Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.

Chiptuning – így hozhatsz ki még többet az autódból

Ezer és ezerféle módszer létezik arra, hogy kedvencünket még erősebbé, még gyorsabbá tegyük, bár a legtöbb embernek talán a turbó az első, ami eszébe jut, ha az autó teljesítményének növeléséről van szó.

Nem szabad azonban elfeledkeznünk a chiptuning módszeréről sem, mely úgy növeli a motor teljesítményét és forgatónyomatékát, hogy az ECU (elektronikus vezérlőegység, az a szerkezet, mely a motor működését szabályozza) szoftverét módosítja, tehát bármiféle konkrét, mechanikai átalakítás nélkül növeli meg a lóerők számát. És mindezt ráadásul úgy, hogy az üzemanyag-fogyasztás csökken, a motor élettartama pedig várhatóan ugyanolyan hosszú marad. Nem hangzik rosszul, ugye?

Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy ha ez a szoftveres beavatkozás tényleg semmilyen módon nem károsítja az autó működését, miért nem építették bele gyárilag. Az igazság azonban az, hogy folyamatosan frissítik a motorokat a gyártók, és új változatokat dobnak a piacra, azonban az idő, míg egy szoftveres változást eszközölnek a motoron, nem ritka például az sem, hogy egy motorból az idők során hét különböző változatot dobnak piacra. Ráadásul egy motor piacra kerülésekor a gyártóknak figyelniük kell arra is, hogy mindenféle környezeti szempontnak (hőmérsékleti és légnyomásbeli viszonyok), környezetvédelmi előírásnak megfeleljenek az adott országban, hiszen ezek országonként eltérnek, a motorokat pedig eszerint állítják be. Így mindig megmarad egy olyan tartalék, amelyet bátran ki lehet használni, hiszen ezzel tulajdonképpen csak a mi feltételeinkre szabjuk a motort. A chiptuningtól tényleg nem kell tartani, semmilyen negatív hatása nincs, egyszerűen azokat a tartalékokat próbálja kihasználni (illetve csak egy kisebb részét), amelyek szoftveresen le vannak tiltva, de ezeknek a feloldása a teljesítmény növekedése és a fogyasztás csökkenése mellett semmilyen más negatív következménnyel nem jár.

Oké, oké, de mi az az ECU?

Az elektronikus vezérlőegység, amint már feljebb is említettünk, egy olyan motort szabályozó szerkezet, mely folyamatosan figyelemmel kíséri a környezeti tényezőket és a motor üzemi jellemzőit, végül pedig ez alapján állítja be a motor paramétereit. Ilyen tényezők például a fordulatszám, az aktuális nyomaték, a kipufogógáz hőmérséklete vagy a gázpedál állása. Ezeknek a megfigyelésével tudja szabályozni a befecskendezett üzemanyag mennyiségét, a turbó nyomást és az előgyújtás szögét, így pedig a nem kihasznált erőforrásokat is munkába állítja. Az ECU-t úgy lehet átállítani, hogy az autó OCD portjára rácsatlakozunk egy számítógéppel, így a beállítások hozzáférhetővé válnak, és szabadon módosíthatók. Természetesen rendkívül fontos, hogy ezt szakértőre bízzuk, ne kezdjünk el otthon állítgatni semmit, ha nem értünk hozzá! Miután ezen a porton az illetékesek kiolvasták az autó használatára vonatkozó információkat, személyre szabva tudnak állítani az ECU paraméterein, mely így még jobb eredményt fog nyújtani, mint ha azt univerzálisan állítanák be. OCD porttal egyébként minden 2000 után gyártott autó rendelkezik, de akkor sem kell aggódnunk, ha kedvencünk ennél régebbi gyártású: ebben az esetben valószínűleg a komputert kiszerelik, és a benne lévő chipet fogják megbuherálni. Az OCD porton történő információ kiolvasása, és az ECU módosítása után a teljesítmény felmérése következik, az így kapott adatokat összevetik a korábbiakkal, és addig finomhangolnak rajta, míg a kívánt beállítást el nem érik. Akkor sincs semi gond, ha valamiért esetleg nem lehet a motor teljesítményén állítani, hiszen a gyári beállításokra bármikor vissza tudják állítani az autónkat, mivel az még a folyamat elején elmentésre került.

