Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.

Megéri a négyévszakos gumi?

Alapszabály, hogy télen téli gumival, nyáron pedig nyári gumival kell közlekedni. A piacon mégis nagyon keresett a négyévszakos gumi, amely, ahogy a neve is mutatja, mind a négy évszakban alkalmas lehet a közlekedésre.

A négyévszakos szettnek előnyei és hátrányai is vannak, melyeket együtt mérlegelve lehet meghozni a felelős döntést.

Mi a különbség a nyári- és a téli gumi között?

A nyári gumiabroncsot a tavasztól késő őszig tartó közlekedésre tervezték, anyaga és mintázata is eltér a téli gumitól. A nyári gumi anyaga sokkal keményebb, hiszen a nyáron a felmelegedett aszfalton sokkal nagyobb hőtermelésnek van kitéve a kerék, amit a kemény gumikeverék jobban bír.

Ez a keménység okoz gondot a hidegebb időszakokban, hiszen ilyenkor a gumikeverék annyira felkeményedik, hogy már nem tapad tökéletesen az út felületéhez. A nyári gumival szerelt autó télen könnyebben megcsúszik, s havas, latyakos vagy jeges úton nem tud megfelelően kapaszkodni. Már egy kisebb havas emelkedő is elég lehet, hogy a nyári gumival ne tudjon felmenni rajta az autós.

Amint az átlaghőmérséklet 7 fok alá süllyed, érdemes téli gumira váltani. Ennek anyaga a hozzákevert adalékanyagok miatt sokkal lágyabb, így télen sem keményedik meg, s szinte odatapad az aszfalt felületére. A téli gumi felülete lamellákkal gazdagított, ezek az apró zsebecskék a gumi felületén szintén a jobb tapadásért felelősek.

A téli gumi épp a lágysága miatt nem ajánlott a nyári közlekedésre, hiszen a felmelegedett aszfalton a sokkal lágyabb téli gumikeverék megdöbbentően gyorsan, akár egy nyár alatt el tud használódni. Így pont mire eljön a tél, akkorra fog elkopni a gumi felülete annyira, hogy új szettet kelljen venni.

Általánosságban elmondható, hogy télen a nyári gumi nem megfelelően tapad, így használata akár életveszélyes is lehet, míg nyáron a téli gumi eltérő mintázata okozhat végzetes módon meghosszabbodott fékutat!

Mit tud a négyévszakos gumi?

A négyévszakos gumiról elterjedt tévhit, hogy megtalálható benne minden előny, ami a téli gumiban és a nyári gumiban együtt megvan. Ez képtelenség, hiszen a téli gumi mintázata lamellás, a nyári gumié mintázott, a téli gumi anyaga lágyabb, a nyárié pedig keményebb. Belátható, hogy lehetetlen olyan gumiabroncsot kifejleszteni, aminek anyaga egyszerre lágy és kemény, nem beszélve a minták teljes különbözőségéről.

A gyártók éppen ezért az elfogadható kompromisszumra törekednek, megtalálva egy olyan megoldást, ami használható nyáron és télen is. A négyévszakos gumi anyagának keménysége a nyári és téli abroncsok között található, így nyáron kevésbé kopik, télen pedig kevésbé keményedik meg.

A mintázatában megtalálhatók a nyárira jellemző blokkok, némi lamellázással gazdagítva, így a gumik az enyhébb téli közlekedés során is használhatók, s valamilyen szinten a nedves úton való közlekedésre is alkalmasak. A kompromisszumos megoldás miatt azonban a négyévszakos gumi nem alkalmas igazán a valódi havas úton való közlekedésre, s nyáron a nagyobb esők során sem képes úgy felszívni az esőt a kerekek alatt, mint a nyári változat.

A négyévszakos gumi előnyei a költséghatékonyságában keresendők. Az ilyen gumival szerelt autókra csupán egy szett gumi kell, szemben a teljes szett nyári- és téli gumival. Ez még a legolcsóbb, úgynevezett budget árkategóriában is minimum 40-50 ezer forintos megtakarítást jelent, de az átlagos, 14 colos kerekű autóknál elérheti akár a 60-80 ezer forintot is.

A négyévszakos gumi használatával elkerülhető a tél elején és végén esedékes garnitúra-csere, mely évente szintén több ezer forintos tétel. A gumicsere árahoz hozzá kell még számolni az elvesztegetett idő költségét is, illetve gyakran a jelentős idegeskedést, amikor az autógumisok szezonban hetekig nem tudnak időpontot adni.

