Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.

Jogosítvány árak: mi mennyibe kerül?

A jogosítvány megszerzése mindenki életében egy neuralgikus pont: nem elég megtanulni a rengeteg elméletet és kitanulni az autóvezetés alapjait, még rendkívüli módon megterheli a pénztárcát is.

Évről évre többe kerül a vezetés, a jogosítvány árak csak emelkednek, s ráadásul ahogy több az autó az utakon, még több gyakorlásba is kerül a megfelelő rutin megszerzése.

A piac ettől függetlenül rendkívül nagy, s nagyon sok szereplő szeretne osztozni a tortán. Rendszeresen feltűnnek olyan szuperakciós jogosítvány ajánlatok, melyek szinte már minimális összegért, de a piaci átlag alig egy kis részéért kínálják a teljes jogosítvány megszerzését. Természetesen a jogosítvány árak nagy részét fix rezsiköltségek, az üzemanyag, a bérek és azok adói, járulékai, a kocsik amortizálódása, a különféle belső oktatások díjai és más hasonló összetevők adják, így ezekből legálisan lefaragni nem lehet.

Az autósiskolák egymással is versenyeznek, így minden nagyon akciós ajánlatot érdemes alaposan megnézni. A legtöbb esetben nagyon hamar kiderül, hogy a hirdetett áraknak közük sincs a valósághoz.

B jogosítvány árak

A B jogosítvány a legnépszerűbb az átlagemberek körében, így ezen a területen a legnagyobb a verseny. A különféle megfizetendő díjak nagyjából egyforma szinten mozognak, hiszen jelentős hátrányba kerül az az autósiskola, mely az átlagnál jobban emeli az árait.

Az elméleti képzés már mindenhol végezhető tantermi foglalkozás vagy e-learning keretrendszer segítségével. A tantermi foglalkozás során egy bérelt helyen, általában iskolákban vagy más nagyobb tantermekben tartják azt a néhány alkalmas foglalkozást, ahol az oktató átadja a vezetés elméleti anyagát. Ez természetesen nem elég a vizsgához, így minden résztvevőnek pluszban kell még tanulnia az iskola által ajánlott KRESZ könyvből.

Az e-learning keretrendszer esetén egy államilag akkreditált rendszerhez kap hozzáférést a hallgató, amelyben modulszerűen kerültek kialakításra a tananyagok. Minden modult modulzáró vizsga zár, amelyet ha teljesít a tanuló, akkor láthatja a saját haladásának sikerét. A keretrendszer egy záróvizsgával zárul, melynek sikere esetén a hallgató jogosult az államilag szervezett központi vizsgán való részvételre.

A vizsgákat a Közlekedési Hatóság épületeiben tartják, itt mindkét típusú oktatás hallgatói ugyanazt a vizsgát oldják meg. Számítógépen kapnak tesztkérdéseket, melyeknél meg kell jelölni a helyes választ vagy válaszokat. A kérdéssor végén azonnal látható az eredmény, a rendszer azonnal kiértékeli a kapott válaszokokat.

A tanfolyamok árai rendkívül változók, mivel egyes iskolák erre adnak kedvezményt, hogy aztán a vezetésen visszahozzák azt. A kedvezményes e-learning tanfolyam ára 10 ezer forintnál kezdődik, a tantermi oktatás intenzitástól függően 30 és 50 ezer forint között is változhat.

Az elméleti vizsga teljesítését gyakorlati órák követik, ekkor sajátítja el a tanuló a gépjármű kezelését, a közlekedésben való részvételt és a forgalmi szituációk megoldását. Ezek az órák 50 percesek, s iskolától függően 4 ezer és 5 ezer forint közötti óradíjat számolnak fel. Az intenzívebb képzési rendek vagy automata váltós autók óradíja drágább.

Az előírt vezetési óraszám 29+1, ahol 29 óra vezetést követ 1 óra vizsga, de a gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy az oktatási rendszer és a közlekedés volumene teljesen átalakult az elmúlt 15 év során. Korábban a legtöbb hallgatónak elég volt a 30 óra vezetés, napjainkban az átlagos vezetési óraszám 45-50 óra, de nem ritka a 60 órás vezetési gyakorlat sem. Egyes esetekben pedig elérheti a 100-at is a levezetett órák száma.

A jogosítvány árak tekintetében ez az a részképzési terület, mely meg tudja dobni a jogsi költségeit. Még az átlagos 4500 Ft-os óradíjjal számolva is 45 ezer forintba kerül 10 plusz óra, nem beszélve a megszokott 20-30 pótóra 90-135 ezer forintos díjáról.

