Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.

Tudnivalók az olajcseréről

Van néhány olyan pénz- és időigényes dolog, ami rögtön elveszi annak a kedvét, aki autóvásárláson töri a fejét, ilyenek például az állandóan fellépő karbantartási költségek.

Ehhez hozzátartozik az olajcsere is, ami pár havonta vagy pár évente okoz fejfájást az autótulajdonosoknak, azonban nem kell megijedni, az olajcsere ugyanis nem jár óriási költségekkel, és nem is kell olyan sűrűn foglalkozni vele, mint mondjuk a tankolással. Akinek pedig szabadideje és türelme is megengedi, akár otthon is elvégezhet egy alap olajcserét, így megspórolva ezt a minimális pénzösszeget is.

Milyen gyakran kell az autómban olajat cserélni?

Aki a 90-es években vagy már azelőtt is autótulajdonos volt, jól emlékszik arra, hogy annak idején 5 és 10 ezer kilométer után kellett csak olajat cserélni. Aki viszont ma használ autót, annak sokkal egyszerűbb lett a dolga, ahogy teltek az évek. Ennek az oka egyrészt az, hogy azóta a motorok óriási fejlődésen mentek keresztül, de még inkább a kenőanyagok minőségi javulásának köszönhető, hogy ezekkel az olajtípusokkal még több kilométert tudnak megtenni a gépkocsik. Manapság a gyárak általában azt mondják, hogy minden megtett 30000 kilométer után érdemes a fáradt olaj cseréje, de figyelmeztetjük a kedves olvasót arra, hogy ezt az adatot érdemes fenntartásokkal kezelni. Bár az újabb típusú autók esetén nem ritka az olyan, amely simán meg tud tenni ennyi kilométert is egy feltöltött olajjal, de a legtöbb esetben azért ajánlott 15 és 30 ezer kilométer között az olajcserét elvégezni átlagos használat esetén. De ez minden esetben a használattól függ, nagyobb igénybevétel esetében ajánlott például 5 és 10 ezer kilométerenként cserélni. Nem csak a megtett kilométerek számától függ az, hogy milyen időközönként kell foglalkozni ezzel a problémával. Vannak például olyan alkalmi autóhasználók, akik ekkora távolságot nem tesznek meg egy év alatt sem. Ebben az esetben a szakértők azt szokták mondani, hogy a kilométeróra állásától függetlenül mindenképp javasolt az olaj lecserélése 1, legfeljebb 2 évente. Hogy megtudjuk, a mi autónkra milyen intervallum vonatkozik, és milyen olajtípust szabad a motorba tölteni, olvassuk el a felhasználói kézikönyvet, ahol a gyártó ezt minden esetben világosan feltünteti.

Mire kell odafigyelni olajcserénél?

Ha olajcserére visszük a kocsit egy szervizbe, meg fogják kérdezni tőlünk, hogy milyen típusú motorolajjal kívánjuk utántölteni a motort. Ez a kérdés nem a szakmai hozzá nem értésből adódik, nagyon jól tudják az autószerelők, hogy milyen olaj való egy adott gépjármű típusba. Azért kérdezik a tulajdonostól ezt, mert olajtípusonként is ezerfelé olaj létezik, és árukon kívül sok más tulajdonságukban is különböznek, de leginkább a minőségükben. Ha egy minőségi motorolajra esik a választásunk, biztosak lehetünk abban, hogy ezzel nagyon sokáig nem kell újra foglalkozni, és még fontosabb az, hogy a motor élettartama is nagy mértékben növelhető, ha erre az apróságra odafigyelünk. Olcsóbb motorolaj és hamisítványok használatától viszont mindenképp óva intenénk a kedves tulajdonost, hiszen ezzel kárt is tehetünk a motorban.

Hogyan lehet otthon, egyedül kicserélni az olajat?

