Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.

Autóalkatrészek

Egy gépjármű komoly befektetésnek számít. Amikor megvásároljuk, nem vehetjük úgy, hogy ez volt az utolsó alkalom, hogy költenünk kellett rá. Viszont ugyanúgy fontos megértenünk, hogy minden további költség a befektetésünk része lesz.

Hasonlíthatjuk ezt akár a lakásunkhoz is, ahol szintén időről időre ki kell cserélni egy-egy lámpát, vagy át kell festenünk egy szobát, esetleg újabbra cserélni egy régi bútort. De mindez nem hiába, hisz mi fogjuk élvezni ezeknek a befektetéseknek a gyümölcsét, mivel ahogyan a lakásunk, úgy a gépjárművünk is hosszú éveken át fog minket szolgálni, ha megfelelően karbantartjuk.

Télen-nyáron

A leggyakoribb, ami az alkatrész cseréket érinti, az az autó különböző évszakokra való felkészítése. A téli- és nyárigumik használata az annak megfelelő évszakban teljes mértékben elkerülhetetlen. Felmerülhet a kérdés, hogy mikor is kell lecserélni a gumikat? Nos, a varázsszám a 7-es. Ha a hőmérséklet tartósan 7 fok fölött van, akkor nyárigumit kell használni. Ha pedig tartósan 7 fok alatt, akkor pedig téligumit.

Milyen a jó gumiabroncs? Fontos kiemelni azt is, hogy bár nem feltétlenül kell a legdrágább autógumit megvásárolni, vigyáznunk kell az olcsó vagy használt abroncsokkal. Továbbá, hogy ha használt gumit vásárolunk, mindig figyeljünk arra, hogy a profilmélysége ne legyen az előírt szint alatt (1,6 milliméter), mivel ez megnövelheti a féktávolságot, és ronthatja a kocsi kormányozhatóságát is. Az olcsó kínai abroncsok pedig lehet, hogy rossz minőségű gumiból vannak összeolvasztva, emiatt gyorsabban kopnak, így idővel megnövekszik a féktáv és balesetveszélyessé válik az autó.

Illetve ha már nekiálltunk „új cipőket” húzni a kocsinkra, akkor ez remek alkalom arra is, hogy alaposan kitakarítsuk járművünket. Ezzel rengeteg idő előtti alkatrész cserét megspórolhatunk magunknak.

Olajozottan

Így is sok alkatrész marad, amit még a rendszeres takarítás és karbantartás ellenére is bizonyos intervallumonként cserélni kell. Nem feltétlen alkatrész, de mégis, ami talán az elsők között van a listán, az az olaj. Az olajcserével kapcsolatban elég eltérőek a vélemények. Láthattunk már az interneten számos képet arról, ahogy a szelepvezérlésen vastagon le van rakódva az olajsár, és mi csak találgatni tudunk, meddig ment ez az autó olajcsere nélkül. Ha ezt el szeretnénk kerülni, akkor legkésőbb 30 ezer kilométer után el kell végezni az olajcserét az autóban. De ha igazán szeretjük az autónkat, és nem szeretnénk, ha a motor egyes alkatrészei, mint például a vezérműtengely, károsodjanak, akkor bizony nem árt, ha 10 ezer kilométerenként végezzük el az olajcserét, hogy az olaj megtartsa a megfelelő viszkozitását (kenőképességét). Arra szintén fontos odafigyelni, hogy mindig jó minőségű olajat használjunk, és ne keverjünk bele semmilyen olajadalékot!

Szíjak

A következő alkatrész, amit rendszeresen nagyjából 60-120 kilométerenként cserélni kell, az a vezérműszíj és az ékszíj. Szerencsére cseréjük nem számít drága tételnek, viszont az már igen, ha megfeledkezünk róluk.

Az ékszíj eredeti feladata az volt, hogy meghajtsa az áramfejlesztőt vagy a hűtőventilátort. A mai modern kocsikban viszont a szervokormány hidraulikus szivattyújától kezdve a klíma kompresszorán át a generátorokig sokkal több minden benne lehet a körben. És bár ellentétben a vezérműszíjjal, ennek csereperiódusát nehezebb megállapítani, az óvatosabbak tarthatják magukat itt is a 10 ezer kilométerhez. De minimum ellenőrizni az állapotát mindenképp ajánlott rendszeresen. Ha a szíj el van öregedve, széle repedezett, foszlott, ne akarjunk spórolni a cseréjén, rögtön gondoskodjunk a váltásról.

A vezérműszíj cseréjénél érdemes figyelembe venni a gyártó által előírtakat. A vezérműszíj feladata, hogy összekösse a főtengelyt a vezérműtengellyel, így ha esetleg megfeledkezünk a cseréjéről, akkor károsodhat a motor. Nehogy elfeledkezzünk arról, hogy az ékszíj és a vezérműszíj két különböző dolog. Mindkettőt rendszeresen kell cserélni! Ha nem cseréljük időben a vezérműszíjat, elgörbülhetnek a hengerfejben dolgozó szelepek, amelyek javítása bizony elég drága mulatság. Ha szakemberhez visszük a kocsit, mindig kérjük, hogy ellenőrizzék a vezérműszíj állapotát.