A költségekhez hozzá kell még számolni az elsősegély tanfolyam díját és vizsgadíját, mely együtt akár 15-20 ezer forintba is kerülhet. Az elméleti és a gyakorlati vizsga hatósági áras, a KRESZ vizsgáért kb. 5 ezer forintot, a gyakorlati vizsgáért 11 ezer forintot kell fizetni. Ezeket a vizsgadíjakat ráadásul sikertelen vizsga esetén a következő alkalommal is ki kell fizetni.

A B kategóriás jogosítvány árak meghirdetésekor a legtöbb autósiskola kb. 150 ezer forintos árat számol a jogosítvány megszerzésére. A pótórák, s az átlagosan a 3. alkalommal sikerülő gyakorlati vizsgák miatt ez az ár a valóságban azonban inkább 250-350 ezer forint körül szóródik. Erre természetesen rá kell még számolni a különféle közlekedési díjakat és más kiegészítő költségeket, melyeket a vezetési órákra való eljutás miatt költ el a hallgató.

Motor jogosítvány árak

A motorokra vonatkozó jogosítványok különféle kategóriákba sorolhatók, melyek egyrészt vonatkoznak az oktatásba belépők minimális életkorára, illetve a megszerzett jogosítvánnyal vezethető motorok méretére.

Ennek megfelelően nincsenek általános motor jogosítvány árak, s az árképzés attól is függ, hogy az egyes egymásra épülő kategóriák esetében milyen régen sikerült megszerezni az előfeltétel jogosítványt.

Az elméleti képzés a motorosok számára is kb. 10 ezer forint körül alakul, s az A korlátlan kategóriában kb. 60 ezer forint a teljes képzés ára. Amennyiben a tanulónak nem volt korábbi motoros jogosítványa, akkor ez az összeg elérheti a 100 ezer forintot is.

Az A2 motor jogsinál a minimum ár 55 ezer forint környékén kezdődik, mely szintén felkúszhat akár 75 ezer forintig is, ha a hallgató még nem vizsgázott korábban más kategóriában.

Az A1 és B125-ös kategóriák képzési díja kb. 50 ezer forint, előzmény jogosítvány nélkül szintén kb. 75 ezer forint. Az AM kategóriában kb. 55 ezer forint szükséges a jogosítvány megszerzéséhez.

Természetesen, ahogy az a B kategóriás jogosítvány ára esetén látható volt, az autósiskolák árait érdemes fenntartással kezelni, nincs ez másképp a motor jogosítvány áraknál sem.

Teherautó-, busz- és nehézpótkocsi jogosítvány árak

A teherautó jogosítvány árai szintén nagy szórást mutatnak, a C jogosítvány megszerzéséhez ráadásul 80 órás emelt anyagú képzés tartozik. Az autósiskolák közlése szerint ezt a kategóriát akár 160 ezer forintból is meg lehet csinálni, persze szükséges hozzá egy már meglévő B jogsi.

A busz jogosítvány megszerzésével D kategóriás jogosítvány váltható ki, de ennek előfeltétele a B és C kategóriás jogosítványok megléte. Ha ezek a feltételek fennállnak, a tanfolyam már kb. 170 ezer forint körüli összegből elvégezhető.

A nehézpótkocsi jogosítványt E jogosítványnak nevezik, önállóan nem, hanem más kategóriákkal együtt adják ki. Ennek megfelelően a személyautóra és nehézpótkocsira vonatkozó B+E jogosítvány megszerzésének ára 120 ezer forintnál kezdődik. A tehergépkocsira és nehézpótkocsira vonatkozó C+E jogosítvány kb. 10 ezer forinttal olcsóbb, 110 ezer forinttól elérhető. A B+E kategória előfeltétele a B jogsi, a C+E kategória előfeltétele pedig a B és C jogosítványok megléte. Mindkét esetben fontos, hogy a beiratkozni kívánó hallgató B kategóriás jogosítványa már több, mint kétéves legyen.

Minden cikk

Winterreifen Winter tire

Téligumi – ezeket kell tudni a legfontosabb téli kiegészítőről

Tanacsado · Autóipari technológia
All TWI on the tire - meaning

A nyári gumiról bővebben – avagy autós teendők, ha beköszönt a tavasz

Tanacsado · Autóipari technológia
All car seats cleaning

Belső értékek

Tanacsado · Autóipari technológia
Kevesebb megjelenítése