Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.

Az új autó – ADAC ajánlások rendszere

Jelenleg Európa legnagyobb autós- illetve motoros szövetsége, 18 millió, illetve 1,5 millió taggal. A Sárga angyaloknak nevezett autóikkal az egész országot lefedik, a meghibásodott autóknak nyújtanak műszaki segítséget.

44 légimentő helikoptert is üzemeltetnek, melyek a súlyos baleseteknél jelennek meg. A gépek úgy lettek elhelyezve az ország területén, hogy bármilyen balesetnél 15 percen belül le tudjanak szállni.

Rendszeresen kiadott magazinjában saját teszteket közölnek a különféle autógumikról, azokról a helyekről, melyeket érdemes felkeresni, és a biztonságos vezetésről. Az új autó – ADAC ajánlások listával pedig minden évben bemutatják a legmegbízhatóbb és legmegbízhatatlanabb új autókat, melyek fontos iránymutatások a vásárlók számára.

A legmegbízhatóbb autók

Az ADAC által minden évben összeállított megbízhatósági lista azt mutatja meg, hogy az egyes autótípusok milyen gyakran mondják fel a szolgálatot. A német autóklub megvizsgálja a lerobbanási statisztikákat, s ez alapján állítja össze a saját listáját.

Az adatokat a Németországban szolgálatot teljesítő Sárga angyalok szolgáltatják, ezek pontosan fel tudják mérni a meghibásodások számát, amikor egy-egy műszaki problémához riasztják őket. A lerobbant autók számát összevetik azzal, hogy az adott típusból hány darabot adtak el országszerte. A végeredmény egy hányados, mely jól jelzi, hogy minden 1000 eladott autóból végül mennyi hibásodott meg.

A leggyakoribb meghibásodási ok meglepő módon az akkumulátor hibája, ez a fő alkatrész a felelős a leállások több mint harmadáért. Vezető hibaok még a motor, az elektromos rendszer, a fék és a futómű, illetve a motor vezérlése. Utóbbi az egyre bonyolultabb autóelektronikai berendezések elterjedése óta van jelen a listán.

Kisebb mértékben felelős a lerobbanásokért az üzemanyagrendszer, a kerekekért és a fűtésért, illetve hűtésért felelős rendszerek. Egyes prémium autótípusokhoz prémium assistance szolgáltatások is járnak, ekkor az autógyártók maguk gondoskodnak a meghibásodott autókról. Az ilyen adatok nem szerepelnek az ADAC statisztikáiban, mivel ilyenkor nem ők kerülnek riasztásra.

Az autóknál jellemző, hogy minél idősebbek, annál többször lerobbannak, ez jól kimutatható a feljegyzésekből. Az ADAC az autó kategóriákat méretük szerint is megkülönbözteti, s a jellemző modelleket rangsorolja.

A miniautók olyan négyüléses modellek, melyeket A-kategóriának is neveznek. Igazi városi autók, hosszuk nem haladja meg a 3,5 métert. Magyarországon ritkán találhatók meg, mert külföldön is csak második autónak veszik, új autóként viszont a magyar piacon erre a célra drágák. Ide tartozik például a Chevrolet Matiz és Spark, a Citroen C1, a Fiat 500 és Panda, a Ford Ka, a Hyundai i10, a Kia Picanto, az Opel Adam és Agila, a Peugeot 107, a Renault Twingo, a Seat Mii, a Skoda Citigo, a Smart Fortwo, a Toyota Aygo és a Volkswagen Fox és Up. A megbízhatósági listát ebben a szekcióban a francia és a japán autók vezetik.

A kisautók vagy B-kategóriás autók már használhatók családi autónak is, átlagos hosszuk 4 méter körül alakul. Magyarországon ezt a kategóriát veszik újonnan, mivel mérete már elegendő az átlagos felhasználáshoz, ára viszont kedvezőnek mondható. Ide tartozik az Audi A1, a Citroen C3, a Dacia Sandero, a Fiat Punto, a Ford B-Max, Fiesta és Fusion, illetve a Honda Jazz. Ebben a kategóriában a német és a francia autók dominálnak.

A C-kategóriába tartozó személygépjárműveket hívják alsó-középkategóriának, ezeknek már magasabb az áruk, Magyarországon újonnan inkább csak céges autóként szolgálnak. Az autótípusok közül ide sorolható az Audi A3 és Q3, az 1-es és X1-es BMW, a Citroen Berlingo, a Dacia Duster és Logan. Itt a német autók egyértelműen verik a mezőnyt a megbízhatóságukkal, a sort az olcsóbb árú Dacia modellek zárják.

