Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.

Nappali menetfény – minden, amit a használatáról tudni kell

A nappali menetfényről az utóbbi években egyre többet hallhatunk, mióta az Európai Unió minden 2012. január 1. után forgalomba állított autónál kötelezően előírja, hogy nappali menetfénnyel, azaz DRL-lel legyen felszerelve.

Mivel lakott területen kívüli haladáshoz kötelező valamilyen fény használata, erre pedig a tompított fényszóró közel sem ideális, ezért szóljunk most néhány szót erről a kifejezetten hasznos kiegészítőről, ami nagyban hozzájárult a halálos balesetek számának csökkenéséhez. Akinek nincs DRL-lel felszerelve az autója, annak sincs semmi oka az aggodalomra, hiszen ezeket az általában LED-fényforrással működő lámpákat akár utólag is be lehet szerelni az autókba. De mit is kell tudni a szabályosan működő DRL-ről?

Ha helyesen szereltük be a kiegészítőt, a DRL az autó elindítása után automatikusan felkapcsol, a helyzetjelző vagy a tompított fényszóró felkapcsolásával pedig automatikusan lekapcsol. Vannak olyan DRL-ek is, amelyek akár DRL/DPL módban is működhetnek, ezek általában a felére veszik a fényerőt, ha a tompított fényszórót vagy a helyzetjelzőt is felkapcsolnánk. Mint már említettük, a DRL utólag is beszerelhető a tetszőleges autóba, ehhez nem kell más, minthogy az adott lámpatest minden szabványnak és kritériumnak megfeleljen. Nézzük sorban, hogy mik ezek a szabványok.

A lámpán szerepelnie kell AZ RL jelölésnek (ez jelöli azt, hogy nappali menetfényről van szó), továbbá kell, hogy legyen rajta egy bekarikázott E betű az országkóddal, és szerepeljen rajta a lámpa jóváhagyási száma is. Ha a lámpa DPL-ként is működik, akkor ezt egy „A” betűnek kell jeleznie a lámpatesten. A DPL (angolul daytime position light) nem más, mint egy kiegészítő világítás, mely leginkább csak a dekoráció vagy a tuning szempontjából lehet érdekes, így ezzel részletesen nem foglalkoznánk.

Ha a fenti tulajdonságokkal rendelkezik tehát a lámpa, melyet megvásároltunk, nincs is további dolgunk, mint a beszereléséről gondoskodni. Elég, ha ezeknek a kritériumoknak megfelel a lámpa, nincs szükség semmi másra a szabályos beszereléséhez. A kettős funkciójú lámpákat (DPL és DRL is egyben) csak úgy lehet beszerelni, hogy a DPL funkciójuk nem működik, tehát a DRL teljesen lekapcsol a tompított fényszóró felkapcsolásakor. A szabványokon kívül nem árt odafigyelnünk a távolságokra, a KRESZ ezt úgy szabja meg, hogy a lámpa minimum 25 centiméterre legyen a földtől, a gépkocsi széle ne legyen 40 centiméternél távolabb, a két lámpa között pedig legyen legalább 60 centiméter távolság. DPL esetében a földtől 35 centiméter távolságot kell mérni.

Ha ezekre odafigyeltünk, a DRL beszerelése után nem kell további figyelmet szentelni annak helyes működtetésére, hiszen magától is helyesen működik, ha szabályosan van beszerelve. Fontos azonban leszögezni azt, hogy a nappali menetfény éjszaka és korlátozott látási viszonyok között nem használható, ilyen esetekben legalább a tompított fényszórót kapcsoljuk fel.

Minden cikk

Winterreifen Winter tire

Téligumi – ezeket kell tudni a legfontosabb téli kiegészítőről

Tanacsado · Autóipari technológia
All TWI on the tire - meaning

A nyári gumiról bővebben – avagy autós teendők, ha beköszönt a tavasz

Tanacsado · Autóipari technológia
All car seats cleaning

Belső értékek

Tanacsado · Autóipari technológia
Kevesebb megjelenítése