Bár több autóval kapcsolatos műveletnél is megjegyeztük már, hogy otthon semmiképp sem érdemes foglalkozni vele, hiszen több kárral jár, mint haszonnal, az olajcsere esetében ez nem így van. Ha valaki elég bátor hozzá, hogy nekiálljon a szervizelésnek, házilag is hamar végezni lehet az olajcserével, és nem igényel nagy szakértelmet. Ehhez szükségünk van pár dologra, vegyük először a szerszámokat: kelleni fog egy emelő, egy támasz és egy villáskulcs is. Ezen kívül a folyamat előtt mindenképp szerezzük be a kocsi típusával kompatibilis új olajat, új olajszűrőt és egy olajszűrő kulcsot. Fentebb már említettük, hogy fontos, hogy a gépkocsiba csak a motornak megfelelő olaj kerüljön, érdemes azonban pár más dologra is odafigyelni. Ügyeljünk arra, hogy csakis olyan olajat válasszunk, amelynek a gyártójáról hallottunk már, és biztosak vagyunk abban, hogy nagy névről van szó, a márkák ugyanis különösen nagy jelentőséggel bírnak az olajok esetében. Ehhez lehet még venni valamilyen adalékot, ha keverni akarjuk az olajat, de ebből is csak a márkás, minőségi termékeket javasoljuk. Motortól függ, hogy mennyi olajra van szükségünk, de 4-5 liternek a legtöbb esetben elegendőnek kell lennie. Ha minden szervizeléshez szükséges alkatrész és hozzávaló a rendelkezésünkre áll, hamar lehet találni útmutatót a szükséges lépésekről, így viszonylag hamar túleshetünk a folyamaton. Fontos megjegyezni, hogy az olaj cseréje során a legfontosabb a személyi sérülések kockázatának a minimálisra való csökkentése, tehát csakis olyan környezetben végezzük el, ahol szinte teljesen kizárható az, hogy valakinek az egészsége, esetleg a kocsi állapota károsulna. Ha ezeket a feltételeket nem tudjuk biztosítani, akkor neki se álljunk a folyamatnak, hívjunk fel inkább egy szervizt, ahol a legtöbb esetben egy órán belül végeznek az olajcserével, de az sem ritka, hogy valahol 20-30 perc alatt elkészülnek vele.

Attól függően, hogy hol néz utána az ember, különböző kilométerszámokkal és praktikákkal találkozhat, egyet viszont biztosan kijelenthetünk: ha olajcsere nélkül megtett 35000 kilométert, akkor nagyon sürgősen vigye szervizbe autóját, mielőtt nagyobb baj történne. Az olajcsere minimális költségei elenyészőek ahhoz képest, ha a motor vagy valamilyen más alkatrész károsodik a kocsiban. Ha nem használja olyan sűrűn az autóját, és a kilométereket nem figyelte egészen idáig, akkor „biztos, ami biztos” alapon azt mondanánk, hogy évente egyszer legalább cseréltesse le az olajat. Miután visszahoztuk a szervizből a kocsinkat, bár nagyon fontos dolog a bizalom, érdemes még egyszer leellenőrizni az olajszintet, hogy biztos stimmel-e. És bár a KRESZ-tanfolyamokon ezt már minden sofőr megtanulta, ha valaki esetleg már nem emlékezne rá, mi leírjuk ezt a nem túl bonyolult folyamatot. Vízszintes felületen kell megállni az autónkkal, a motorháztetőt felnyitni, a nívópálcát kiszedni és letörölni, majd visszadugva és újra kihúzva megbizonyosodhatunk róla, hogy megfelelő mennyiségű olaj került visszatöltésre. Ezután már nincs más dolgunk, mint hogy beletapossunk a gázba.

Minden cikk

Winterreifen Winter tire

Téligumi – ezeket kell tudni a legfontosabb téli kiegészítőről

Tanacsado · Autóipari technológia
All TWI on the tire - meaning

A nyári gumiról bővebben – avagy autós teendők, ha beköszönt a tavasz

Tanacsado · Autóipari technológia
All car seats cleaning

Belső értékek

Tanacsado · Autóipari technológia
Kevesebb megjelenítése