Ugrás a tartalomra

Fontos tudnivalók az autópálya-matrica használatáról

Közismert tény, hogy Európában bevett módszer bizonyos utak – legfőképp autópályák – esetében az útdíj koncepciója.

Egy előre meghatározott összeg befizetése után a sofőr jogosult autóval vagy egyéb járművel az adott útszakaszon közlekedni, és bár a módszerekben óriási eltérések lehetnek, a lényeg ugyanaz: az útdíjat begyűjteni, majd a begyűjtött összegből az autópálya-hálózatot karbantartani és fejleszteni. Ami a módszereket illeti, országtól függően találkozhatunk sorompós fizetőkapukkal, ahogy azt horvátországi nyaralásaink során megtapasztalhattuk, de nyugati szomszédunkban, Ausztriában például egy szélvédőre ragasztott matrica jelzi azt, hogy az illető az útdíjat megfizette, és annak használatára jogosult. Ha ez elmarad, a sofőr – az utak mellé vagy fölé szerelt kameráknak köszönhetően – később súlyos büntetésre számíthat, ezért érdemes minden utazás előtt tájékozódni az adott országban érvényes díjszabásról és a matrica megváltásának módjáról. Hazánkban sem számít a matricás módszer teljesen idegennek, egészen 2008-ig voltak jelen a matricák az autósok életében, bár sokaknak ezt a szélvédője bánta. Ezt váltotta a 2008. január 1-jén életbe lépő e-matrica, mely egy sokkal korszerűbb megoldást jelentett az útdíj befizetésére, és azóta is – kisebb-nagyobb változtatásokkal – nagyon jól működik a rendszer, a felhasználók többsége meg van elégedve vele. Ahelyett ugyanis, hogy a matricát fizikai formájában megvásárolnánk és a szélvédőre ragasztanánk, elég a rendszámunkat bediktálni egy árusítóponton, de a kényelmesebbek akár egy SMS elküldésével is megválthatják azt.

Az e-matrica lényege

Egy e-matrica vásárlásakor gyakorlatilag ugyanaz történik, mint régen egy matrica vásárlásakor történt, a kellemetlenségek nélkül. Ha kiváltottuk autónkra a „matricát”, a teljes magyarországi úthálózatot használhatjuk, anélkül, hogy aggódnunk kéne egy esetleges bírság miatt. Az autópályákra felszerelt kamerák most már nem azt ellenőrzik, hogy a matrica melyik ponton van kilyukasztva, és hogy érvényes-e, hanem hogy a kamera alatt elhaladó gépjármű jogosult-e arra, hogy az útszakaszon közlekedjen, ezt pedig úgy érik el, hogy a kocsi rendszámát összevetik az adatbázisban szereplő rendszámokkal.

A legfrissebb változások

2015 januárjától újabb változások léptek életbe az útdíj használatát illetően, jelentősen csökkent ugyanis a díjmentesen használható utak száma. Ennek az M0-ás autóút, sőt, a 4-es főút is áldozatául esett, a további változtatásokért pedig érdemes felkeresni a nemzeti útdíj hivatalos honlapját. Ezen kívül további újítások léptek életbe az útdíjra vonatkozóan, sokak számára például nagyon hasznos volt a megyei útdíj koncepciója. Így viszonylag jutányos áron lehet hozzájutni heti, havi, sőt, akár éves matricához is, melyek egy adott megyére érvényesek, ez azok számára lehet jó választás, akik nem igazán hagyják el a megyét, de ott gyakran használják az útdíjköteles úthálózatot.

A 10 napos autópálya-matrica

Az autópálya-matricák úgymond belépő kategóriája a 10 napos autópálya-matrica, melyet a köznyelvben a mai napig gyakran hallhatunk heti autópálya-matricaként emlegetve. Ez azért van, mert korábban ez a matrica csak 7 naptári napra volt érvényes, mára viszont 10 egymást követő naptári napra bővítették, tehát a kezdeti naptól a 10. nap 24. órájáig érvényes. A bővítés kifejezetten jól jön azoknak, akik egy hétre mennek nyaralni, de az utazásra még 1-2 nap elmegy, így az egy hetes autópálya-matrica már nem lenne elegendő. A 10 napos autópálya-matrica tehát főleg azok számára lehet jó megoldás, akik nyaralni mennek, vagy rövidebb utat terveznek, és nem szándékoznak útdíjköteles utakat tartósabb ideig használni.

A havi autópálya-matrica

A havi autópálya-matrica a 10 naposhoz hasonlóan az egész magyarországi úthálózathoz hozzáférést biztosít a vásárlója számára, egyáltalán nincs területileg korlátozva. A havi matrica a megjelölt kezdő naptól az azt követő hónap ugyanazon nap 24. órájáig érvényes. Vásárlásán akkor lehet érdemes elgondolkozni, ha hosszabb utazást tervezünk, és elkerülhetetlen a fizetős utak használata, de azért viszonylag rövid ideig van szükségünk arra, hogy ezeket az utakat használjuk. Ennél fogva ez is leginkább a nyaraló családok körében népszerű megoldás, de valószínűleg sok olyan üzletember szintén emellett dönt, akiknek gyakrabban kell az országon belül utazni, esetleg a külföldi autópályák valamelyikére felcsatlakozni. Ezen kívül léteznek összevont havi matricák is, melyek gyakorlatilag az évesnek a kényelmét nyújtják az általunk választott hónapokra. Ez a módszer is költséghatékony lehet bizonyos esetekben, de érdemes kétszer is leellenőrizni, hogy a helyes rendszámot adtuk-e meg vásárláskor; a korrigálás is pénzbe kerül, melynek összege függ a hibásan megadott karakterek és a megvásárolt matricák számától is.

