Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.

H7 izzó helyett LED-et?

Az internet terjedésével és a kínai nagykereskedők széles körben való elérhetőségével egyre több autós gondolkodik el a hagyományos H7 izzó LED-re történő lecserélésén.

Ennek oka főleg az, hogy a kínai LED olcsóbb a Magyarországon kapható hivatalos izzóknál, elméletileg nagyobb fényt ad, s a LED világítás is sokkal menőbbnek számít, mint a régi izzó típusok.

A H7 izzó és a LED izzó alapesetben nem feleltethető meg egymásnak, s az utóbbit utólagosan beszerelve használó autós szabálytalanságot követ el. Az esedékes műszaki vizsgán nem fog átmenni, a rendőri igazoltatáskor pedig büntetést kaphat, aki ad-hoc LED világításra tér át.

A H7 és más hagyományos izzók

A hagyományos égők az autózás elindítása óta ugyanazon az elven működnek: egy izzószálra elektromos áramot vezetnek, mire az felhevül, s fényt bocsát ki. Az ilyen izzók viszonylag hamar tönkre mentek, de olcsók voltak, így kicserélésük inkább csak bosszúságot okozott.

A világítótestek fejlődése során fejlesztették ki a gyártók a halogén izzókat, ahol az izzó belsejét halogén gázzal töltötték ki. A nem halogén izzók alkalmazása ezután visszaszorult, majd szinte teljesen eltűnt. Napjainkban csak a régebbi autók egyes izzói lehetnek nem halogének, jellemzően az index vagy az utastér-világítás. Az izzó élettartalma is megnőtt, egy modern izzónak 10000-15000 üzemórát is ki kell bírnia.

Az izzószál felhevítésével működő világítás nagyon rossz hatásfokú, mivel az energia jó része hő formájában kárba vész, a fényhasznosítás mindössze 10-15 lumen Wattonként. Ez azt jelenti, hogy az áram mindössze 2%-a alakul át látható fénnyé, miközben a többi része vagy nem is alakul fénnyé, vagy az emberi szem számára láthatatlan infravörös sugárzásként távozik a lámpatestből.

A wolfram izzószál sárga fényt ad, mely fehérebbé válhat, ha az izzó tovább hevül. Ennek azonban fizikai korlátja van, mivel a wolfram olvadáspontja alig magasabb, mint ami sárga szín kibocsátásához szükséges. A további hevítéssel azonnal tönkre menne a lámpa, így kék színű szűrőréteggel látják el a gyártók az izzókat, mely a fény szűrésével fehéresebb fényt bocsát ki magából.

A modern izzókat a H izzócsalád tagjai képviselik, melyeknek más és más a foglalatuk. A H1 izzó 1 izzószálat tartalmaz, 12 V-on 55 Wattal üzemel, s 1550 lumennel világít. A 24 V-os változata 70 Wattot fogyaszt, s 1900 lument világít. A H1 izzó leggyakoribb felhasználása a ködfényszórókban történik, de a 4 fényszórós rendszerekben a tompított világítás is használhat ilyen égőtípust.

A h2 izzó szintén 1 szálas, az üzemi feszültsége és a teljesítménye azonos az 1-es típuséval, de a fényárama 1450 lumen. Ez az égő is üzemelhet 24 Volttal, a 70 wattos izzó ilyenkor 1750 lument ad le. A ködfényszórók mellett egyes autók a távolsági fényszórókban is alkalmazzák a h2 égőket.

A H4 izzót bilux izzónak is nevezik, mert két izzószálat építettek bele. A 12 Volton üzemelő szálak teljesítménye 55 illetve 60 Watt, fényerejük 1200 illetve 1650 lumen. Az ilyen bilux égők tökéletesek a bilux tompított és távolsági fényszórós rendszerekben, mivel egyetlen izzó segítségével megoldható mindkét világítás. 24 Voltos rendszerekben 70 Wattot fogyaszt, s 1900 lumennel világít.

A H7 izzó leggyakrabban távolsági fényszórókban található meg, a 12 voltos izzó 55 Wattot fogyaszt, s 1500 lument világít. A 24 voltos körökben a H7 70 Wattnál 1750 lumen fényt bocsát ki. Ez az izzótípus is alkalmas arra, hogy a 4 fényszórós rendszert használó autóknál betöltse a tompított világítás feladatát.