Az ilyen abroncsok kompromisszumos megoldást jelenthetnek azoknak, akiknek nincs pénzük a két garnitúra gumira, de nem szeretnének teljesen kopott gumikkal járni. Így ők a két szett használt gumiabroncs helyett vehetnek egy új szett négyévszakos gumit.

Természetesen az ezt a megoldást választó autósoknak tisztában kell lenniük azzal, hogy télen csak keveset közlekedhetnek majd az autójukkal, hiszen akkor a magasabb futásteljesítményt magasabb kockázat is kíséri. Minden télen előfordul egy néhány napos időszak, amikor vastagon áll a hó, a latyak és a jég az utakon. Ekkor a négyévszakos gumit használók szinte teljesen biztosan nem tudnak közlekedni!

A négyévszakos gumiknál szintén nem használható ki a nyári- és téli gumiabroncsok eltérő szélességéből adódó előny. A nyári gumik vastagabbak, ezáltal jobban fekszenek az úton, kanyarodáskor jobban tapadnak és kevésbé instabil velük az autó. A nyári időszakra jellemző nagy esőben is jobban teljesítenek, s kevésbé úsznak fel az úton megült pocsolyákon.

A téli gumik viszont keskenyebbek, mivel így az autó tömege kisebb felületen érintkezik a talajjal, ezáltal nagyobb tömeg esik minden négyzetcentiméterre. A nagyobb egységnyi tömeg pedig jobb tapadást és biztosabb haladást tesz lehetővé, ezért van például a téli autókrossz bajnokságok autóin majdnem bicikligumi keskeny kerék. A négyévszakos gumi használatával az autós elszalasztja azt a lehetőséget, hogy nyáron kevésbé ússzon fel, és jobban tapadjon, télen pedig kevésbé csússzon meg a jeges úton.

Összességében elmondható, hogy a négyévszakos gumi nem jobb választás a téli- és nyári gumiszett váltogatásánál. Kifejezetten nem ajánlható senki számára, mivel nyáron rosszabbul teljesít a nyári abroncsoknál, télen pedig a téli gumiknál. Főleg városi autósoknak lehet költséghatékony választás, akik ritkán hagyják el a jó minőségű városi utakat, s akkor is viszonylag keveset autóznak. Ezek az autósok elfogadják, hogy a legkeményebb téli időszakban nem tudnak majd közlekedni, s nyáron is jobban fogy majd a gumijuk a nagy melegben.

Drága autókra semmilyen körülmények között nem ajánlott a négyévszakos gumi használata, hiszen a megtakarítható összeg csupán néhány tízezres, maximum százezer forintos lehet. Ezzel szemben, ha amiatt következik be egy baleset, mert a négyévszakos gumi sokkal hosszabb fékúttal képes csak megállni, akkor nagyon könnyen százezres, vagy milliós javítási tétélek kerülhetnek elő.

Nem szabad elfelejteni a biztosításokkal kapcsolatos kikötéseket sem, melyek káresemény bekövetkeztekor a biztosító mentesülését okozhatják. A biztosítók nagyon gyakran kikötik a kötelező gépkocsi felelősségbiztosítás vagy a casco biztosítás kötvényében, hogy mentesülnek, ha az autósnak felróható súlyos felelőtlenség miatt következik be a baleset. A nem megfelelő mintázatú gumiabroncs használata pedig egyes biztosítóknál lehet ok a mentesülésre, ami után az autós a bíróságon pereskedve keresheti igazát.

A biztosító mentesülése anyagilag is súlyosan megterhelő. A kötelező felelősségbiztosítás esetén a biztosító ilyenkor kifizeti ugyan a vétlen autós kárát, azt azonban akár részletekben is behajtja a vétkes autóson. Casco biztosításnál pedig a biztosító nem fizeti ki az autós saját kárát. Mindkét esetben súlyos százezres vagy akár milliók kifizetése hárul a biztosítással amúgy rendelkező autósra!

Minden cikk

Winterreifen Winter tire

Téligumi – ezeket kell tudni a legfontosabb téli kiegészítőről

Tanacsado · Autóipari technológia
All TWI on the tire - meaning

A nyári gumiról bővebben – avagy autós teendők, ha beköszönt a tavasz

Tanacsado · Autóipari technológia
All car seats cleaning

Belső értékek

Tanacsado · Autóipari technológia
Kevesebb megjelenítése