felmerül a fontos kérdés, hogy vajon hova is vigyük gépjárművünket, hiszen sem a minőség, sem a munka ára nem mindegy egy ekkora volumenű munka esetén.

Nem elhanyagolható tény ugyanis, hogy nem mindenhol figyelnek oda a minőségre, vagy éppen az árszabás nem túl pénztárcabarát. Éppen ezért érdemes tisztában lenni bizonyos tényezőkkel, mielőtt karosszériánk felújításra kerül.

Gépjárművünket több okból is vihetjük egy fényezőműhelybe. A kopott, az idő folyamán mattá változott festés minden, csak nem esztétikus. Az évek alatt az időjárási körülmények, mint a változékony időjárás, a nap UV-sugárzása, a felverődő kavics, por és nem utolsó sorban a korrózió komoly károkat okoz az autót fedő festésen, ezért az elveszti újszerű esztétikáját, és egyre kevésbé lesz ellenálló ezeknek a körülményeknek. A másik gyakori ok a sérülés szokott lenni, ami nemcsak a festést, de a karosszériát is károsítja kisebb-nagyobb mértékben. Ilyenkor fényezés esetén nemcsak új festést kell felhelyezni, de az adott hibát is orvosolni kell karosszérialakatos közreműködésével.Harmadik kiemelt oka autónk fényezésének, ha meguntuk a gyárilag felvitt színt és valami újra vágyunk. Ilyenkor azonban ne csak a fényezésre kell figyelnünk, de az adott változásokat be kell jegyeztetni a műszaki adatokhoz, ami külön költségeket és utánajárást von maga után.

Autófényezés a gyakorlatban

Lássuk, hogy hogyan is működik a gyakorlatban egy autó fényezése. Első körben érdemes körülnézni a műhelyek között, és árajánlatokat kérni az alapján, hogy milyen mértékű a munka nagysága. Ha megtaláltuk a megfelelő helyszínt és megegyeztünk az árban, akkor a gépjárművet odavisszük, ahol nekilátnak az előkészítésnek. Először a szakembereknek el kell távolítaniuk minden olyan elemet az autóról, ami nem lesz festve, és akadályozhatja a munkát. Ez természetesen függ attól is, hogy a gépjármű csak külső, vagy teljes körű fényezést kap. Külső munkálatoknál csak azon elemeket szükséges leszerelni, amik közvetlenül akadályozzák a munkát, mint például a lökhárítók, kilincsek, üvegek, lámpák, szellőzők és egyéb hasonló, mozgatható alkatrészek. Teljes körű fényezés esetén viszont szinte minden olyan elemet el kell távolítani, ami nem a karosszériához tartozik, beleértve a motort is, aminek a kivétele és visszahelyezése elég körülményes, éppen ezért több időt és pénzt vesz igénybe.

A felületek szabaddá tétele után az autót le kell csiszolni és a szennyeződéseket eltávolítani, majd ha ez megvan, akkor az esetleges hibákat az erre szakosodott karosszérialakatos orvosolja. Ezek az előkészületi munkák kiemelten fontosak a tartósság szempontjából. Egy rozsdás vagy sérült karosszéria esetében pedig még lényegbevágóbb. A fent maradt, festésre nem kerülő elemeket takarópapírral kell gondosan letakarni, a pontosságra fokozottan ügyelve, majd egy kitöltő anyagot, úgynevezett „füllert” kell felfújni és megvárni, ameddig megszárad és kikeményedik a réteg. Miután ez megtörtént, a karosszéria átkerül a fényezőkabinba, ahol a portól és a zsírtól a megfelelő felszereléssel mentesítik. A festendő autót és alkatrészeit a fújás helyszínén előkészítik, megvárják, ameddig ezek átveszik a hely hőmérsékletét, majd szórópisztollyal 2-3 bar nyomás mellett rétegenként viszik fel rá a festéket. A rétegek száma függ a festék minőségétől és színétől, de többnyire 2-4 réteget szoktak alkalmazni. Ha kész a festés, akkor a lakkozás a következő lépés, ami megadja az autó fényességét, esztétikáját és a festett réteg védelmét. A lakkozást normális esetben 1-2 rétegben viszik fel, de előfordul, hogy kell még alkalmazni további lakkozást. Végül az autó szárításra kerül 60 Celsius-fokos hőmérsékleten úgy fél-háromnegyed óráig, ezután pedig óvatosan visszaszerelhetőek a leszerelt alkatrészek.

