Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.

Motorolajok minőségi besorolása

Az autóban lévő motorolajat a szakértők szerint 30 000 kilométerenként cserélni kell.

És bár ilyenkor a legtöbben elviszik az autót egy profi szervizbe, hogy ott szakszerűen végezzék el az olajcserét és a szükséges alkatrészek cserélését, vannak olyan alapfogalmak, amivel jó, ha az átlag autóhasználó is tisztában van. A motorolajok viszkozitását egy másik cikkben már bővebben tárgyaltuk, egy másik fontos faktorról, a minőségi besorolásukról viszont még nem esett szó. Lássuk tehát, mire kell odafigyelni, ha motorolaj választás előtt állunk.

Mit veszek, ha motorolajat veszek?

Sokan igazából azzal sincsenek tisztában, pontosan mi is van a flakonban, amikor motorolajat vesznek. A modern kenőanyagokban körülbelül 80 és 20 százalékos arányban oszlik meg a motorolaj és az ehhez hozzáadott adalékanyagok. Ennek az aránya attól is függ, hogy milyen teljesítményszintű és viszkozitású a vásárolni kívánt olaj, értelemszerűen például az olcsóbb motorolajok kevesebb adalékot tartalmaznak, néhány esetben ez az érték csak 10 százalék körüli. Ez is óriási fejlődés a 20. századhoz képest, hiszen az 1940-es években csupán 2 százalék volt az adalék aránya a motorolajban.

Mint azt külön ezzel foglalkozó cikkünkben is említettük, a legfontosabb tulajdonság, ha egy motorolajról beszélünk, valószínűleg annak viszkozitása, egyben ez a legrégebb óta mért tulajdonság is. Ezen kívül fontos odafigyelni a minősítésekre is, ugyanis ahogy fejlődik a motorolajok minősége, úgy találkozhatunk újabb és újabb jelölésekkel, rövidítésekkel, amelyek a legtöbb ember számára nem jelentenek semmit. A motorolajok minőségi besorolása nem más, mint teljesítmény szerinti osztályzásuk. Adottak ugyanis bizonyos követelmények, amelynek minden motorolajnak meg kell felelnie, a minősítése pedig azt jelöli, hogy megfelel-e neki, és ha igen, milyen mértékben. Ezek a követelmények rendkívül sokfélék lehetnek, kiterjednek például a hőelvezetésre, a súrlódáscsökkentő és kopásgátló hatásra és a megfelelő viszkozitásra is. Ezen kívül fontos szempont, hogy egy jó motorolaj a motor felületén letapadt szennyeződéseket feloldja, védjen a korrózió ellen, az égés során létrejött savas termékeket közömbösítse, és a hidraulikus munkafolyadék feladatait is ellássa.

A motorolajok osztályozhatók viszkozitásuk szerint, erre a SAE szabványrendszer vonatkozik. Az erre vonatkozó táblázat az interneten könnyen hozzáférhető. Az adatok arra vonatkoznak, hogy adott hőmérsékleten egy bizonyos motorolajnak milyen a viszkozitása. A másik széles körben elterjedt norma az úgynevezett ACEA szabványrendszer, melynek 1997. január 1-je után kötelezően szerepelnie kell minden autó gépkönyvi előírásában. Az ACEA szabványrendszer a motorolajok minden lényeges képességét és tulajdonságát értékeli, a kategóriákat rendszeresen felülvizsgálják, és szükség esetén korszerűsítik is. Az ACEA a legszigorúbb, legrészletesebb szabványrendszer a motorolajokra vonatkozóan. Pont ezért ebben a bejegyzésben lehetetlen lenne kifejteni az összes kategóriát, de akit érdekel, hamar megtalálhatja az interneten.

Minden cikk

All calculator for traffic-violent-pionts

A büntetőpontos rendszerről

Tanacsado · Autójavítás
MPU

Az alkoholtesztről és annak menetéről

Tanacsado · Autójavítás
All section control in Germany - things to know

A járművezetői büntetőpontok elévüléséről

Tanacsado · Autójavítás
Kevesebb megjelenítése