Éves autópálya-matrica

Sokan vannak olyanok, akiknek a munkája vagy valamilyen egyéb tevékenysége megköveteli, hogy rendszeresen úton legyenek, és ehhez bizonyos esetekben elengedhetetlen az autópálya-matrica megvásárlása. Ilyen esetekben érdemes lehet fontolóra venni, hogy az állandó matricavásárlás helyett egy egyszeri – nagyobb, de gazdaságosabb – befektetésként inkább az éves autópálya-matrica mellett adjuk le a voksunkat. Azoknak sem kell aggódniuk, akik nem használnák ki az ország teljes úthálózatát, mert inkább a megyén belül mozognak – nekik találták ki a megyei éves matricát. A megyei éves matricával az adott megye útdíjköteles útszakaszait használhatjuk, ez a típus az adott naptári évre érvényes, tehát január 31. éjfélig. Nem kell viszont pánikba esni újévkor, ilyenkor jellemző ugyanis egy türelmi időszak (egy hónap általában), amikor az autótulaj nyugodtan megvásárolhatja a következő éves autópálya-matricáját. Bizonyos esetekben tehát az autópálya-matrica vásárlást komoly számolgatás előzi meg, hisz nem mindig teljesen egyértelmű, hogy melyik típusú matrica éri meg a legjobban.

Az autópálya-matrica vásárlásának menete

Minden autótulajdonos szerencséjére azt lehet mondani, hogy a magyarországi útdíjfizetés mára eléggé kiforrott lett, vásárlása gyakorlatilag másodpercek alatt lebonyolítható, és meg se kell mozdulni hozzá, ha nem akarunk. Aki a klasszikus megoldásokat kedveli, annak azt ajánljuk, hajtson be bármilyen benzinkútra vagy egyéb árusítópontra, és rendszáma bediktálása után már jogosult is lesz arra, hogy a fizetős utakat használhassa. Ha úgy döntünk, személyesen váltjuk meg az autópálya használatához szükséges díjat, soha ne felejtsük el eltenni a blokkot, mellyel egy esetleges rendszerhiba vagy téves bírság esetén bármikor igazolhatjuk, hogy érvényes e-matricával rendelkeztünk az adott időpontban. Aki ennél kényelmesebben szeretné letudni a matricavásárlást, annak nincs más dolga, mint a telefonja után nyúlni, és az adott jármű rendszámát egy szöveges üzenetben a megadott számra elküldeni. A telefonszámok listáját a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. honlapján is meg lehet találni, de sok telefonba ezek a számok gyárilag el vannak mentve. Az okostelefonok korszakában persze elkerülhetetlen, hogy erre is legyen egy alkalmazás, aki gyakrabban vásárol telefonján autópálya-matricát, annak érdemes letöltenie ezt az appot, de ha valaki inkább számítógépen, az interneten venné meg a matricát, annak a lehetőség adott erre is. Fizetési módok között így tehát ugyanúgy szerepel a bankkártyás online fizetés, mint az átutalás, de személyes vásárlás esetén adott a készpénzes fizetés lehetősége is.

Autópálya-matrica árak

Fontos megemlíteni, hogy annak ellenére, hogy próbálunk aktuális információt nyújtani a cikkben, az autópálya-matricák árai évente változhatnak, így ebben az esetben is a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. honlapján található adatokra kell támaszkodni. Az viszont elmondható, hogy a környező országokkal összehasonlítva igen kedvező összegért lehet megvásárolni az adott matricát, melynek összege néhány ezer forinttól akár öt számjegyig is terjedhet, ez minden esetben a választott matrica és a gépjármű típusától függ.

Járműkategóriák

Az időre vonatkozó korlátozások mellett fontos figyelembe venni a járműkategóriára vonatkozó korlátozásokat, hiszen értelemszerűen nem ugyanazok a díjak vonatkoznak egy motorkerékpárra, mint egy autóbuszra. A D1-es kategóriába tartoznak a személygépkocsik, a motorkerékpárok, illetve a legfeljebb 7 személy szállítására alkalmas autók és vontatmányuk is. A D1-es kategóriának van egy motoros alkategóriája, mellyel a motorkerékpárosok az alapdíj feléért használhatják a díjköteles utakat 4 napon keresztül. A D2-es kategóriába azok a személygépkocsik tartoznak, melyek több, mint 7 személy szállítására alkalmasak, illetve a legfeljebb 3,5 tonnás teherautók és lakóautók is. B2-es jelzéssel látták el a buszokra vonatkozó matricát, míg az „U” kategória azokra a vontatmányokra vonatkozik, melyet egy „D2” vagy „B2” kategóriába tartozó gépjármű vontat.

Minden cikk

A nyári gumiról bővebben – avagy autós teendők, ha beköszönt a tavasz

Tanacsado · Autóipari technológia

Belső értékek

Tanacsado · Autóipari technológia

K kategóriás jogosítvány

Tanacsado · Autóipari technológia
Kevesebb megjelenítése