Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.

Milyen gyakran érdemes szervizeltetni autónkat?

Autónk karosszériája, motorikus rendszere és egyéb kiegészítői időnként karbantartást igényelnek, melyeknek az ára beletartozik a fenntartási költségekbe.

Mivel számtalan mozgó alkatrész található a gépjárművekben, ezért elkerülhetetlen az időnkénti szerviz és csere, hogy biztosítsuk autónk megfelelő működését és a biztonságos közlekedést. Ezek az alapvető szervizelések olyanok, mint amikor az ember időnként elmegy egy masszázsra vagy egy csontkovácshoz. A másik jellegű szervizelés akkor esedékes, ha az autó sérül, kopik vagy tönkremegy. Ezek nagyobb kaliberű javítások, és nyilván ezzel egyenes arányban a művelet ára is nő. Vajon mennyit kell költenünk a későbbiekben autónkra, és milyen időközönként kell szervizbe vinni?

A legalapvetőbb ajánlott és kötelező karbantartási munkák

Autónkat évente egyszer legalább illik elvinni egy teljes körű átnézésre, ahol a szakemberek megvizsgálják, hogy esetlegesen mik koptak, rongálódtak a gépjárművünkön. Emellett nagyon sok múlik a megfelelő használaton és a megtett kilométerek mennyiségén, hiszen ilyenkor rendszerint más lesz az autó alkatrészeinek kopási ideje. Olajcserét például rendszeres, hosszú távú használatnál illik gyakrabban végezni, hogy a motor kenése megfelelő legyen. Ezt bizonyos megtett távolságok után szokták javasolni, ami rendszerint 10 000-15 000 kilométer között van. Ha a motor egyéb, fontosabb alkatrészeit cseréltük, akkor sem árt egy olajcsere, hogy a későbbiekben ne károsodjon az újonnan beépített alkatrész. Az olajcserével egy időben nem árt az olajszűrőt is kicserélni. Ezek nem drága és viszonylag gyors folyamatok, a hála pedig nem marad el, hiszen a megfelelő karbantartás növeli motorunk élettartamát, és nem csökkenti teljesítményét.

A légszűrő és üzemanyagszűrő berendezések ellenőrzését érdemes minden második olajcsere után megejteni, hiszen ezek is folyamatos használatnak, szennyeződésnek és kopásnak vannak kitéve. A fékbetéteket rendszerint 30 000-50 000 kilométer között érdemes cserélni a kopottságtól és esetleges sérülésektől függően, itt befolyásoló tényező azok gyári minősége is. A kerekeket és a futóművet is célszerű 1-2 évente megnézetni, és ha szükséges, akkor beállíttatni. Habár ritkábban, de célszerű ellenőriznünk vagy ellenőriztetnünk a klímát, hiszen a párás környezet miatt lerakódott baktériumok és egyéb káros anyagok a légútba jutva roncsolhatják az egészségünket, ráadásul kóros eltömődés esetén a berendezés is tönkremehet tőlük. Fontos biztonsági szempont a kerekek ellenőrzése és kopás esetén cseréje, hogy tapadásunkat stabilnak tudhassuk. Eredetileg esztétikai problémaként indul, de a későbbiekben annál komolyabb kárt jelenthet a karosszéria és a fényezés roncsolódása, hiszen ez megszüntetheti a korrózió elleni védelmet, és a kasztni rozsdásodni kezd, majd elvékonyodik és tönkremegy, és emellett egy kopott, karcolt fényezés sem túl esztétikus látvány.

Mekkora a károsodás és mire érdemes figyelni?

A kötelezőkön kívül természetesen sok esetben más okokból is szervizbe kell vinnünk az autót. Habár a kötelező vizsgálatoknál belebotolhatunk olyan gondba, ami komolyabb anyagi beruházást igényel, ezt sok esetben egy rutinos sofőr magától is észreveszi. Ha halljuk az autónk által kiadott hangok normálistól való eltérését, illetve a gépjármű megszokottól eltérő viselkedését érzékeljük, akkor nem árt azt megnézetni még akkor sem, amikor ugyanúgy eljutunk vele a kívánt pontra, mint addig. Ha az egyes hibák megvizsgálását halogatjuk, az később nagyobb és kiterjedtebb károsodást vonhat maga után. Az autóknál fontos tudni, hogy többnyire minden mindennel összefüggésben van, és ha az egyik alkatrész nem megfelelően működik, az idővel a másikat is tönkre fogja tenni. További intő jel lehet a műszerfalon villogó, vagy nem megfelelően világító jelzés. A korszerű autók műszerfala sokszor már úgy néz ki, mint egy karácsonyfa, de a gépjármű leírásában ezeknek a jelentése mind fel van tüntetve, tehát könnyen tájékozódni tudunk mi is egy-egy esetleges hibáról. Természetesen előfordulhat az is, hogy a hibát semmi nem jelzi előre, ezért is igen fontos az évenkénti szerviz. Egy megfelelően karbantartott és átnézetett autóra jóval kevesebbet kell költeni, és sokkal hosszabb ideig is használható marad, mint egy elhanyagolt gépkocsi.

Komolyabb kaliberű hibák

Ha rendszeresen is vittük szervizbe az autónkat, és minden észlelhető hibát folyamatosan, időben javíttattunk, akkor sem biztos, hogy megúszunk egy nagyobb kiadást, hiszen önhibánkon kívül is bármikor beüthet egy nagyobb probléma. Ezek leggyakoribb oka egy karambol vagy egy ütközés, ami jókora kárt tud okozni kedvenc autónkon. Vezethetünk körültekintően, óvatosan, de sajnos a forgalomban közlekedő emberek nem mindegyikét jellemzik ezek a tulajdonságok. Egy nagyobb karambol igen komoly károkat tud okozni a kocsi külsejében és belsejében egyaránt, és ha meg is menthető, az akkor is igen költséges tud lenni. Persze egyéb természeti tényezők is tudnak kárt okozni, mint például egy jégeső vagy vihar - egyszóval érdemes felkészülni mindenre.

Bár a tapasztalt és szerencsés sofőrök életük során alig viszik szervizbe a gépjárművüket a kötelező ellenőrzéseken kívül, sajnos nem mindenki rendelkezik ekkora tudással és érzékkel. Történetek százait lehet hallani arról, hogy valaki rosszul váltott sebességet, belerohant egy másik autóba mobiltelefon használata közben, vagy éppen nem a megfelelő üzemanyagot tankolta. Ezek persze teljes mértékben a sofőrök hibái, és ilyenkor bizony le kell nyelni a gombócot és ki kell fizetni az alkatrészeket, valamint a szerviz költségeit.

Noha a használat mértékétől és minőségétől függ a szerviz gyakorisága, számíthatunk arra, hogy váratlanul komolyabb meghibásodást szenved az autónk, ezért célszerű teljes körű Casco biztosítást kötni a gépjárműre, aminek meglétekor nagyon sok kárt a biztosító fizet részben vagy egészben, ezzel megkímélve minket a súlyosabb kiadásoktól. Ha biztosítva van az autó és rendszeres a karbantartása, akkor nem érheti az embert nagyobb meglepetés.

Minden cikk

Winterreifen Winter tire

Téligumi – ezeket kell tudni a legfontosabb téli kiegészítőről

Tanacsado · Autóipari technológia
All TWI on the tire - meaning

A nyári gumiról bővebben – avagy autós teendők, ha beköszönt a tavasz

Tanacsado · Autóipari technológia
All car seats cleaning

Belső értékek

Tanacsado · Autóipari technológia
Kevesebb megjelenítése