Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.

Hasznos tudnivalók az autóklímáról és annak javításáról meghibásodás esetén

Sokak számára elsődleges szempont autóvásárlásnál, hogy a kinézett jármű rendelkezzen klímaberendezéssel a még nagyobb komfortérzet céljából. Valóban, a klíma nagyon hasznos tud lenni nyáron is, főleg kis hazánkban, ahol az se ritka, hogy 40 fok felett van a hőmérséklet a legmelegebb napokon.

Az autótulajdonosok a klíma (más néven légkondicionáló) megjelenésekor viszont két táborra szakadtak: vannak, akik a klímára esküsznek, sokakat viszont szó szerint a hideg ráz ki a klíma beszerelésének gondolatától. Ebben a cikkben a klíma használatának előnyei és hátrányai mellett azt fogjuk részletezni, hogy mit lehet tenni egy esetleges meghibásodás esetén, és mire kell odafigyelni a klímaberendezés használatakor, hogy az még tovább hibátlanul működhessen.

A klíma előnyei és hátrányai

A klímának a legegyértelműbb előnye, hogy a legnagyobb hőségben is kellemes hőmérsékletet tud nyújtani a kocsi utasterében, így az ember nehezebben fárad el, és jobban tud koncentrálni is, reflexei pedig lényegesen jobban működnek. A klímaberendezés a levegő szűréséért is felel, melynek köszönhetően nem jutnak pollenek az utastérbe, tehát egészségügyi szempontból is megfontolandó a használata. A levegő, ami az utastérbe kerül, eleve kis páratartalmú, tehát nem lesz páralecsapódás a szélvédőn, így a látási viszonyok miatt sem kell aggódni, melyek a hideg hónapok esetén nehezíthetik meg a sofőrök életét. És ugye arról ne is beszéljünk, hogy a sokakat zavaró huzat is teljesen megszűnik, hiszen elfelejthetjük azt, hogy az ablakok lehúzásával kelljen lehűteni a kocsit - ez már mind a múlté, ha kocsink légkondival van felszerelve. A klíma hátrányai közül talán csak azt kell megemlíteni, hogy jellemzően megnöveli az üzemanyagfogyasztást. Amellett, hogy az autó fogyasztása megnő, a teljesítménye csökken, erről sem szabad elfeledkezni, mielőtt bekapcsolnánk a légkondit. A másik része a negatív oldalának a személyes preferencia: akadnak olyan emberek is, akiknek a berendezésen keresztül érkező levegő túl száraz, és nem bírják elviselni azt, de ez mindenkinek saját ízlésére van bízva.

A klíma fajtái és szerkezeti felépítése

Az autóklímáknak alapvetően két változatát különböztetjük meg: az automata és a manuális klímát. Mint ahogy arra a nevéből is következtetni lehet, az automata klíma számít a modernebb koncepciónak, bár az automata rendszerek között is óriási kényelmi eltérések lehetnek autótípusonként. Az viszont általánosságban elmondható, hogy az automata klímáknál csak be kell állítani a sofőr és az utasok által kívánt hőmérsékletet, és a többit intézi az auto: mind a levegő hőmérsékletéről, mind a mennyiségéről, de még az irányáról is gondoskodik, csupán hátra kell dőlni, és élvezni az utat. Drágább autóknál – főleg mostanában – jellemző az úgynevezett kétzónás rendszer is, melynek lényege, hogy a sofőr és az anyósülésen ülő utas különböző hőmérsékletet állíthatnak be a saját preferenciájuk alapján. Ez csak néhány fokig tud hatásos lenni, az például már a fizika szabályainak köszönhetően sem tud semmilyen esetben előfordulni, hogy a sofőr 17 fokban, az anyósülésen lévő utas pedig 30 fokban üljön. Ezen kívül többféle modellnél találkozhatunk már olyan extrákkal is, mint a hűtött kesztyűtartó vagy az üléshűtés, ezek hatékonyságát azonban sok esetben még a szakértők is megkérdőjelezik.