A H8 izzót kizárólag a gépjárművek ködfényszóróiban használják, a 12 voltos üzemi feszültség 35 wattos fogyasztást táplál, ennek megfelelően a fényáram is gyengébb, mindössze 800 lumenes.

A H9 és H11 izzókat 4 fényszórós autókban használják, távolsági fényszóróként. 12 Volton üzemelnek, s 65 illetve 55 wattos fogyasztással 2100 illetve 1350 lumen erejű fény előállítására képesek.

A HB3 és HB4 izzók Amerikában használatosak, ezek is a 4 fényszórós rendszerek elemei. Az első izzó a tompított, az utóbbi a távolsági fényszórásért felelős. 12 Volt hajtja meg az égőket, s 60 illetve 51 Watton 1900 illetve 1100 lument fényt bocsátanak ki.

A négy fényszórós rendszerek is Amerikából indultak hódító útjukra még 1957-ben, az USA akkoriban tette ugyanis lehetővé a nem szimpla fényszórók alkalmazását. Európában hasonló megoldások kerültek a BMW 3-as szériájára, egyes Alfa Romeo típusokra és a Mercedes E-osztályra. A magyar autótörténelem olyan ismert járművei is érkeztek négy fényszóróval, mint a Lada 1500 vagy az Ikarus buszok. Utóbbiakból még ma is számos példány közlekedik Budapesten, a BKV buszaiként.

Internetről rendelhető LED izzók

A H7 izzó vagy H4 izzó foglalatába helyezhető led izzók az utóbbi időben ellepték az autós oldalakat, s a többségében Kínából származó égők használata több okból sem megfelelő. A reklámok könnyű beszerelhetőséget és nagy fényerőt ígérnek az alkalmazásukkal.

A LED elméletileg egy sokkal fejlettebb fényforrás, mint a H-sorozat izzói, ugyanis nem termikus folyamatokkal képez fényt, hanem a félvezető anyag másállapotából visszatérve bocsát ki látható fényt. A modern autókban megjelenő LED-es világítótestek is megerősíthetik a gyanútlan vásárlót arról, hogy jó üzletet csinál, amikor LED égőt vásárol az interneten.

A könnyű beszerelhetőség még egy előny lenne, de ez inkább marketing szöveg, hiszen minden izzót ugyanolyan nehéz vagy könnyű cserélni, ahogy a gyártó kialakította a lámpatestet. A legtöbb hagyományos lámpát viszont úgy készítették el, hogy oda a H izzócsalád elemeit tervezték, ezt jelölik egy nagy E betűvel, amit jóváhagyási jelnek neveznek.

A jóváhagyási jelet csak az az izzó kaphatja meg, amely kielégíti a lámpatest előírásait, tehát a megfelelő pozícióban áll az izzószála, teljesítménye és fényereje megadott nagyságú, az izzószál vastagsága szabványos és így tovább.

Az izzóra nyomtatott E jel egy körben áll, egy számmal, mely azt az országot jelöli, mely jóváhagyta az égőt. Az E1 Németország, az E2 Franciaország, de például az E7 Magyarország megjelölése. Az E betűs kör alatt látható egy szám, mely a jóváhagyás sorszáma az adott országban, a jobb oldali szám pedig a távolsági fényszóróként használt legnagyobb fényerősséget jelzi.

Természetesen az E jóváhagyási jel nemcsak az izzókon szerepel, hanem a gépjármű lámpatestén, üvegfelületein és visszapillantó tükrein is. Ezekre ugyanúgy vonatkoznak az európai biztonsági előírások, mint az izzókra.

Az internetről rendelt LED izzók nagy részén nem szerepel az E jel, ami azt jelenti, hogy a közúti közlekedésben nem használhatók fel. A törvényalkotó olyan szigorúan veszi a nem megfelelő biztonsági alkatrészek használatát, hogy egy esetleges rendőri intézkedéskor vagy műszaki vizsga alkalmával be is vonhatják a jármű forgalmiját.

Minden cikk

Winterreifen Winter tire

Téligumi – ezeket kell tudni a legfontosabb téli kiegészítőről

Tanacsado · Autóipari technológia
All TWI on the tire - meaning

A nyári gumiról bővebben – avagy autós teendők, ha beköszönt a tavasz

Tanacsado · Autóipari technológia
All car seats cleaning

Belső értékek

Tanacsado · Autóipari technológia
Kevesebb megjelenítése