Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.

Hogyan működik az elektromos autó?

Az elektromos autó olyan gépjármű, mely képes eltárolni az elektromos energiát, azt átvinni a meghajtásért felelős fő részhez, s így közlekedni. Magyarra fordítva: az elektromos autó olyan jármű, melynek motorját az akkumulátorában tárolt energia hajtja meg.

Az akkumulátor kémiai formában tárolja a felvett villamos energiát, melyet a villanymotor alakít át a kerekek számára felhasználható mozgási energiává. A regeneratív fékezési rendszerek már azt is lehetővé teszik, hogy a fékeződéskor képződő energiát az autó ne hagyja teljesen elveszni a fékbetéteken képződő hő formájában. Az okos rendszerek a ilyen plusz energiát visszaforgatják a meghajtásba, ezáltal ugyanannyi energiával nagyobb hatótáv érhető el.

Az akkumulátor az első elektromos autóknál a hagyományos ólmos akksi volt, melyben savas közegben álltak a színólom és az ólom-oxid lemezek. Ez az akkumulátortípus kiforrott technológia, hiszen a robbanómotoros autók is használják, olcsón előállítható és könnyen javítható. Hátránya, hogy viszonylag kis kapacitást lehet vele eltárolni nagy tömegű akkumulátor használatával.

Az akkumulátortechnológia újításai közé tartoznak a nikkel-fém, illetve a lítium-ion akkumulátorok, ezek nagyobb kapacitással és kisebb tömeggel rendelkeznek, mint a hagyományos változatok. Áruk viszont drágább, s mivel a modern elektromos autókban ezek adják az akkumulátorok felépítését, így az autót érezhetően megdrágítják.

Az elektromotor hatásfoka sokkal jobb, mint a robbanómotoré, és sokkal jobban is gyorsul. Ezért használnak a dízel mozdonyokban is villanymotort, ahol a dízelolajból szerzett energiát elektromossággá alakítják át, s az hajtja a vonatot. Az elektromos autóknál ez azonnali, csendes indulásban, s a hagyományos autókéhoz képest érezhetően erősebb gyorsulásban nyilvánul meg.

Az e-autóknak szinte nincs is hangjuk, a villanymotor minimálisan duruzsol. Természetesen a sebesség növekedésével megjelennek az olyan megszokott hangok, mint a kaszni légellenállásából vagy a kerekek súrlódásából származó zörejek.

Elektromos autó változatok

A tisztán elektromos autók mellett léteznek olyan öszvér megoldások is, melyek több technológia előnyeit egyesítik az elektromos autózással.

A hibrid autók robbanómotorral közlekednek, de a jármű része egy kisebb elektromotor is. Az autó fékezésekor a regeneratív fékezőrendszer visszatölti az akkumulátorba a keletkező energiát, melyet az elektromotor használ fel.

A hibrid autóknak is kétféle változata van. Az első változatnál az elektromotor csak besegít a robbanómotor hajtásába, ezáltal a fékezés energiája által adott többlet a hagyományos motor csökkent fogyasztásában jelenik meg. A második változatnál az elektromotorral az autó egy rövidebb távot képes önállóan is megtenni, a robbanómotor használata nélkül.

A hibrid autók is kaphatók plug-in töltéssel, így hívják a külső formában tölthető elektromos rendszereket. Az ilyen gépjárművek is tölthetők az elektromos töltőállomásokon vagy az otthoni hálózaton, de az elsődleges meghajtás továbbra is a robbanómotor marad.

A hatótávnövelt elektromos autók is tartalmaznak robbanómotort, ezek azonban kisebbek a hagyományos változatnál, s nem az autó meghajtásához csatlakoznak. A feladatuk csupán az akkumulátor töltése olyan esetekben, amikor az már majdnem lemerül, s nincs lehetőség elektromos töltő csatlakoztatására. Ez a megoldás nagyon népszerű, mert a használó tisztán elektromosan autózhat, de ott a hagyományos motor is a vészhelyzetek esetére.

Alternatív hajtási mód az üzemanyagcella, mely jelenleg vesztésre áll az akkumulátoros autókkal szemben. Az üzemanyagcellás autók hajtóanyaga a folyékony hidrogén, mely percek alatt telire tankolható, s az autó a hidrogént felhasználva jut elektromos áramhoz. Az ilyen autók is tartalmaznak akkumulátort, de ezek általában kisebb méretűek, s csak a regeneratív energiafelhasználást segítik. Főleg a hidrogén bonyolultabb és költségesebb szállítása, s az ilyen töltőállomások bonyolultsága miatt nem terjedt el ez a típusú elektromos autózás.

