Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.

Milyen motorolajat érdemes venni?

Ma már szinte mindenhol kapható motorolaj: a benzinkúton, a hipermarketben, a szerelőnél és még a legkisebb boltokban is. Az árak is széles körben szóródnak, elérhetők gazdaságos árú, de prémium kategóriába tartozó termékek.

Jogosan merül fel ilyenkor a kérdés: ha motorolaj, akkor drága vagy olcsó legyen?

A motorolajok között nem csak árban, de összetevőkben is hatalmas különbség lehet. Számít még a gyártó neve, a vásárlás helye, de a kiszerelés is. A nagyobb kiszerelésben vásárolt motorolaj rendszerint olcsóbb, de itt is találhatók kivételek.

Miből épül fel a motorolaj?

Az olaj legnagyobb része, kb. 80%-a az alapolaj, mely lehet szintetikus vagy részben szintetikus is. Utóbbi esetben ásványi olajat kevernek a szintetikus összetevőhöz, így jön létre a motorba tölthető keverék.

A fennmaradó 20%-ot olyan adalékanyagok teszik ki, melyek vagy a motort védik vagy az olajat teszik használhatóbbá. A motorvédelem fő célja a kenés: a megfelelő minőségű olaj védi a motor kopó részeit, zavartalanabbá és kíméletesebbé téve a részegységek működését.

A kenésen felül további fontos feladatokat is meg kell oldani egy modern autónál. A motortérben például gondoskodni kell arról, hogy a motorolajban lebegő anyagok ne ülepedjenek le, vagy ne üljenek ki az alkatrészekre. Ez különösen igaz a dízelmotorokban fellelhető koromra, mely vezető ok a meghibásodásoknál.

Az belsőégésű motoroknál folyamatos robbanások alakítják át az üzemanyagot energiává, ilyenkor oxidáció léphet fel, melynek kivédése szintén a megfelelő motorolaj feladata.

Az olaj minőségének javításáért felelős adalékanyagok további fontos feladata az alapolaj fizikai tulajdonságainak javítása. Ide tartozik a dermedéspont, amelyet kémiai anyagokkal lejjebb lehet vinni, így jobban tűri a hideget az olaj, kevésbé dermed meg. A habzás csökkentését szintén hasonló anyagok hozzákeverésével oldják meg.

Miért fontos a viszkozitás?

A motorolaj is folyadék, így jellemző rá a viszkozitás. Ez a mennyiség azt mutatja meg, hogy mekkora ellenállás ébred az olajban lévő folyadékrétegekben, mikor azok elmozdulnak egymáson.

A mai autógyártók már kötelezően előírják, hogy milyen típusú motorolaj kerüljön a motorba. De ezeknél is felvetődik az alapvető kérdés: ha motorolaj, akkor drága vagy olcsó legyen?

Az olcsó olajok jellemzően rosszabb viszkozitással rendelkeznek, míg a drágább olajokra jobb értékek jellemzők. A ma megvásárolható termékeknél a viszkozitást egy számpárral jelölik, melyet a W betű választ el egymástól. A W az angol winter (tél) szó rövidítése, s a SAE viszkozitási rendszer szabályozza a felhasználásukat.

A számpár első fele az alacsony hőmérsékleti viszkozitást jelöli, lehet 0W, 5W, 10W, 15W, 20W és 25W is. Mindegyik kategóriához tartozik egy viszkozitási érték, ha az adott motorolaj azt teljesíti, akkor jogosult a megfelelő W-érték használatára. Általában minél kisebb a W értéke, annál drágább az olaj.

A W-érték azt is megmutatja, hogy az olaj milyen hőmérsékletig marad folyékony. Ennek megfelelően a legrosszabb kategória, a 25W-s olaj -15 és -20 fok között már kezd megdermedni, míg a legjobb 0W-s olajok kibírnak akár -40 fokot is.

A viszkozitást jelző számpár második fele (a W utáni szám) a motorolaj viszkozitását jelöli 100 fokon, ez 20-tól 60-ig változhat. A minél magasabb a szám nagyobb fogyasztást jelent. Itt is különféle határértékeket határoz meg a rendszer, ezeket teljesítve lehet minősíteni egy olajat.

Magyarországon általában a néhány éves autók számára a 10W40-es olaj a legmegfelelőbb, melyet télen le lehet cserélni alacsonyabb hidegoldali viszkozitású olajokkal, 5W vagy 0W változatokkal. A melegoldali viszkozitásnál általában a 40-es érték az átlag, mely csökkenthető 30-as értékre is. Továbbra is igaz azonban az a kitétel, hogy elsődlegesen mindig a gyártó által előírt olajváltozatokat kell használni!