Klímafajtától függetlenül a rendszer fő elemei a kondenzátor (más néven a klímahűtő), a kompresszor, a szárítószűrő, az expanziós szelep, a párologtató és a levegőbefúvó. Mint minden más alkatrész esetén, ezeknél is bármikor előfordulhat, hogy meghibásodnak, de nem csak ebben az esetben kell elvinni a szervizbe az autót. A klímaberendezés ugyanis folyamatos törődést igényel, nem megfelelő karbantartás esetén használata akár egészségtelen is lehet a rossz minőségű kiáramló levegő miatt. A gombás levegő könnyen felismerhető szúrós, záptojásszerű szagáról, ilyenkor minél hamarabb érdemes egy műhely felé venni az irányt, hogy tüzetesebben átnézessük a klímarendszert.

Milyen problémák léphetnek még fel a rendszerben?

A legrosszabb eset talán az, amikor az történik, hogy a berendezés már egyáltalán nem hűt, ilyenkor a legvalószínűbb az, hogy nincs már gáz a rendszerben. Ezt a legtöbb szervizben bármikor után tudják tölteni a szakik. A klímák hatékonysága évente körülbelül 20 százalékkal csökken, de ha nem távolodott el az összes gáz a rendszerből és még van valamennyi tartalék, akkor is utántölthető a gyári értékekre, nem kell a rendszerben lévő összes gázt lecserélni. Mivel a klíma javítása sok esetben finoman szólva nem a legolcsóbb dolog, évente érdemes átnézetni, hogy minden rendben van-e a rendszerrel, és a kiáramló levegő minősége is megfelelő-e. Bár a nagyobb áruházakban beszerezhető az úgynevezett klímatisztító spray, a tapasztalatok mégis azt mutatják, hogy ha már érzi az ember, hogy büdös levegőt fúj a légkondi, akkor ez az esetek nagy részében már nem elegendő, és jobb is a profikra bízni ennek a bonyolult folyamatnak az elvégzését. A klímarendszer komplikált csőhálózatából és összetett elektronikájából kifolyólag a problémának ezer különböző oka lehet, melyekre csak egy szakértő jöhet rá.

Néhány szó a klímaberendezés rendeltetésszerű használatáról

Azon kívül, hogy évente át kell nézetni a légkondi állapotát, hogy az megfelelően működjön, nem árt az embernek saját egészségére is odafigyelnie, és helyesen használnia a berendezést. Nem árt tudni például, hogy a hideg beáramló levegőt nem szabad közvetlenül magunkra irányítani, ez az ízületekre lehet káros, de könnyen meg is fázhatunk. Nem tesz jót a szervezetnek az sem, ha túl gyorsan érzékel hőmérséklet-változást, nem szabad elsietni tehát az autó utasterének lehűtését. Fontos ügyelni arra, hogy a benti levegő legfeljebb 10 fokkal legyen hidegebb, mint a kinti, ellenkező esetben könnyen fáradttá válhat az ember a vérnyomás csökkenése miatt. A már említett száraz levegő következtében a test többet párologtat, ajánlott ezért minél több folyadékot bevinni utazásunk során. A klíma használata közben érdemes a külső levegőt befújni a benti levegő keringetése helyett, ezt csak indokolt esetben ajánljuk, például ha a kellemetlen kinti szagok zavarnák az utunkat. Azt pedig mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy melyik tábort erősíti, az ellenzőkét vagy a pártolókét, és megéri-e az évente fellépő üzemeltetési költségek ellenére is a klíma választása mellett dönteni.

Minden cikk

Winterreifen Winter tire

Téligumi – ezeket kell tudni a legfontosabb téli kiegészítőről

Tanacsado · Autóipari technológia
All TWI on the tire - meaning

A nyári gumiról bővebben – avagy autós teendők, ha beköszönt a tavasz

Tanacsado · Autóipari technológia
All car seats cleaning

Belső értékek

Tanacsado · Autóipari technológia
Kevesebb megjelenítése