Gyertya

A gyújtógyertyákat nagyjából 30 ezer kilométerenként érdemes cserélni. A benzines autóknál a legfontosabb a cseréje, hisz a gyertyák segítenek berobbantani az összesűrített benzingőzt. Ennek segítségével indul be a motor, ha elforgatjuk a kulcsot, és ha a kocsi nem indul be, akkor nagy valószínűséggel a gyertyákban van a hiba. Szerencsére, ha valami oknál fogva megfeledkezünk róluk, azon kívül, hogy nem indul be az autónk, nem keletkezik különösebb kár a járműben.

Bár ezek a leggyakrabban cserélendő alkatrészek, attól még nem szabad megfeledkeznünk a többiről sem, mint például a lengéscsillapító, klímaberendezés, kipufogórendszer, világítás, fékek, hűtőfolyadék, fékfolyadék, szűrők, akkumulátor (az ADAC statisztikái alapján a hibalisták 31%-át az akkumulátorok meghibásodásai teszik ki), és az ablaktörlő lapátok.

Alkatrész csere

Ha eljutunk odáig, hogy kicserélünk egy alkatrészt szeretett gépjárművünkben, nem árt meggondolni, hogy milyet is vásárolunk a helyére. Nagyon sok olcsó és rossz minőségű alkatrészt lehet kapni a piacon. Felmérések szerint a boltokban eladott alkatrészek 13%-a nem felel meg a minőség előírásoknak. Hiába vonzó az áruk, a rossz minőségű alkatrészek azon kívül, hogy jobb esetben gyorsan tönkremennek, és költekezhetünk mégegyszer, balesetveszélyesek is tudnak lenni, ha éppen rossz pillanatban mondják fel a szolgálatot. És akkor a lopott, ismeretlen eredetű alkatrészekről még nem is beszéltünk, melyekkel nagyon óvatosnak kell lenni, hisz a látható sérüléseken kívül nem ritkák a nem látható sérülések. Garancia pedig csak a mesékben van az ilyen alkatrészekre. Egy rossz pillanatban elszálló fékrendszer vagy a kormány kilengése pedig akár végzetes következményekkel is járhat. Szóval jobb, ha nem ezeken próbálunk spórolni.

Gyári vagy utángyártott?

Autós körökben ez talán az örök kérdés, amit nem is lehet megválaszolni. Minden gyártó a saját termékét tartja a legjobbnak, míg a többiekét említésre se méltatja. És bár az az általános nézet, hogy a gyári alkatrészek a legjobbak, azok se tökéletesek, hisz ha azok lennének, nem mennének tönkre. Továbbá az utángyártott alkatrészek között is ugyanúgy akad jó minőségű. Sőt, gyakran ugyanaz az alkatrészgyártó cég szereli össze a kettőt, csak más emblémát éget bele a végén.

Fontos kiemelni, hogy ahogyan ész nélkül autót, úgy alkatrészt sem érdemes vásárolni. Mindig nézzünk utána, hogy mit vásárolunk, egy silány minőségű alkatrész használata kockáztathatja az utasok biztonságát.

STOP!

A fék vitathatatlanul az egyik legfontosabb alkatrész az autóban, amit időröl időre szintén cserélni kell. A fék egy összetett, bonyolult szerkezet, melynek leggyakoribb problémája a kopás. Mivel szerepe rendkívül fontos, ezért már a legapróbb jelet is érdemes komolyan venni, mivel csökkenhet a fékhatás, legroszabb esetben pedig ki is eshet a fékbetét.

Az ABS (Anti-Lock Breaking System), azaz a blokkolásgátló feladata a kormányozhatóság javítása padlóféknél. Nem érdemes az olcsóbb fajtát választani belőle, hisz ezzel azt kockáztatjuk, hogy hirtelen fékezésnél megpördül vagy kormányozhatatlanná válik az autó.

Felfüggesztés

A felfüggesztés felel a kerék kormányozhatóságáért, ha nem működik jól, nem tudjuk kikerülni az előttünk felbukkanó akadályokat. Mivel ez is egy összetett alkatrész, itt is sok a hibalehetőség. Ha az alkatrész állapota vagy minősége nem megfelelő, akkor az ronhat az autó stabilitásán.

Kormány

Nem kell részletezni, hogy mennyire fontos, hogy úgy működjön, és arra vigyen minket, amerre mi azt szeretnénk. Bár nem egy túl bonyolult szerkezet, hisz tulajdonképpen egymásba illeszkedő fogaskerekekről van szó, mégis nagy sebességnél akár pár fokos kilengés is komoly balesethez vezethez.

Fontos, hogy a fent említett alkatrészekhez hasonlóan itt is kizárólag jó minőségűt válasszunk. A balesetveszély elkerülése érdekében nem érdemes spórolni kocsink alkatrészein, mivel akár súlyosabb árat is fizethetünk érte a végén, mint pár tízezer forint.

Minden cikk

All calculator for traffic-violent-pionts

A büntetőpontos rendszerről

Tanacsado · Autójavítás
MPU

Az alkoholtesztről és annak menetéről

Tanacsado · Autójavítás
All section control in Germany - things to know

A járművezetői büntetőpontok elévüléséről

Tanacsado · Autójavítás
Kevesebb megjelenítése