Látható tehát, hogy a chiptuning egyáltalán nem rizikós, bármikor érdemes belevágni, ha van egy kis megtakarított pénze az embernek, hiszen ez egy olyan befektetés, ami akár 1-2 hónap alatt megtérül. Nem kell attól se félnünk, hogy hetekig nélkülöznünk kell az autónkat, hiszen egy ilyen folyamat gyakorlatilag órák alatt elvégezhető, mert bár a finomhangolást személyre szabva végzik el, az ezzel foglalkozó szervizek rendelkeznek a motortípusra vonatkozó előzetes információkkal, így orvosi szaknyelven akár azt is mondhatnánk, hogy rutin beavatkozásról van szó. Szervíztől függően 2-4 óráig tarthat a folyamat, tehát az adatok kiolvasása és a finomhangolás.

Mire figyeljünk oda, mielőtt elvisszük chiptuningolni a kocsit?

Ha megtetszett ez a módszer, és már készen is állunk rá, hogy az általunk választott szervizbe elvigyük autónkat, nagyon fontos, hogy előtte átnézzük vagy szakértővel megvizsgáltassuk az autó műszaki állapotát. Ugyanis ha valamelyik jeladó hibás lenne, vagy egyéb műszaki hiba lenne az autóban, a chiptuning után kapott eredmények nem minden esetben lesznek tökéletesek. Ezért mindenkinek azt ajánljuk, hogy profikra bízza ezt a munkát, akik a helyszínen el tudnak végezni minden mérést, beállítást, és a kocsi műszaki állapotának a felmérését is. Fontos az is, hogy a tuningra szánt autónak a hasmagassága minimum 7 centiméter legyen, és a vonószemekhez hozzá lehessen férni.

Milyen változásokra számíthatunk a chiptuning beszerelése után?

Ez autótípusonként változik, de általánosságban kijelenthetjük azt, hogy a szívóbenzines gépkocsiknál 10-12 százalékos teljesítménynövekedéssel számolhatunk, a forgatónyomaték pedig 10-15 százalékkal javulhat. Ez természetesen az ideális esetre vonatkozik, ha nem szakemberek végezték el a változtatásokat, vagy hibák léptek fel a folyamat során, nem feltétlen érjük el a kívánt hatást. A turbófeltöltővel rendelkező autóknál viszont még jobb eredményekkel számolhatunk, motortól függően 20-30 százalékos teljesítménybeli és 20-40 százalékos forgatónyomaték növekedésre lehet számítani. A fogyasztás csökkenése 10-15 százalékos mértékben várható.

EcoTuning vagy sima tuning?

Ha utánajárunk a témának, gyakran belefuthatunk az EcoTuning kifejezésbe, mely azt takarja, hogy a műhelyben csak a jármű nyomatékát emelik, mely a kisebb fordulatszámokra jellemző, a teljesítmény csúcsát azonban nem emelik. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a fogyasztás csökken, az autó viszont nem lesz erősebb magasabb fordulatszámon. Sok helyen azt mondják, hogy ez olyan, mintha félmunkát végeznének, így nem látják igazán értelmét az EcoTuningnak. Az EcoTuning mellett létezik egy tuning box megoldás is, ami egy szerkezet beépítését foglalja magában, és a működtetési paramétereket módosítja. Ez a módszer, bár sokkal olcsóbb, és egy kis hozzáértéssel otthon is beszerelhető, mégsem bír olyan hatással, mint a chiptuning, ezeknek a félmegoldásoknak a használata tehát nem javasolt.

A chiptuning fentebb felsorolt tulajdonságai és jellemzői alapján bátran kijelenthető, hogy egy egészen veszélytelen, ám annál hasznosabb procedúráról van szó. Ki ne akarna erősebb motorral furikázni úgy, hogy még kevesebb üzemanyagra is van szüksége ehhez? A kérdés költői, viszont azt mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy van-e elegendő pénzügyi tartaléka ahhoz, hogy olyan helyen végezzék el a módosításokat, ahol szakértők kezeiben van a kedvencünk. Hiszen mint minden esetben, itt is az a legfontosabb. hogy csakis profikra bízzuk a tuningolást, és nagyjából 100 százalékos biztossággal állítható, hogy ebben az esetben ez egy hamar megtérülő befektetés lesz.

Minden cikk

Winterreifen Winter tire

Téligumi – ezeket kell tudni a legfontosabb téli kiegészítőről

Tanacsado · Autóipari technológia
All TWI on the tire - meaning

A nyári gumiról bővebben – avagy autós teendők, ha beköszönt a tavasz

Tanacsado · Autóipari technológia
All car seats cleaning

Belső értékek

Tanacsado · Autóipari technológia
Kevesebb megjelenítése