Hamis motorolaj

A motorolaj-hamisítás nemcsak Magyarországon, hanem világszerte is nagy problémákat okoz. A nem megfelelő kenőanyag akár már rövid távon is károsíthatja a motort, hatalmas költséget jelentve az autó tulajdonosának. Mindenképp érdemes így fenntartásokkal kezelni az olyan hirdetéseket, ahol a megszokottnál jóval olcsóbban kínálják ezt a terméket.

A hamis motorolaj minőségben is más, mint egy eredeti termék. Általában a csomagolása megegyezik a nem hamisított változattal, hiányoznak azonban róla azok a jelzések és minősítő elemek, melyeket a gyártók épp a hamisítások elkerülése érdekében helyeznek el a saját termékeiken.

Egy hamis olaj gyakran már megjelenésében is más, mint egy valódi olaj. Nincs olajszaga, és a színe sem a megszokott barnás árnyalatú. Ha a vásárolt termék színe nem a megszokott szagú, s pirosas vagy más színű, tüzetesebben ellenőrizni kell a csomagolást.

A nem valódi kenőanyag sokkal gyengébb minőségű, ezért hamarabb lesz hígabb, mint egy eredeti termék, s rövid idő alatt megfeketedhet. A motor hangján és olajfogyasztásán is észrevehetővé válik, hogy pancsolt olajról van szó.

A legmegfelelőbb védekezés a tudatos vásárlás. Motorolajat csak megbízható helyen érdemes venni, hivatalos benzinkutakon, elkerülve a gyanúsan olcsó alkalmi árusokat. A felhasználás előtt érdemes megvizsgálni a csomagolást is, főleg akkor segít ez, ha már hosszabb ideje ugyanazt a márkát használjuk az autónál.

Ha az olajosflakon kivitele gyenge minőségű, a rajta található feliratok és jelzések kopottak, elmosódottak, mindig érdemes gyanúval élni. Az is intő jel lehet, ha a flakon kupakját lecsavarva a kiöntőnyílás nincs hermetikusan lezárva - ez megbontott csomagolást jelöl.

A hamisítók nagyon sokszor a fáradtolajkészleteket vásárolják fel, s különféle eljárásokkal teszik újra eladhatóvá az olajat. Ha a vásárolt motorolaj színében, jellegében vagy megjelenésében a fáradtolajra hasonlít, szintén érdemes tüzetesebben megvizsgálni a terméket.

Kiemelten fontos még a kocsi szervizelését is nyomon követni, Magyarországon is elterjed ugyanis a motorolajjal való csalás az egyes szervizekben. A különféle zugszervizek, illegális bontók jellemzően rosszabb minőségű kenőanyagot használnak fel, miközben a gyanútlan vevővel a prémium motorolaj árát fizettetik ki.

Szintén elterjedt trükk az autó motorjában lévő, cserére szoruló kenőanyag részbeni leengedése, majd felöntése új olajjal, ilyenkor a garázs haszna a megspórolt kenőanyagon keletkezik. Természetesen az ilyen hozzáállás rendkívül káros lehet a motor alkatrészei számára, így a túl olcsó rezsidíjjal dolgozó műhelyek tevékenységét tulajdonosként mindig ellenőrizni kell!

A megbízható autószervizeknél jellemző, hogy a felhasznált motorolajos flakont odaadják a vásárlónak, hiszen a legtöbb alkalommal nem szükséges a teljes mennyiség felhasználása. Ilyenkor a vásárló hazaviheti a kifizetett olaj maradékát, s szükség esetén saját maga is utántöltheti a motort.

Vásárlóként az olajkezelésről is meg lehet győződni, hiszen szinte nincs olyan eltöltött fél-egy óra egy autójavító műhelyben, amikor ne lehetne olajcserével találkozni. Ilyenkor a felemelt autó alá tolják a fáradtolajgyűjtő tartályt, s abba csorgatják bele a régi kenőanyagot. A fáradtolaj tárolása zárt tartályban történik, ha ennek kezelése során gondatlanság tapasztalható, az már intő jel lehet a garázs minőségével kapcsolatban. Egy jó szervizben ugyanis pontosan annyira kell rendnek lennie, mint egy otthoni szerszámoskamrában.

Minden cikk

All calculator for traffic-violent-pionts

A büntetőpontos rendszerről

Tanacsado · Autójavítás
MPU

Az alkoholtesztről és annak menetéről

Tanacsado · Autójavítás
All section control in Germany - things to know

A járművezetői büntetőpontok elévüléséről

Tanacsado · Autójavítás
Kevesebb megjelenítése