A D-kategória autóit nevezik felső-középkategóriának, Magyarországon a céges autókon belül is a vezetők járnak ilyen járművekkel. Olyan autótípusokat sorolnak ide, mint az Audi A4, A5 és Q5, a 3-as, 4-es és X3-as BMW, a Ford Mondeo és S-Max. Nem meglepő, hogy a drága és jól felszerelt német modellek robbannak le a legritkábban ebben a kategóriában.

A prémium E-kategóriás autók közé tartoznak az Audi A6, 5-ös és X5-ös BMW, a Mercedes E-osztály és ML, illetve a Skoda Superb. Ebben a kategóriában kevésbé jellemző a meghibásodás, minden vizsgált modell rendkívül jól teljesített a megbízhatóság terén.

Autógumi tesztek

Az új autó – ADAC ajánlások mellett a német autószövetség rendszeresen tesz közzé autógumi teszteket is. Ezek közül főleg a téli szezonok elején kijövő téligumi teszteket várja a szakmai közönség és az olvasók.

A tesztelések során a gumiabroncsok külön részeredményeket kapnak, melyeket súlyozva adják meg a végleges eredményt. A nedves úton való haladás 30%-ot nyom a végeredményben, a havon való közlekedés 20%-ot, a száraz úton 15%-ot, míg a jégen 10%-ot jelent. Figyelik a kopást (10%), az üzemanyag-fogyasztást (10%) és a zajterhelést (5%).

Az autóklub két átlagos gumiméretet vizsgál, a 195/65 R15-ös gumik a személyautóknál használatosak széles körben, míg a SUV-okon a 215/65 R16-os gumi a jellemző méret. Az ADAC független kereskedőknél vásárolja meg a tesztpéldányokat, így a gyártók nem tudják befolyásolni a tesztet. Minden típusból több garnitúrát is tesztelnek, s igyekeznek lefedni a gumipiac összes gyakoribb szereplőjét.

Az autóklub annyira komolyan veszi a megfelelő körülmények imitálását, hogy különféle országokban végzi el a méréseket. A száraz felületen való haladást rendszeresen Olaszországban, míg a vizes aszfalton való tapadást Németországban vizsgálják. A havon történő haladásért Finnországig utaztak, míg a jeges felületet az egyik nagy tesztpályán próbálták ki. A klub szakértői 450 km-en keresztül koptatták a kerekeket, ekkora kopik le a felületről a gyártás során visszamaradt réteg, s tapad a legjobban az abroncs.

A nyári gumi tesztelések során szintén több méretet figyel a klub, mely megfelel a téli gumi teszteken használt 195/65 R15 és 215/65 R16 méreteknek. A tesztet mindig olyankor végzik el, amikor már tartósan 7 fok fölé kúszik a napi átlaghőmérséklet, a gumigyártók szerint ugyanis ez számít megfelelő hőmérsékletnek egy nyárigumi számára.

A vizsgálatokat mindig hivatalos sofőrök és szakértők végzik, ugyanis olyan próbáknak teszik ki a kerekeket, amelyekkel egy átlagos vezető csak vészhelyzetekben találkozik. Ilyenek a túl éles manőverek, vagy a vízátfolyáson történő felúszás.

A klub rendszeresen vizsgáztatja a négy évszakos gumikat is, melyek a használóik szerint előnyös kompromisszumot jelenthetnek a rendszeres garnitúracserékkel szemben. Az ADAC vizsgálatai is kimutatták azt a tényt, hogy nyáron a nyárigumik, télen pedig a téligumik jobbak a négyévszakos változatoknál. Így ezek az abroncsok főleg azoknak jelenthetnek alternatívát, akik viszonylag keveset autóznak, s azt is a városban teszik. Szintén el kell fogadniuk ezeknek az autósoknak, hogy a legnagyobb nyári melegben, vagy a legvadabb télben nem érdemes kimozdulniuk autójukkal.

Minden cikk

Winterreifen Winter tire

Téligumi – ezeket kell tudni a legfontosabb téli kiegészítőről

Tanacsado · Autóipari technológia
All TWI on the tire - meaning

A nyári gumiról bővebben – avagy autós teendők, ha beköszönt a tavasz

Tanacsado · Autóipari technológia
All car seats cleaning

Belső értékek

Tanacsado · Autóipari technológia
Kevesebb megjelenítése