Az elektromos autó feltöltése

Az elektromos autót a leggyakrabban otthon töltik a tulajdonosok, ahol a házi 220V-os hálózatba kell dugni az autó dugalját. Ez hosszabb időt vesz igénybe, az akkumulátor kapacitásától függően akár 6-15 órát. Érdemes kiépíteni az éjszakai áramot az autó töltéséhez, így elkerülhető, hogy a normál, nappali árammal kelljen feltölteni rendszeresen a járművet.

A folyamat szerves része egy egyenirányító, mivel a 220V-os hálózati áram váltóáram, az akkumulátor viszont egyenárammal működik. Az egyenirányúsítás során a váltóáram egyenárammá alakul át.

Az elektromos autó feltölthető nyilvános töltőállomáson is, mely gyorsabb az otthoni megoldásnál. Ha a töltő gyorstöltő, akkor akár 1-2 óra alatt teljesen fel tudja tölteni a nagy méretű akkumulátort is. Utóbbi típusokat egyre több helyen találhatunk az országban, mivel gyakran állami támogatást kap a telepítést elvégző szolgáltató. Ilyen töltőkkel találkozhatunk már városközpontokban, benzinkutakon és plázákban is, szerte az országban.

Egy átlagos e-autó hatótávja 100 és 130 km között változik, de ez nagyban függ a vezetési stílustól. A megnövekedett sebességgel járó nagyobb légellenállás, a fűtés vagy a klíma mind olyan tényezők, melyek jelentősen csökkenteni tudják a hatótávot.

Tévhitek

Az elektromos autó használatát, mint minden új dolgot, tévhitek kísérik. A legfontosabb tévhit, hogy az ilyen autók is környezetszennyezők, csak nem lokálisan szennyeznek, hanem az áramot előállító erőműveken keresztül. A valóság ezzel szemben az, hogy a robbanómotoros autók valóban környezetszennyező gázokat eregetnek, az e-autók meghajtása viszont végezhető megújuló energiából.

Egyre több és több megújuló energiát előállító erőmű kerül felállításra, ideértve a szél-, nap- és vízerőműveket. Ezek nem szennyezik olyan mértékben a környezetet, mint a fosszilis erőművek.

További tévhit, hogy az autókban lévő akkumulátorok gyorsan tönkremennek, s kidobva majd mérgezik a környezetet. Jelenleg már léteznek 10 évnél idősebb hibrid-, illetve 5 évnél idősebb lítium-ionos elektromos autók, melyek még mindig a gyári akkumulátor pakkal közlekednek. Az akksik nem mennek tönkre néhány év alatt, s a technológia fejlődésével még többet fognak kibírni.

Az akkumulátorok akkor kerülnek ki az elektromos autókból, ha kapacitásuk az újkori érték 50-60%-ra süllyed, de ekkor még más területen felhasználhatók. A véglegesen leselejtezett akksikat pedig újra fogják hasznosítani, mivel nagy mennyiségű értékes fémet tartalmaznak.

Sokszor felmerülő kifogás az elektromos autókkal szemben, hogy nagyon drágák, így nem éri meg megvenni ezeket. A magasabb árakat viszont ellensúlyozzák a különféle kedvezmények és a jóval alacsonyabb üzemeltetési költségek.

Az elektromos autók ingyen parkolhatnak többek között Budapesten is, s számos helyre behajtási díj nélkül hajthatnak be. Az éves fenntartási költségek alacsonyak, hiszen az e-autókba nem kell motorolaj, nincs generátor, kettős tömegű lendkerék és más kopó alkatrészek, és még fékezéskor is az autó generátora fékez.

Egy elektromos autó legnagyobb problémája a viszonylag rövid, 100 km körüli hatótáv. Egy átlagos autós viszont nagyon ritkán megy naponta 100 km-t, sokan még 50 km-t sem tesznek meg. Az évenkénti néhány hosszabb túrára pedig hagyományos autót bérelve is több százezer forintos megtakarítás érhető el az üzemeltetési költségeken.

Minden cikk

Winterreifen Winter tire

Téligumi – ezeket kell tudni a legfontosabb téli kiegészítőről

Tanacsado · Autóipari technológia
All TWI on the tire - meaning

A nyári gumiról bővebben – avagy autós teendők, ha beköszönt a tavasz

Tanacsado · Autóipari technológia
All car seats cleaning

Belső értékek

Tanacsado · Autóipari technológia
Kevesebb megjelenítése