Az autó másnap már normális körülmények között használható, de érdemes kerülni a sózott utakat és a vegyszeres autómosást néhány napig. Különösen oda kell figyelni fél hónapig arra, hogy a gépjármű mosását ne végezzük magasnyomású készülékkel, a friss fényezés esetleges sérülése miatt. A festésnél az átlagosan felhasznált mennyiség 2-4 liter között van, ami függ a felület méretétől és az adott szín takarásától. A festék literenkénti ára viszont a csillagos égig is terjedhet, ugyanis számtalan festéktípus létezik. Mivel a technika egyre jobban fejlődik, ezért a festékek gyártói mindig igyekeznek valami újjal előrukkolni, ami erősebb, jobb és esztétikusabb, ez persze sokszor drágábbá teszi az adott típusokat. A leggyakoribb és leghíresebb festések az akril és a metálfényezések, amik többnyire árban is a megfizethető csoportba tartoznak, de akadnak olyanok is, amik ennél jóval drágábbak (és persze szebbek is). Ilyenre jó példa a gyöngyházfestés, aminek literenkénti ára a gyöngyháztartalom arányától függ. Elég nagy arány esetében nem ritka az sem, hogy ezeknek a festékeknek a literenkénti ára meghaladja a 100 000 forintot. Ezek mellett még számtalan, kevésbé ismert, különböző festéktípus lelhető fel a palettán, így már csak a megfelelőt kell megtalálnunk ahhoz, hogy autónk különleges hatást érjen el.

Habár a fényezés valóban nem olcsó mutatvány, azért nem érdemes rajta spórolni, hiszen a jó szakember, a megfelelő műhely és alapanyag nincs ingyen, és ezek hiányában komoly minőségi károkat szenvedhetünk. Nagyon sok cikk és videó található, ahol szakszerűen mutatják be a fényezés menetét. Ha egy megfelelőt találunk, az hasznos lehet új ismeretként, de saját szakmai tudás és infrastruktúra hiányában ne alkalmazzuk, hiszen könnyen ráfizethetünk. Néhány oldal elolvasásával és egy pár perces videó megtekintésével nem tudunk kiváltani egy szakmát, rengeteg elolvasott szakkönyvet, illetve több éves, évtizedes szakmai tapasztalatot. Ha otthon próbálkozunk autónk fényezésével, nemcsak saját rutinunk hiánya vethet gátat a munka minőségének, de a helyszín is. A fényezésre szánt műhelynek rendelkeznie kell az adott szerszámokkal és a megfelelő környezettel. A poros környezetben történő fújás sem esztétikailag, sem funkcionálisan nem lesz tökéletes, és akkor még nem beszéltünk a belső állandó hőmérsékletről, valamint a szárítás megfelelő körülményeiről. A hibásan felvitt festék rövid idő alatt lepattoghat, sérülhet. Az anyag minőségén és mennyiségén sem célszerű garasoskodni. Ha pénztárcánk szűkös, akkor válasszunk egy egyszerű fényezést az arra szakosodott műhelyben, ami bár nem lesz művészi gyöngyházhatású, de letisztult, esztétikus és tartós eredményt kapunk. Mindezek mellett nem nekünk kell vesződni minden egyes munkafolyamattal, hanem a szakemberek megoldják a dolgot, ameddig mi otthon pihenünk vagy más módon ütjük el az időt.

Ha úgy alakul, hogy a gépjárművet fényezni szükséges, akkor számtalan erre szakosodott műhely áll rendelkezésre minden nagyobb városban. Az interneten is hatalmas választékot kapunk, ahol már több cégnél lehetőség van kalkulátor használatára, így gyorsan megtudhatjuk, körülbelül milyen áron van lehetőségünk fényeztetni autónkat az adott cégeknél. A kisebb cégek is gyorsan adnak egy-egy munkára árajánlatot, így nem kell sokat várnunk arra, hogy meghozzuk a megfelelő döntést.

Minden cikk

cleaning-1837331 1920

Karosszériaápolás polírozással

Tanacsado · Autóápolás
cleaning-1837331 1920

Szélvédők és ablakok fóliázása

Tanacsado · Autóápolás
All car seats cleaning

Milyen a jó autómosó?

Tanacsado · Autóápolás
Kevesebb megjelenítése